Review: Sony A9 - Bijna niet te geloven

Review: Sony A9 - Bijna niet te geloven

Jasper van Bladel 14596 1
Met de A9 wist Sony veel fotografen en fotografieliefhebbers op het puntje van hun stoel te krijgen. 20 beelden per seconde en zestig autofocusberekeningen per seconde creëren hooggespannen verwachtingen. In Londen konden we kort na de introductie al met de camera werken. Nu is de A9 ook bij ons op de redactie gearriveerd en na een uitgebreide test blijkt: hij maakt alle verwachtingen waar.

Opeens was hij daar, de A9. Ondanks dat veel fotografen al een tijdje aan het wachten waren op de volgende stap van de Japanse fabrikant, wisten ze ons toch nog te verrassen met de aankondiging van het nieuwe vlaggenschip. Of, eigenlijk is de A9 op metaforisch vlak meer een speedboat. Want alles bij deze camera draait om snelheid.

Met de A9 schiet je maar liefst twintig beelden per seconde. En dat zonder blackout, want er hoeft uiteraard geen spiegel op en neer te gaan. Daarnaast kan de camera per seconde maar liefst zestig keer opnieuw de scherpstelling meten, waardoor het volgen van een snel bewegend onderwerp geen enkel probleem moet zijn. Moet je nagaan, twintig beelden per seconde! En er is meer: de A9 kan fotograferen met een sluitertijd van 1/32000e, ideaal voor actiefoto’s.

Stilte

Sony zelf zet ook hoog in op het geluid van de A9, of meer het gebrek daaraan. De A9 bedien je in complete stilte. Sony zegt dat je met deze A9 op plekken en in situaties kunt fotograferen waar dat normaal gezien niet mogelijk of toegestaan zou zijn. Denk aan voorstellingen of tijdens opnames waarbij het geluid van een traditionele sluiter hinderlijk kan zijn.

Boksen

Toen de A9 werd aangekondigd waren we in Londen, waarna we de volgende dag ook meteen aan de slag konden met de camera. Dat waren slechts enkele minuten, maar die korte tijd was genoeg om danig onder de indruk te raken van de A9. Sony had een klassieke boksschool uitgekozen voor deze eerste kennismaking en tijdens een bokswedstrijd moet je als fotograaf volledig op scherp staan, want een moment is zo gemist. Niet met de A9, want de enorme snelheid van zowel de autofocus als die fijne twintig beelden per seconde maakten het mogelijk om te focussen op beweging en op de blik van de bokser. Goed kijken en anticiperen dus. Een split second is zo voorbij, maar met de A9 hadden we geen enkel probleem om precies het juiste moment te pakken.

Karten

Omdat je voor het testen van een camera als de Sony A9 niet kunt volstaan met het fotograferen van een lantaarnpaal of een stadslandschap gingen we eenmaal terug in ons eigen land met de nieuwe Sony richting kartbaan. Speciaal voor ons reed een instructeur onuitputtelijk rondjes over de baan, waarbij we steeds op andere plekken de ronkende kart konden vastleggen. Die kart is natuurlijk voorbij voor je er erg in hebt, de A9 kwam dus erg goed van pas.

De kartbaan wierp nog wat extra moeilijkheden op, want op sommige stukken van de baan was het best wel donker. Een donkere baan in de schaduw, als dat maar goed gaat. Een mooie test om te kijken hoe het met de ruisprestaties gesteld is. In de donkerste stukken van de kartbaan gebruiken we iso 2000, een waarde die allerminst teleurstelt. Er is ruis te zien, zeker als je het beeld wat verder oplicht, maar helemaal niet in verontrustende hoeveelheden.

Al snel valt het gemak op waarmee de A9 focust in deze moeilijke lichtomstandigheden. Erg fijn, want met hetzelfde gemak kom je na zo’n dag thuis met honderden onscherpe foto’s. We hadden natuurlijk in Londen al enkele minuten kunnen oefenen met de camera, maar weer viel ons op hoe snel de camera vertrouwd aanvoelt en hoe snel je er goede resultaten mee boekt. Bij sommige andere camera’s duurt dat vaak een stuk langer, waarbij je dus eerst te maken krijgt met tegenvallende resultaten.

De prestaties van de A9 zijn niet minder dan indrukwekkend. Hij grijpt je onderwerp vast en houdt het vast tot je er zelf genoeg van hebt. Het enige wat je zelf moet doen is de camera goed vasthouden en de ontspanknop indrukken. Je kunt bij wijze van spreken langs de baan staan en vanuit de losse pols op de kart richten en er op vertrouwen dat de camera het wel voor je oplost. We geven toe, dat ga je in de praktijk waarschijnlijk niet doen. Maar het geeft aan waartoe deze camera in staat is. Draai je de gemaakte beelden vervolgens af op het display achterop de A9, lijkt het net of je een stop-motion filmpje hebt gemaakt. Vijf jaar geleden waren deze prestaties volstrekt ondenkbaar geweest.

60 keer

We schreven het al in onze hands-on: deze hoge succes-rate heeft de camera ongetwijfeld te danken aan het feit dat de A9 60 AF/AE-trackingberekeningen per seconde maakt. Doordat de camera geen last heeft van traditionele blackout-momenten als je een foto maakt is de A9 in staat om continu zicht te houden op het onderwerp dat in focus moet zijn.

