Modefotografie is vergankelijk. Of zoals Marcel van der Vlugt het omschrijft: 'Het is een soort nieuwsfotografie'. Mode is namelijk maar heel beperkt houdbaar. Je zult zelden of nooit een 'archieffoto' in een modetijdschrift zien, hoe geslaagd het beeld ook is. Hoe Marcel daar mee om gaat, lees je in een uitgebreid interview. Hij is veel meer dan alleen modefotograaf, maar ook op dat vakgebied mag je hem tot de top rekenen.

Digifoto Pro
In DIGIFOTO Pro 3.2012 onder andere een interview met fotograaf Marcel van der Vlugt.

Mode-Talent

David Joosten werkt hard om dezelfde status te krijgen en tot nu toe niet zonder succes. Vorig jaar studeerde hij af aan de KABK en al tijdens zijn studie was hij druk in de weer voor opdrachtgevers.
Er zijn ook mensen die het zonder opleiding proberen, zoals Robbie en Ismar, die we deze editie in de spotlight zetten. Beide zijn gewoon begonnen en hebben zichzelf de nodige technieken aangeleerd.

BredaPhoto 2012 en TT Assen

Behalve voor modefotografie is er ook voor andere fotografievormen aandacht. Zo laten we zien welke negen fotografen je niet mag missen tijden BredaPhoto 2012. Met fotograaf Patrick Post reisden we af naar Assen voor de MotoGP, waar we ook een kijkje achter de schermen namen bij Nikon NPS.

AarsmanHans Aarsman

Hans Aarsman ken je vast wel van zijn columns in de Volkskrant of zijn optredens in De Wereld Draait Door. We hadden een openhartig gesprek met hem over zijn eigen fotografie en vooral over wat hij vindt van hedendaagse journalistieke fotografie. Hoe zou Hans Aarsman de winnende foto bij de World Press Photo's bijvoorbeeld gemaakt hebben?

Kleurenfotografie 100 jaar geleden

Sergej Prokoedin-Gorski legde Rusland vast op prachtige kleurenfoto's. Opzich niet heel bijzonder, op het feit na dat hij dit ruim honderd jaar geleden deed, lang voor de introductie van de kleurenfilm. Hoe hij dit precies deed en waarom lees je allemaal in achtergrondartikel, natuurlijk vergezeld van vele grote kleurenfoto's.

Apparatuur

Eindelijk is hij er dan, de Canon 1D X. Al eind 2011 aangekondigd, nu een uitgebreide review in DIGIFOTO Pro. Het blijkt het wachten waard want de top-Canon presteert uitstekend. Uitstekend presteren doen ook de Sony RX100 en de Panasonic G5. De Sigma DP2 Merrill is iets bijzonders met zijn 45-megapixel Foveon-sensor, bij lage iso-waarden blijkt het toestel een verbluffende hoeveelheid detail te laten zien in zijn foto's.

Canon presenteerde de 650D tegelijk met de 40mm f/2.8 'Pancake'. Reden genoeg om ze beide te onderwerpen aan een review. Ook de Canon 24mm en 28mm f/2.8 IS USM en Nikkor 24-85mm f/3.5.4.5 VR ontkomen niet aan een kritische blik.

Dit en meer in de nieuwe DIGIFOTO Pro 3.2012!

DIGIFOTO Pro COVER