Leica opent brandstore in Amsterdam

Leica opent brandstore in Amsterdam

Redactie DIGIFOTO Pro 3114
Leica-importeur Transcontinenta kondigt aan dat er in het najaar van 2017 een Leica Store in Amsterdam geopend zal worden. Deze nieuwe Leica brandstore wordt gevestigd op de Van Baerlestraat 16 in Amsterdam en heeft een vloeroppervlak van circa 184 m2 verdeeld over de begane grond, entresol en het souterrain. Met de opening van deze Leica Store Amsterdam, gaat een lang gekoesterde wens van Leica AG in vervulling om ook in een wereldstad als Amsterdam een Leica brandstore voor Leica liefhebbers te hebben.

Leica AG in Wetzlar ziet de Leica Store Amsterdam overigens nadrukkelijk als een verlengstuk van de lokale activiteiten van haar distributeur, Transcontinenta BV, en deze zal de Leica Store dan ook in eigen beheer runnen. De Leica Store Amsterdam opent naar verwachting in september 2017 haar deuren.

Het lijkt wellicht tegenstrijdig: terwijl steeds meer winkels de deuren sluiten en winkelstraten met leegstand kampen, openen steeds meer kwalitatief hoogstaande merken brandstores. Ontegenzeggelijk is het succes van bijvoorbeeld Apple Stores leidend voor menig ander merk. En zo kan het zijn dat ook een merk als Leica een brandstore in Amsterdam krijgt. Na de zomer zal er derhalve een Leica Store in Amsterdam geopend worden. Deze Leica brandstore bevindt zich in het centrum van Amsterdam, op de hoek van de Van Baerlestraat en de P.C. Hooftstraat. Zoals vandaag de dag de trend is zal het in de Leica Store Amsterdam vooral om de beleving rond dit iconische merk gaan. De indeling en inrichting van de Leica Store Amsterdam wordt hier ook helemaal op toegespitst. Van productinformatie en -demonstratie, touch & try mogelijkheden, het bijwonen van workshops en lezingen, tot het bezoeken van de in-store Leica gallery. Het zal de Leica liefhebber aan niets rond het merk Leica ontbreken. En uiteraard in een spreekwoordelijke 3.0 opzet.

Leica M10

Wens

“De hoogwaardige kwaliteit van Leica heeft wereldwijd een zeer goede reputatie. In alle grote wereldsteden in Europa, Amerika en Azie zijn er inmiddels wel één of meerdere Leica Stores te vinden. En later dit jaar uiteindelijk ook in Amsterdam. In al deze landen ziet Leica door het toevoegen van Leica Stores binnen het dealernetwerk een toename van de interesse voor het merk en dito groei”, aldus Tiedo Boertien, Commercial Director bij Transcontinenta. “Voor ons als Benelux distributeur van A-merken op het gebied van foto, video –en printoplossingen, is het openen van een fysieke winkel zeker niet iets wat direct binnen onze standaard marktbewerking en strategie valt. Echter, indien een sterk merk als Leica al jarenlang de wens koestert om ook in Amsterdam een Leica Store te hebben en diverse elementen ineens samenvallen, dan geeft dat een noodzakelijke nieuwe kijk op de zaak. Dat mag een merk van ons als moderne en professionele distributeur ook verwachten. We maken er dan ook geen geheim van dat de Leica Store Amsterdam geen eigendom is van Leica AG, maar van Transcontinenta B.V.. Een brandstore is uiteraard goed voor de branding van het merk Leica, maar geeft ons ook de mogelijkheid om in dit vooral online georiënteerde tijdperk de directe persoonlijke contacten met Leica volgers aan te halen en verder uit te breiden. Naast de reeds bestaande Leica ‘touch points’ zal ook de Leica Store Amsterdam onderdeel uit gaan maken van het selectieve Leica dealernetwerk in Nederland. En alhoewel we al een gedegen Leica netwerk hebben, zien we een Leica Store in Amsterdam zeker als toegevoegde waarde en kunnen we de potentiële Leica klanten verder enthousiasmeren en overtuigen. De Leica Store Amsterdam biedt voldoende mogelijkheden om voor de Nederlandse Leica liefhebbers straks extra activiteiten te organiseren en is er zeker niet alleen bedoeld voor de internationale tourist.”

Leica M10

Locatie

De gewenste positionering van de Leica Store is de doorslaggevende factor geweest om juist voor de Van Baerlestraat te kiezen. Het stadsdeel waar de Leica Store Amsterdam wordt gevestigd richt zich voornamelijk op consumenten die zich met name interesseren voor musea, high-end modehuizen, luxury merken en goede restaurants. De Leica Store en haar positionering moeten het niet van de toevallige passanten hebben. “In 2014 werd op ons initiatief in Amsterdam de eerste Leica POP-UP STORE ooit geopend. De aanleiding hiervoor waren diverse spraakmakende Leica momenten. In de unieke Leica POP-UP STORE (in de Jordaan) kon de consument drie weken lang op verschillende manieren het merk Leica beleven. Het ging hier primair om beleving en interactie en het was één van de mogelijkheden om de fysieke Leica merkbeleving extra kracht bij te zetten. Van het bewonderen van Leica foto’s, touch & try met Leica producten, volgen van workshops tot aan fotowalks en nog veel meer aan toe. De aldaar opgedane ervaring met en rond het merk Leica zal ons in de Leica Store Amsterdam zeker van pas komen. Onze doelstelling met de Leica Store Amsterdam is bovenal om Leica fans een verrassende plek te bieden waar het verleden, heden en de toekomst van Leica bij elkaar komt. Geheel in lijn met de nieuwe Leica slogan: Inspiration. Sehen”, aldus Eric de Jonge Marketing Director bij Transcontinenta.

De Leica Store Amsterdam is, na de Leica Store in Lisse, de tweede Leica Store in Nederland. Daarnaast is er over de jaren een selectief dealernetwerk van Leica Dealers in Nederland opgebouwd die een onverminderd belangrijke rol blijven spelen in het vertegenwoordigen en promoten van het merk Leica. Een precieze openingsdatum voor de Leica Store Amsterdam is overigens op dit moment nog niet bekend.

 

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie