Test: Toshiba-sensor in de Nikon D5200

Test: Toshiba 24-megapixelsensor in de Nikon D5200

Julian Huijbregts 10923
Nikon wist ons met de D5200 te verrassen. In voorgaande spiegelreflexen van de fabrikant zagen we sensoren van Nikon en Sony, het nieuwe high-end instapmodel heeft een chip van Toshiba aan boord. Voor zover bekend is het de eerste dslr met Toshiba-sensor, we zijn dan ook benieuwd naar de prestaties.

Nikon voorzag de D3200 van een 24-megapixelsensor. Aanvankelijk hadden we het vermoeden dat het om een Sony-sensor ging, gezien Nikon in camera's als de D5100 en D7000 gebruikmaakt van cmos-sensoren van Sony.

Chipworks legde de sensor onder de microscoop en ontdekte dat het ontwerp van Nikon zelf is. De sensor in de D3200 presteert echter vrijwel exact gelijk aan de 24-megapixelsensor van Sony, die onder andere in de NEX-7 te vinden is.

Nikon D5200: Toshiba-sensor

Enkele maanden later kwam Nikon met de D5200 op de proppen. Wederom met een 24-megapixelsensor aan boord. Gezien fabrikanten vaak één sensor voor meerdere modellen gebruiken, zou je hier dezelfde sensor als in de D3200 verwachten. Dat is echter niet het geval, Chipworks legde de sensor bloot en ontdekte dat deze afkomstig is van Toshiba.

Voor zover bekend zijn er geen andere spiegelreflexen op de markt met een beeldchip van Toshiba. Het is echter geen onbekende in de sensormarkt, ook de 41-megapixel 1/1.2-inchsensor uit de Nokia 808 PureView blijkt afkomstig te zijn van Toshiba.

Nikon D5200

24-megapixel battle: Toshiba vs Sony

De Toshiba-sensor in de D5200 kwam als een verrassing, we waren dan ook behoorlijk benieuwd naar de prestaties. De Sony-sensoren die Nikon de laatste jaren gebruikte lieten zeer goede resultaten zien. Kan Toshiba die evenaren of zelfs overtreffen? We zochten het uit door de Sony NEX-7 (met 24-megapixel Sony-sensor) naast de Nikon D5200 te zetten.

Ondanks dat de NEX-7 een compacte systeemcamera is en de D5200 een spiegelreflex, is dit een betere vergelijking dan bijvoorbeeld de SLT-A77 tegenover de D5200. De SLT-camera's van Sony verliezen iets aan licht door de semitransparante spiegel en presteren daardoor iets minder dan de NEX-modellen met dezelfde sensor.

Sony NEX-7

Ruisprestaties

Om te beginnen kijken we naar de ruisprestaties op hoge iso-waarden. We slaan iso 100 tot 400 over, gezien op deze waarden tegenwoordig nauwelijks ruis te ontdekken is. We fotografeerden met beide camera's op dezelfde instellingen, zowel de Nikon D5200 als de Sony NEX-7 waren voorzien van een 18-55mm kitlens.

De foto's zijn geschoten in raw en omgezet met Lightroom 4.3, daarbij zijn alle vormen van ruisreductie en verscherping uitgeschakeld. De scherpteverschillen in de foto's zijn geen oorzaak van de sensor, gezien we verschillende objectieven gebruikten en de focus iets af kan wijken. Beoordeel deze afbeeldingen (100 procent uitsneden) dus puur op de ruisprestaties.

Nikon D5200 ruistest 1

Nikon D5200 ruistest 2

Kleurruis blijft bij de Nikon D5200 tot iso 1600 vrijwel geheel afwezig en bij iso 3200 moet je flink inzoomen wil je de kleurruis te zien te krijgen. Kijken we naar de beelden uit de Sony NEX-7, dan zien we bij dezelfde instellingen meer kleurruis. Met name in de schaduwen en donkere partijen is de ruis bij de Sony-sensor nadrukkelijker aanwezig.

Tot iso 6400 weet de D5200 erg goede resultaten neer te zetten. Dat is dan ook het maximale 'echte' iso-bereik van de camera. Je kunt het bereik uitbreiden naar 12.800 en 25.600, dan neemt de ruis toe en het detail af. Opvallend is dat op de hoogste waarde van 25.600 alle kleurruis verdwenen is, ook in het raw-bestand. Blijkbaar voert Nikon hier al in de camera een bewerking uit.

