Sony A7S II Review – Gestabiliseerde nachtbraker

Maarten Jacobi 6300
Toen Sony in 2014 de A7S introduceerde, maakte de fabrikant voor de zoveelste keer indruk met de A7-serie. De compacte systeemcamera met 12-megapixel fullframe-sensor was met zijn extreem hoge iso-bereik en uitgebreide filmfunctie een unieke verschijning. De Sony A7S II lijkt in veel opzichten op zijn voorganger, maar is voorzien van een aantal flinke verbeteringen.

Sony is met de A7-serie een duidelijke weg ingeslagen. De compacte systeemcamera's met fullframe-sensor komen allemaal in dezelfde verpakking. Zo ook de A7S II, die de magnesiumbehuizing en oled-zoeker met 2,36 miljoen beeldpunten van de A7R II heeft gekregen. Het grote voordeel van deze strategie is dat fotografen naadloos kunnen overstappen tussen camera's.

Werk je als fotograaf doorgaans met een A7R II en moet je 's avonds filmopnames maken, dan kun je met een gehuurde A7S II direct aan de slag. Er is daardoor nauwelijks sprake van een leercurve, want de behuizing, bediening en menustructuur zijn nagenoeg identiek. De stevige behuizing is weliswaar niet afgedicht tegen weersinvloeden, maar kan duidelijk tegen een stootje en ligt uitstekend in de hand. Achterop de camera vinden we een 3-inch kantelscherm, deze heeft ook een upgrade gekregen en beschikt nu over 1,2 miljoen beeldpunten.

Naast de vernieuwde behuizing heeft Sony de A7S II ook van binnen onder handen genomen. Zo is de sensor van de nieuwe camera voorzien van vijf-assige beeldstabilisatie, wat 4,5 stops aan winst oplevert. Het stabilisatiesysteem werkt zowel tijdens het fotograferen als het filmen, waardoor je dus ook vloeiendere filmbeelden produceert.

Daarnaast is het sluitermechanisme vernieuwd, dit zorgt voor minder geluid en vibraties tijdens het fotograferen. Een slimme zet, want de sluiter van de Sony A7S vonden we nogal luidruchtig. De A7S II is nog steeds hoorbaar, maar absoluut minder duidelijk aanwezig. Bovendien kun je gebruikmaken van de elektronische sluiter en in volledige stilte fotograferen, mocht de situatie daarom vragen.

Sony A7S II beeldkwaliteit

De Sony A7S II is voorzien van dezelfde 12-megapixelsensor als zijn voorganger. Deze heeft een iso-bereik van 100 tot 102.400, dat opgerekt kan worden tot 50-409.600. Tijdens het filmen in 4K-resolutie kan de hele sensor uitgelezen worden, dit voorkomt fouten zoals artefacten en moiré. Voor de fotograaf lijken 12 megapixels misschien wat weinig, maar daar staat tegenover dat de enorme lichtsterkte ervoor zorgt dat je bij vrijwel complete duisternis nog kunt fotograferen of filmen.

Tot iso 6400 is ruis eigenlijk niet waarneembaar en zelfs bij hoge waarden als iso 102.400, zien we nauwelijks kleurfouten optreden in de aanwezige ruis. Er is zeker sprake van detailverlies, maar waar veel concurrerende camera's groene en paarse pixels vertonen, blijft de A7S II stoïcijns de juiste kleuren weergeven. Sony lijkt hiermee het onmogelijke klaar te spelen, de A7S II biedt namelijk nog betere ruisprestaties dan de A7S, zeker bij de extreme uitersten. Voor concert of toneelfotografen zou de camera een ideale metgezel kunnen zijn.

Daar komt bij dat Sony de sensor van de A7S II heeft geoptimaliseerd, waardoor er 14 stops aan dynamisch bereik uit de camera geperst kunnen worden. Bij hoge iso-waarden loopt dit bereik uiteraard terug, maar de lichtsterke systeemcamera laat de concurrentie in deze situaties ver achter zich. Ook heeft de fabrikant, na lang aandringen door de fotografiegemeenschap, een update uitgebracht waardoor het mogelijk is om te fotograferen in uncompressed rawformaat.

Hiermee heb je de beschikking over de volledige 14-bit raw-bestanden die de camera produceert, in plaats van de gecomprimeerde bestanden die eerder beschikbaar waren. Vooral bij felle contrasten zie je hier minder kleurfouten in de ruis wanneer die optreedt. Wel zorgt de update ervoor, vanwege de extra hoeveelheid data, dat raw-bestanden ongeveer twee keer zo groot worden. Mocht je dit als een probleem ervaren, dan kun je er alsnog voor kiezen om te fotograferen met compressie.

Met een maximale reeksopname van vijf beelden per seconde, blinkt de A7S II niet uit in snelheid. Fotografeer je in uncompressed raw, dan houdt de camera dit vijf seconden vol; na 25 foto's zakt de snelheid in tot de buffer geleegd is. De A7S II is dan ook minder geschikt voor fanatieke sport- en actiefotografen. Ook het contrastautofocussysteem is onder handen genomen.

Moest de A7S het nog doen met 25 scherpstelpunten, de nieuwe telg heeft er maar liefst 169. Dit zorgt ervoor dat de camera sneller scherpstelt, al behoren de prestaties nog niet tot de top. Wel blijft het indrukwekkend om te zien hoe accuraat de camera weet scherp te stellen in donkere situaties. Zelfs wanneer het menselijk oog moeite heeft met het vinden van een aanknopingspunt, weet de A7S II feilloos focus te vinden, of je nu gebruikmaakt van de oled-zoeker of het lcd-scherm.

