Marco van Duyvendijk - Eastward Bound

Julian Huijbregts 1871
Oost-Europa grijs en grauw? De woeste steppen van Mongolië kaal en kleurloos? Niet in de expositie Eastward Bound. Als iets de foto’s van Marco van Duyvendijk kenmerkt, is het wel het uitbundige kleurgebruik.

De fotograaf neemt ons mee op zijn reizen naar het oosten, waar hij een verrassende wereld vastlegt. Het door conflict geteisterde landschap van Nagorno-Karabach, fascinerende steden in China, maar bovenal toont Marco van Duyvendijk de ziel van de landen waar hij komt in de portretten die hij maakt, gezichten waarin oude werelden en de moderne tijd samenkomen.

Na zijn studie psychologie vertrekt de dan 25-jarige Marco van Duyvendijk (1974) naar Roemenië om zich daar een jaar lang te richten op fotografie. Hij ontmoet er een meisje, de dertienjarige Oana. Net als hij zwerft ze door de straten: hij op zoek naar foto’s, zij vluchtend voor haar alcoholistische moeder. Van Duyvendijk wil Oana leren kennen, maar hij aarzelt: wil hij wel zien hoe haar leven is? Pas na een week durft hij een foto te maken, de eerste van wat later een serie zal worden. Niet over armoede, maar over de ontluikende vriendschap tussen twee jonge mensen uit totaal verschillende werelden.


Foto © Marco van Duyvendijk, Ioana, Cornesti, Roemenië, 2000. Courtesy Cokkie Snoei,
Rotterdam/Amsterdam

Jongeren

In de jaren die volgen ontstaat een bijzonder en coherent oeuvre, dat in het Fotomuseum Den Haag voor het eerst in zijn geheel wordt getoond. Kinderen en jongeren zijn de rode draad in Van Duyvendijks werk, dat hem over een periode van tien jaar naar onder andere Roemenië, Mongolië, China en Japan heeft gebracht. In ieder land zoekt hij naar sporen van folklore, tekenen van verandering en signalen van de moderniteit. Dat hierin een ‘westerse’ blik doorschemert ontkent hij niet, maar elk land dat hij bezoekt maakt hem bescheidener over zijn eigen waarden en denkbeelden. In de kunst, dus ook in zijn eigen foto’s, ziet hij een open verbinding tussen Oost en West. In die wederzijdse beïnvloeding voelt Van Duyvendijk zich thuis.


Foto © Marco van Duyvendijk, Straf, Seoul, Zuid Korea, 2006. Courtesy Cokkie Snoei,
Rotterdam/Amsterdam

Langzame fotograaf

Marco van Duyvendijk is een ‘langzame’ fotograaf. Liefst werkt hij maanden, soms jaren, aan een serie. Toch is er na tien jaar genoeg werk voor een retrospectieve van het indrukwekkende begin van een carrière. In Eastward Bound staan sfeer en kleur centraal. Hij beperkt zich niet tot één genre en wisselt reis-, documentaire- en portretfotografie af. Maar steeds is zijn werk gekenmerkt door de beheersing en zorgvuldigheid van een invoelende en intelligente fotograaf, die de tijd neemt voor zijn onderwerpen.

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde publicatie, vormgegeven door Rick Vermeulen en met bijdragen van Wim van Sinderen, Olaf Tempelman, Weina, en Marco van Duyvendijk (€ 45,-).

Bron: Persbericht


Foto © Marco van Duyvendijk, Tiaomin, Shanghai, China, 2009. Courtesy Cokkie Snoei,
Rotterdam/Amsterdam


Foto © Marco van Duyvendijk, Popas Mamaia, Roemenië, 2002. Courtesy Cokkie Snoei,
Rotterdam/Amsterdam