“Documentaires moeilijk te publiceren”

Redactie 1381
Opkomend documentairefotograaf en winnares van dit jaars Inge Morath Award Claire Martin zegt in een interview met British Journal of Photography het lastig te vinden haar werk te publiceren. Er is te weinig geld.

“Naam maken voor jezelf is heel erg lastig”, vertelt Martin. “Zeker in een wereldje dat gedomineerd wordt door, voornamelijk, gevestigde topfotografen.” Voor haar winnende serie fotografeerde zij met de onderkant van de samenleving in zowel de Downtown East Side van Vancouver, Canada als in een 'squatter community' in de Colorado Desert, Californië. Voor beide gemeenschappen geldt dat ze te kampen hebben met veel sociale problemen, zoals armoede, AIDS, het gebrek aan hygiëne en verslavingen. “Ik probeer dat te visualiseren en tegelijkertijd mensen ervan bewust te maken dat er anderen zijn die iedere dag in deze erbarmelijke omstandigheden moeten leven.”

Erkenning

Met de Inge Morath Award heeft Martin weer financiële middelen om handen om haar maatschappelijk betrokken werk voor te zetten. “Naast het feit dat de prijs een prachtige erkenning is voor je werk, zeker omdat iedereen binnen Magnum achter de keus stond, is het geld ook zeker niet weg”, aldus Martin in het interview. Volgens haarin het erg lastig documentairefotografie gepubliceerd te zien, maar minstens zo lastig om zonder budget te maken. “Ik lijk soms wel een idioot als ik aan mensen probeer uit te leggen wat ik precies doe en waarom ik zoveel moeite en tijd stop in iets dat vrijwel niets oplevert, financieel gezien dan. Een award als die van Inge Morath laat echter weer zien dat het toch mogelijk is. Ook als je niet wint, dan weet je dat in ieder geval dat er organisaties zijn die steun willen bieden en dat is een enorme motivatie.”   

Foto's © Claire Martin

Financiering

Voor Martin is het belangrijk dat documentairefotografen zien dat er andere zijn die dezelfde passie hebben en dat het ook realistisch is om deze te volgen. “Met de geldprijs die met de award samenhing, vijfduizend euro, kan ik mijn project afmaken in Australië. Ik wil daar soortgelijke gemeenschappen bezoeken en een drieluik van mijn werk maken. Ik vind ook dat dit soort geldprijzen voorbehouden moet blijven aan fotografen die veel tijd en geld stoppen om voor een project de diepte in te gaan. Je moet uiteraard eerst zelf alles financieren en dan alsnog hopen dat er voor je serie betaalt gaat worden. Dit soort beloningen maken het werk sowieso lonend, maar daarnaast helpt het je ook om bekendheid en naam als fotograaf te verwerven.”

afbeelding van Redactie
Door: DIGIFOTO Pro

DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van DIGIFOTO