'Reuters manipuleert Gaza-foto's'

Redactie 1208
Persbureau Reuters wordt beschuldigd van het manipuleren van foto's die genomen zijn tijdens de aanval van het Israëlische leger op Free Gaza-vloot, vorige week. Het is niet de eerste keer dat Reuters in een slecht daglicht komt in verband met manipulatie.

Het zijn met name Pro-Israëlische websites en organisaties die uithalen naar Reuters, omdat de foto's zouden zijn bewerkt in het voordeel van de Palestijnen. Op de originele foto, gepubliceerd in de Turkse krant Hürriyet, is namelijk een mes in de handen van een activist te zien, welke in de bijgeknipte foto weg is gevallen. Hoewel de foto is overgenomen door alle grote persagentschappen, heeft alleen Reuters het mes weggehaald.

De originele foto, © Hürriyet

En de 'gemanipuleerde' versie - zonder messen, © Reuters

Geen opzet

Ondanks het feit dat het om twee verschillende foto's gaat, ontkent Reuters dat er opzet in het spel is. In een verklaring lieten zij weten dat het om een standaardprocedure gaat en dat op het moment dat zij inzagen dat het mes onbedoeld was weggesneden, zij het origineel direct verspreid hebben. Israël wilt echter dat aangetoond wordt hoe levensbedreigend de situatie was voor haar soldaten, waardoor zij verantwoording zouden hadden om het vuur te openen.

2006

Vier jaar geleden was er ook sprake van manipulatie door Reuters, eveneens met betrekking tot Israël. Destijds bombardeerde het land de hoofdstad van Libanon, Beirut, waar Adnan Hajj in opdracht van Reuters foto's maakte. Hij manipuleerde er een door de rook veel zwaarder aan te zetten, maar werd ontdekt door bloggers. Het persbureau schorste daarom de fotograaf en startte direct een onderzoek.

© Reuters

afbeelding van Redactie
Door: DIGIFOTO Pro

DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van DIGIFOTO