'Fotojournalistiek is dood'

Redactie 1195
Voor de Britse fotoagent Neil Burgess is het voorbij: 'Photojournalism: time of death 11.12. GMT 1st August 2010'. Met deze woorden verklaarde hij de fotojournalistiek dood, na zijn zoveelste beklag over budgettering in de media.

De directeur van fotoagentschap NB Pictures deed deze gepeperde uitspraak in een opiniestuk op de website van Editorial Photographers United Kingdom & Ireland (EPUK). Het vormt het slot van een artikel waarin hij uithaalt naar tijdschriften en kranten, die geen geld meer over zouden hebben voor serieuze fotoreportages.   

Geld

Hoewel de legendarische curator bij MOMA in New York, John Szarkowski, in 1958 al zei dat fotojournalistiek niet meer interessant was, deed nog niemand zo'n pittige uitspraak als Burgess. De voormalige werknemer van Magnum schrijft onder meer: “We hebben nu een punt bereikt waar tijdschriften minder willen betalen voor een acht pagina tellend verhaal waar een cover in zit, dan dat een bureau geeft voor een enkele foto van een beroemdheid.”

World Press Photo

Ondanks het feit dat zeven Britse fotografen dit jaar prijzen hebben gewonnen bij de World Press Photo, waar Burgess tweemaal juryvoorzitter was, was geen van hen ingehuurd door een Britse mediaorganisatie. Volgens Burgess zijn gerenommeerde tijdschriften als Time en Newsweek lachertjes geworden. “Hoe zit het met de mannen die nog verhalen maken, die serieuze situaties verslaan, in plaats van enkel simpele gebeurtenissen? Kranten en tijdschriften nemen ze niet meer in dienst.” Burgess verwacht dan ook dat het beroep fotojournalist zal uitsterven, een bedreigde soort zijn ze in ieder geval volgens hem al.

Foto © David Hoffman

afbeelding van Redactie
Door: DIGIFOTO Pro

DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van DIGIFOTO