Op gebied van ruisprestaties zet de nieuwe sensor indrukwekkende prestaties neer. Toshiba weet de 24-megapixelsensor van Sony te overklassen. Extreem groot zijn de verschillen niet, maar wel zichtbaar. Gezien de chip van Sony al erg goed presteert is de verbetering die de Toshiba-sensor brengt opvallend te noemen.

Dynamisch bereik

Het dynamisch bereik van de nieuwe sensor is eveneens indrukwekkend. Zowel met onder- als overbelichting kan de sensor uitstekend overweg. Donkere delen in een foto kun je flink terughalen met minimale nadelige gevolgen. Je krijgt wel meer ruis in beeld, maar vrijwel geen 'banding'. Bij overbelichting is tot twee à drie stops terug te winnen en dat zijn indrukwekkende prestaties voor een aps-c-sensor.

Overbelicht
Links de originele, overbelichte opname. Rechts dezelfde opname in Adobe Camera Raw met -3 stops gecorrigeerd. Onderstaande een aantal uitsneden op 100 procent weergave.

overbelicht

Beste aps-c-sensor van het moment

Ook DxO Mark heeft de Toshiba-sensor op de pijnbank gelegd. De sensor weet 84 punten te scoren en dat is de hoogste score op de ranglijst voor aps-c-camera's. De metingen laten zien dat de Toshiba-sensor inderdaad beter presteert dan de exemplaren in de Nikon D3200 en de Sony NEX-7. Met 13.9 stops is het dynamisch bereik bij iso 100 bijna net zo hoog als dat van de fullframe Nikon D600.

DXO 24 megapixels

Evolutie van de D5XXX-serie

Vergelijken we de D5200 met zijn voorganger(s), dan zijn de verbeteringen eveneens zichtbaar. In de Nikon D5100 zat een Sony 16-megapixelsensor. Te zien is dat de nieuwe sensor met hogere resolutie niet ten koste is gegaan van de ruisprestaties, dynamisch bereik en kleurdiepte. Op alle vlakken scoort de sensor zelfs wat beter. De verschillen zijn echter minder klein dan de stap van de D5000 naar de D5100.

D5XXX evolutie

Nikon D5200 vs Concurrentie

Hoe doet de D5200 het in vergelijking met de concurrentie? In onze test vergeleken we de camera met de NEX-7, omdat deze een vergelijkbare sensor heeft. Deze twee camera's zijn echter gericht op een compleet andere markt. De Nikon D5200 is het geavanceerde instapmodel en is wat prijs betreft vergelijkbaar met de Canon EOS 650D en de Sony A57.

Nikon vs Concurrentie

Nikon weet beide camera's te overklassen op gebied van beeldkwaliteit. Wel moeten we daarbij vermelden dat Sony waarschijnlijk binnenkort de A58 presenteert als opvolger van de A57. Het is nog afwachten welke sensor daarin komt en hoe deze zal presteren.

Ook van Canon verwachten we een nieuwe camera. De 18-megapixelsensor die in vrijwel alle aps-c-camera's van Canon te vinden is gaat alweer jaren mee. Mogelijk krijgen we dit voorjaar een opvolger voor de 650D te zien, met een nieuwe beeldsensor. Ook dat is echter nog afwachten, voor nu heeft Nikon sterke papieren in huis met de D5200.

Testfoto's

In onderstaande slideshow vind je een aantal testfoto's in volledige resolutie. De foto's zijn geschoten in raw, met de Nikon D5200 en 18-55mm kitlens. De raw-bestanden zijn omgezet in Lightroom 4.3 met een neutraal cameraprofiel en de standaardinstellingen voor verscherping (25) en kleurruisreductie (25). De foto's zijn groot te bekijken en in 24-megapixelresolutie te downloaden via het menu.

Review: Nikon D5200

Natuurlijk gaat het bij een camera om meer dan alleen de ruwe sensorprestaties. Nikon heeft niet bezuinigd op functies bij de D5200, zo krijg je een uitklapscherm en het geavanceerde 39-puntsfocussysteem uit de D7000. Onze uitgebreide review van de Nikon D5200 lees je in de eerstvolgende uitgave (Masterclass 1.2013).