Hierbij moet opgemerkt worden dat Sony de batterijduur van de A7S niet heeft aangepakt en dat is wel een beetje jammer. Een volle accu is binnen 370 foto's leeg en nog veel sneller wanneer je filmt. Sony levert een tweede accu mee, maar om een dag te fotograferen of een evenement vast te leggen, heb je meer accu's nodig.

Sony A7S II Filmfunctie

Waar het bij de Sony A7S II natuurlijk echt om draait, is de filmfunctie. Net als zijn voorganger is de camera voorzien van zeer geavanceerde opties voor filmmakers. Ook hier zijn de nodige verbeteringen doorgevoerd. Zo heb je meer controle over zebra-patronen en is de A7S II voorzien van Sony's S-log 3-gamma en S-gamut 3.cine.

Dit zorgt voor nog meer dynamisch bereik dan S-log 2, waardoor er tijdens het nabewerken meer detail uit schaduwpartijen gehaald kan worden. Een ander speerpunt van de A7S II is de mogelijkheid om te filmen in 4K-resolutie zonder aangewezen te zijn op een externe recorder. Maak je gebruik van een snelle class 10 uhs3 sdgeheugenkaart, kan de camera simpelweg op de geheugenkaart opnemen. Hierdoor is de A7S II ook vanuit financieel oogpunt een stuk interessanter, een externe 4K-recorder kost al gauw tweeduizend euro. Wel blijven we de plaatsing van de videoknop wat onhandig vinden. Houd je de camera normaal vast, dan valt de knop moeilijk te bereiken met je duim.

Dit voorkomt het per ongeluk indrukken van de knop, maar juist de A7S II zou gebaat zijn bij een makkelijk bereikbare knop. De films die uit de A7S II rollen, zijn zonder meer indrukwekkend. Bij de 'native' iso-waarde van 3200 heb je de volle 14 stops aan dynamisch bereik tot je beschikking en maak je zonder moeite haarscherpe 4K-opnames.

Schroef je de iso-waarde op, dan blijft het beeld uitstekend van kwaliteit. Bovendien valt bij de extreem hoge waarden op hoeveel beter de A7S II presteert dan zijn voorganger op het gebied van ruis. Dit wordt niet alleen beter onderdrukt, maar oogt ook rustiger.

Zeker bij iso 409.600 is het een wereld van verschil. Erg bruikbaar zijn de resultaten niet, maar vergeleken met de concurrentie is de beeldkwaliteit ongekend bij deze lichtgevoeligheid. Wel is het duidelijk dat Sony de A7S II heeft uitgerust met dezelfde sensor als de A7S: het rolling shutter-effect is namelijk nog steeds een probleem. Maak je een snelle horizontale beweging, dan zie je verticale lijnen behoorlijk schuin staan.

Hoewel de vijfassige beeldstabilisatie helpt om ongewenste trillingen in het beeld te verminderen, kan het hier niet zoveel aan veranderen. In de aps-c-cropmodus komt het probleem veel minder voor, maar dit is alleen te gebruiken wanneer je filmt in hd-resolutie. Tot slot kun je met 100 bps slowmotion-opnames maken in 1080p, de A7S kon dit alleen in 720p. Dit zorgt voor spectaculaire vertragingen in uitstekende beeldkwaliteit.

Sony A7S II Review - Conclusie

Met de A7S II laat Sony weer eens zien de A7-serie uiterst serieus te nemen. De nieuwe camera heeft weliswaar dezelfde sensor als zijn voorganger, maar is op bijna alle andere vlakken flink onder handen genomen. De toevoeging van vijf-assige beeldstabilisatie en de mogelijkheid om 4K-materiaal rechtstreeks op een sd-geheugenkaart op te nemen zijn wat ons betreft enorme stappen vooruit.

Daarnaast zijn de ruisprestaties enorm verbeterd ten opzichte van de A7S. Dit is met name zichtbaar bij extreem hoge iso-waarden, waardoor je ook bij deze uitersten nog bruikbaar materiaal overhoudt. We kunnen dan ook met recht spreken van een opvolger van de bijzondere filmcamera.

Voor rasfotografen zal de A7S II waarschijnlijk minder interessant zijn, de camera blijft relatief traag ten opzichte van zijn concurrenten, zowel op het gebied van autofocus en reeksopnames. Voor filmmakers en fotografen die vaak werken bij weinig licht is de A7S II echter een uitkomst.

Sony A7S II Specificaties

Adviesprijs (body): € 3400,-
Resolutie: 12,2 megapixels
Beeldsensor: fullframe cmos
ISO-bereik: 100-102.400 (uitbreidbaar tot 50-409.600)
Zoeker: Oled-evf (2,36 miljoen beeldpunten)
Scherm: 3-inch kantelscherm (1,2 miljoen beeldpunten)
Scherpstelling: Contrast-AF
Snelheid: Max 5 fps
Opslag: SDXC
Afmetingen: 127 x 96 x 60 mm
Gewicht: 627 gram (incl. accu)
Filmfunctie: 4K @ 30/24 fps, 1080p @ 120/60/50/30/25/24 fps, 720p @ 120/100 fps

Sony A7S II samples

Bekijk hieronder enkele testfoto's van de Sony A7S II:

Lees meer in DIGIFOTO Pro 4 2015 - Nu in de winkel!

Deze review komt uit de nieuwste editie van DIGIFOTO Pro, die nu in de winkel ligt. Naast deze review vind je er nog veel meer besprekingen van allerlei camera's en objectieven, inclusief een award-overzicht van het beste van 2015! Geïnteresseerd in het DIGIFOTO Pro magazine? Schrijf je nu in voor de DIGIFOTO nieuwsbrief en ontvang een gratis digitale editie!

afbeelding van Maarten Jacobi

Maarten Jacobi | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Maarten