Crowdfunding: uitkomst in tijden van crisis?

Redactie 1539
De geldboom is verdwenen. Nederland moet bezuinigen en dat is zeker voor kunstenaars een pijnlijke constatering. Crowdfunding biedt hoop en moet overheidsubsidies overbodig maken. Het zojuist gelanceerde Emphas.is helpt de goudzoekers onder fotografen.

Kunstenaars hebben het licht gezien, althans zo lijkt het. Nu de overheid de geldkraan dichtdraait en de geldstroom terugbrengt tot een schrijnend druppelen, is crowdfunding een strohalm geworden waar creatievellingen zich hoopvol aan vastklampen. De voorbeelden van crowdfunding in andere bedrijfstakken - waar het concept al veel langer wordt gebruikt - geven een rooskleurig beeld.

Obama's succes

Obama geldt als lichtend voorbeeld. Hij haalde voor zijn campagne maar liefst 1,35 miljoen dollar op door zijn publiek om een bijdrage te vragen. Nu is de gemiddelde fotograaf uiteraard iets minder bekend, maar het principe klinkt hoe dan ook veelbelovend. Waarom hebben we het dan zolang laten liggen? Waar zit het addertje, of was er echt een economische crisis voor nodig om de effectiviteit van dit nieuwe wervingsmiddel in te zien?

Emphas.is

Dat deze manier van geld binnenhengelen populairder wordt, is in elk geval niet te ontkennen. Ook fotografen kunnen nu naar hartenlust projecten onder de aandacht brengen. Het zojuist gelanceerde Emphas.is geeft fotojournalisten namelijk de mogelijkheid om bieders te vinden die hun projecten mogelijk maken. Elke fotojournalist mag een fonds maken en iedereen mag vanaf tien dollar bieden. Om het de bieder aantrekkelijk te maken zijn er tegenprestaties in het leven geroepen. Bied je op een project dat is ondergebracht bij Emphas.is, dan mag je direct contact hebben met de initiatiefnemers en op de hoogte blijven van hun creatieve ontwikkeling.

Foto: Emphas.is

afbeelding van Redactie
Door: DIGIFOTO Pro

DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van DIGIFOTO