Micro four thirds-camera's moesten tot voor kort hun meerdere erkennen in camera's met aps-c-sensor. Het grotere sensorformaat zorgde voor betere ruisprestaties en dynamisch bereik. Met de komst van de Olympus OM-D E-M5 kwam daar begin dit jaar verandering in. De 16-megapixelsensor in die camera laat zeer goede prestaties zien, de beeldkwaliteit komt dicht in de buurt van aps-c-camera's.

nieuw vs oud
Met de OM-D bracht Olympus de prestaties van mft-camera's naar een hoger niveau. De E-PL5 beschikt over een vergelijkbare sensor.

Sony-sensor?

De sensor in de Olympus OM-D E-M5 is vermoedelijk afkomstig uit de fabrieken van Sony. Ook de nieuwe Olympus PEN E-PL5 en E-PM2 werden van een 16-megapixelsensor voorzien, die eveneens indrukwekkende prestaties levert.
Panasonic kondigde op de Photokina de GH3 aan, óók met een 16-megapixelsensor. De herkomst van deze sensor is onbekend, maar het lijkt erop dat Panasonic de sensor niet zelf heeft gemaakt. Voorheen hadden GH-camera's altijd een 'multi-aspect'-sensor, op de GH3 is dat niet meer het geval. Ook komen de specificaties overeen met de sensor in de Olympus-camera's.

Het lijkt er dus op dat ook Panasonic bij Sony heeft aangeklopt voor de sensor. We zijn benieuwd of dat in de resultaten terug is te zien, dus legden we de Olympus PEN E-PL5 en de Panasonic GH3 naast elkaar met behulp van Lightroom 4.3 RC.

Ruisprestaties

Hieronder zie je een vergelijking (100% crops) van raw-bestanden uit de Olympus E-PL5 en de Panasonic GH3. De foto's zijn gemaakt bij gelijke instellingen met het Olympus 60mm f/2.8 Macro-objectief. De raw-omzetting is gedaan met Lightroom 4.3 RC met standaardinstellingen (verscherping en kleurruisreductie op waarde van 25).

ruisprestaties GH3 vs E-PL5
ruisprestaties GH3 vs E-PL5 (2)

Schaduwdetails

Ook waren we benieuwd naar de schaduwdetails die je terug kunt winnen uit de raw-bestanden van de Panasonic GH3. De sensoren van Sony staan bekend om hun grote dynamisch bereik. Dat is goed te merken als je een onderbelichte foto op gaat halen. Schaduwdetails zijn ver op te lichten, zonder dat dit veel storende ruis oplevert.

Bekijk de foto's in groot formaat of download ze in volledige resolutie via het Options-menu

Ook bij de GH3 zijn flink onderbelichte delen in een weer zichtbaar te maken door in de raw-conversie een paar stops belichting toe te voegen.  Bij een waarde van +3 stops begint de ruis in de donkerste delen wat storende patronen aan te nemen.

Al met al laat de Panasonic GH3 indrukwekkende resultaten zien op gebied van beeldkwaliteit. De camera kan zich meten met de 16-megapixelsensor in de Olympus PEN E-PL5 en dus met de Olympus OM-D E-M5. De resultaten lijken bovendien vrijwel identiek, het zou ons dan ook niet verbazen als de sensor in deze twee camera's (vrijwel) gelijk is.

Panasonic GH3 en Olympus E-PL5 review

Benieuwd naar onze uitgebreide reviews van de Panasonic GH3, Olympus E-PL5 en E-PM2? In DIGIFOTO Pro 4.2012 lees je onze bevindingen met deze camera's. Deze editie ligt rond 20 november in de kiosk.