Social media: #Yeay of #Nee?

Social media: #Yeay of #Nee?

Amy Schutte 586
Er zijn weinig dingen waar fotografen het zo ontzettend over oneens zijn als over het gebruik van social media. Volgens sommigen is het een onmisbare tool om jezelf zichtbaar te maken, volgens anderen verlaag je je foto’s tot een ‘snack’ dat in lage kwaliteit en beperkte afmetingen foto’s aanbiedt. Dus wat moet je doen?

Sociale media

Allereerst zijn er natuurlijk verschillende sociale media waar je gebruik van kunt maken. Over het algemeen zijn voor volwassen fotografen twee platformen het meest interessant: Facebook en Instagram. Immers, Snapchat is een platform dat zich vooral op jongeren richt  en Twitter is eerder om nieuws en commentaren te delen.
Op Facebook kun je foto’s delen met een stukje tekst. Je kunt foto’s in portret (verticaal) of landschap (horizontaal) uploaden. Het grote nadeel is dat Facebook de foto’s ongelofelijk comprimeert, wat betekent dat er veel kwaliteit verloren gaat. Voor foto’s die je op je tijdlijn plaatst is dat 720 px, 960 px of 2048 px breed. Door zelf je afbeeldingen al te verkleinen kun je dit enigszins in de hand houden, maar je zit aan deze maximale grootte vast.
Instagram is bedoeld voor foto’s, al is het oorspronkelijk bedoeld om foto’s direct uit je telefoon te uploaden. Tot voor kort zat je aan een vierkante uitsnede vast, van maximaal 1080 px. Sinds een tijdje kun je ook foto’s van andere ratio, met een maximum vam grofweg 2:1 (3:2 is dus bijvoorbeeld geen probleem). De maximale breedte is nog steeds 1080. Ga je daar overheen, dan laat Instagram ook zijn compressie los en verlies je kwaliteit. Je kunt niet direct foto’s uploaden van je computer naar Instagram, dus je moet een smartphone of tablet gebruiken. Bij Instagram kun je hastags gebruiken (op Facebook ook maar daar is het minder effectief), waardoor mensen waar je geen link mee hebt je foto’s ook zouden kunnen vinden.

De voordelen

Klanten. Je bereikt met social media in een keer veel mensen, zonder dat je ze fysiek hoeft te ontmoeten. Je kunt hier dus potentiële klanten vinden. Ook kun je deze platformen inzetten als marketing tool. Ben je gespecialiseerd in baby fotografie? Dan zorg je dat dat in een oogopslag zichtbaar is als mensen naar je tijdlijn kijken. De mooie natuurfoto’s die je ook hebt, kun je misschien beter niet via dit kanaal delen, want daarmee creëer je eerder verwarring. Voor veel fotografen leidt hun social media kanaal, mits goed onderhouden, tot nieuwe aanvragen.
Ook heb je op via deze kanalen interactie met mensen. Je kunt discussie voeren, bijvoorbeeld over nieuwe apparatuur. Je kunt reageren op foto’s van andere, wat anderen aanmoedigt om datzelfde bij jouw foto’s te doen. Je wereld wordt letterlijk groter zonder dat je van je luie stoel af hoeft te komen.
Als inspiratiebron zijn sociale media ook een fantastisch middel. Op Instagram kun je dankzij hashtags zoeken en fantastische foto’s bekijken. Ook Pinterest heeft leuke, inspirerende ideeën. Dus zit je even vast, kijk dan eens even naar het werk van anderen en de inspiratie komt vanzelf.

De nadelen

Het verlies van kwaliteit is natuurlijk een ding. Verder kost het onderhouden van een social media account vooral veel tijd. Om volgers te krijgen is het een goed idee om zelf actief op zoek te gaan naar mensen met gemeenschappelijke interesses en op hun foto’s te reageren. Ook is het aan te raden om iets te doen met de reacties die je zelf krijgt op je eigen foto’s. Zeg iets terug of geef een ‘like’. Zo blijf je actief en betrokken.
Ook moet je met enige regelmaat iets plaatsen. Je kunt niet zomaar de ene dag 4 foto’s uploaden, om vervolgens een week niet naar je account om te kijken. Het kost tijd, die je anders in je fotografie had kunnen steken, zoals Dave Morrow ook ondervond.

Creëer waarde

Om mensen naar je pagina te trekken moet je ze wat bieden. Mooie foto’s is een ding, maar leuke informatie is daarbij een grote toegevoegde waarde. Foto’s van achter de schermen of de totstandkoming van een foto zijn leuk voor mensen om te zien en meteen bruikbaar als teaser naar een nieuw project. De interactie met mensen kun je nog vergroten door bijvoorbeeld fotowedstrijden te initiëren. Op die manier is er voor je publiek wat te zien en te doen, dat ze niet bij ieder ander vinden.
Gebruik ook alle tools. Facebook heeft een Livestream functie, waarmee je leuke tutorials kunt geven die direct te volgen zijn. Of geef live een kijkje achter de schermen tijdens een shoot.

Op de hoogte blijven

Er is ontzettend veel informatie over het juiste gebruik van social media, maar feit is dat deze platformen continu in beweging zijn. Om succesvol te zijn op deze kanalen moet je een voet aan de grond houden en op de hoogte zijn wat er gebeurt en wat populair is. Als je daar geen zin in hebt moet je het vooral niet doen, want het werkt alleen goed als je het ook daadwerkelijk leuk vindt.

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy