Boekrecensie: terug in de tijd met 'Nomad'

Charlotte Lipic 3640
Nomadenvolken, naast de modernisering en globalisering houden ze nog steeds stand. Sommigen aangepast aan de tijdsgeest van nu, anderen klampen vast aan de tradities van nu. Hoewel het nomadenbestaan voor velen een ver-van-je-bed-show is, blijft het wel de levenswijze waar onze oorsprong ligt. Fotograaf Jeroen Toirkens maakte daarom 'Nomads', een documentatie van de nomadenvolkeren op het noordelijk halfrond.

Sinds 1999 reisde hij, als geld en tijd het hem toestonden, voor langere tijd af naar verschillende afgelegen plekken waar nomaden woonachtig zijn. In totaal kreeg hij twaalf reizen voor elkaar, waarin hij de strijd van de nomaden tegen de moderne wereld vastlegde.

Problemen en trots

Het resultaat is een boek met veel foto's van de trotse reizigers, maar ook problematische kwesties, zoals het overmatige drankmisbruik bij de Nenet in Rusland.

De collectie bestaat uit een mengeling van zwart-wit foto's en beelden in kleur en is opgedeeld in vier hoofdstukken: Azië, Artic, de Inuit in Alaska en de Dukha. Vier gemeenschappen met een vergelijkbare levensstijl, waartussen Jeroen toch duidelijke verschillen weet te laten zien. Ook heeft hij een essay bijgevoegd waarin hij zijn verwondering, zorgen en ervaringen deelt.

Zijn foto's zijn divers met een documenterend karakter. Hij laat de werkelijkheid zien zoals hij is, terwijl hij uit respect altijd een afstand bewaart.

Winnend project Canon Prijs

Met het fotoboek 'Nomad' als onderdeel van Jeroens project 'Nomadslife' won de fotograaf dit jaar de Canon Prijs voor vernieuwende fotojournalistiek.

Jeroen Toirkens

Bestellen

Voor 39,95 euro kun je het boek  met hardcover en halflinnen band bestellen. Hierin staan 150 foto's die het jarenlange project van Jeroen samenvatten. Een luxe versie is ook beschikbaar met een gelimiteerde oplage van 65 exemplaren. Bij het boek krijg je dan nog een gesigneerde fine art print van de foto 'two dukha girls'. Het pakketje zit samengevoegd in een vilten omslag. Aan deze editie hangt een iets hoger prijskaartje van 199,95 euro. Een leuk feitje is dat de handgemaakte wikkel speciaal in Mongolië is ontworpen en vervaardigd.

Jeroen Toirkens

Jeroen Toirkens
Foto's © Jeroen Toirkens