Deze prestaties worden mogelijk gemaakt door de Exmor RS CMOS-sensor, waarmee gegevens 20x sneller kunnen worden opgeslagen. Deze sensor is gekoppeld aan een BIONZ X-verwerkingssensor. Verder heeft de A9 de beschikking over 693 fasedetectie-autofocuspunten waarmee 93 procent van het beeld wordt afgedekt. Een enorm aantal dat er natuurlijk voor zorgt dat je erg accuraat en precies kunt focussen. De 20 fps, 60 trackingberekeningen, de processor en het enorme aantal autofocuspunten maken deze A9 een echt snelheidsmonster. Fijn is ook dat je veelgebruikte scherpstelpunten op kunt slaan, zodat je daar snel weer bij kunt.

Opmerkelijk is ook dat we tijdens ons avontuur langs de kartbaan geen enkele keer last hebben gehad van vertraging in de opslag, terwijl we toch in één uur een sd-kaart van 32 gigabyte vol hebben geschoten. Als je na het maken van een serie foto’s op het display kijkt, zie je een tellertje teruglopen, maar dat is ook het enige. Je kunt dan overigens gewoon foto’s terugkijken, daar zit geen vertraging op.

Dat brengt ons bij een waarschuwing. Als je de twintig beelden per seconde niet nodig hebt, kies dan voor een opnamestand waarbij de camera het wat rustiger aan doet. Bij sport- en actiefotografie is het handig om veel foto’s te hebben van één beweging, maar bij een landschapsfoto of een portret zit je al snel met een heleboel overbodige foto’s. En, zoals we al schreven was onze 32-gigabyte-kaart al na één uur fotograferen vol.

De accucapaciteit is met een factor 2,2 toegenomen, waardoor je dus een stuk langer met de A9 kunt fotograferen dan met zijn spiegelloze voorganger. Toen we naar de kartbaan gingen was de camera voor 80 procent opgeladen en nadien was er nog 60 procent acculading over. Een afname van twintig procent voor anderhalf uur bijzonder intensief fotograferen met twintig beelden per seconde is een goede prestatie lijkt ons. Sony zegt zelf overigens dat je 650 opnames kunt maken per acculading, maar wij maakten er al ongeveer duizend tijdens ons kartbaanbezoek. Kortom: een zeer bruikbare accu en een welkome verbetering.

Vertrouwd

De A9 geeft vertrouwen, zeker voor diegenen die eerder al met een camera uit de A7-serie werkten. De camera heeft eenzelfde uitstraling en voelt ook ongeveer hetzelfde aan. Materialen en afwerkniveau zijn gewoon goed en met de A9 heeft Sony de connectiviteit nog eens extra aangescherpt. Zo is er zelfs een ethernetaansluiting in de zijkant van de camera te vinden, zodat je als professional snel je beelden per internetverbinding kunt versturen.

Verbeteringen vinden we ook in de interface en in de ergonomie. Er is een joystick aanwezig waarmee je het scherpstelpunt eenvoudig verandert. Fijn! Ook heeft de A9 een touchscreen. Verder is een ‘Mijn menu’ optie toegevoegd, waarin je eenvoudig dertig menu-opties snel kunt bereiken.

Professional

Eén ding is duidelijk, Sony richt de pijlen volledig op de fotografen langs de sportvelden. Waar dit traditioneel het terrein is van de topmodellen van Nikon en Canon, gaan we binnenkort waarschijnlijk veel fotografen met deze A9 terugzien. Qua snelheid overklast hij beide camera’s en ook qua prijs is de Sony erg interessant. Vergeleken met de topmodellen van Canon en Nikon is de Sony namelijk zeer voordelig geprijsd – de A9 is tot enkele duizenden euro’s goedkoper dan die camera’s.

Goed om te weten is ook dat de Sony service voor professionals, Imaging Pro Support, vanaf het najaar ook voor Nederlandse fotografen beschikbaar is. Het programma biedt naast advies en ondersteuning ook een gratis collect-and-returndienst bij reparatie. Hiernaast kunnen professionele fotografen een gratis bruikleentoestel krijgen zodat zij aan het werk kunnen blijven. Verder hebben leden tweemaal per jaar recht op gratis reiniging van de beeldsensor en een check-up van de firmware.

De Sony A9 was het wachten waard. De camera maakt indruk met het enorme snelheidspotentieel, maar eigenlijk nog meer door het ontzettend knappe autofocussysteem dat je onderwerp vastgrijpt en niet meer loslaat. Fijn en noodzakelijk, want aan die twintig beelden per seconde heb je natuurlijk helemaal niets als alle foto’s onscherp zijn. Tel daarbij op dat de camera betaalbaarder is dan de snelle concurrenten met spiegel van Nikon en Canon. De kers op de taart is de toegenomen accucapaciteit. Er is geen enkele andere conclusie mogelijk: de Sony A9 is ronduit indrukwekkend.

Adviesprijs: € 5300,-

Resolutie: 24,2 megapixel
Beeldsensor: Back-illuminated CMOS