Fujifilm werkt aan aangepaste sensor voor X10 en X-S1

Jesse Kraal 5757
Fujifilm kampt al enige tijd met problemen met de X10 en de X-S1. Beide camera's gaan niet goed om met extreme hooglichten, deze verschijnen als grote witte bollen in de foto. Firmware-updates hebben tot nu toe weinig effect gehad, maar er wordt hard gewerkt aan een oplossing.

Vooral op het forum van DPReview melden zich veel mensen die last hebben van het fenomeen 'witte bollen'. Deze ronde witte vlekken verschijnen op plekken waar er extreme overbelichting plaats vindt. Denk bijvoorbeeld aan lantaarnpalen bij het fotograferen van nachtelijke landschappen. Fujifilm heeft al een nieuwe firmwareversie uitgebracht voor de X10, maar deze heeft nog niet het gewenste effect gehad. Binnenkort verschijnt er nogmaals een nieuwe firmware die een oplossing moet bieden voor het probleem.

Aangepaste sensor

Fujifilm UK belooft de sensor te vervangen door een aangepast exemplaar als de witte bollen na upgraden van de besturingssoftware nog steeds op je foto's verschijnen. Momenteel wordt hard gewerkt aan die sensor, vanaf mei moet deze beschikbaar zijn. Welke aanpassingen er door Fujifilm gedaan worden is niet bekend. We verwachten overigens dat deze service niet alleen aan bewoners van het Verenigd Koninkrijk voorbehouden zal blijven.

afbeelding van jesse kraal

Jesse Kraal | Fotograaf

Bekijk alle artikelen van Jesse

afbeelding van E Heermans

Ik heb dinsdag een mail hierover gestuurd naar Fuji Nederland met de vraag wat de procedure is, maar een antwoord blijft tot op heden uit. Ik héb af en toe wel Witte Bollen (of Orbs) maar ben verder trouwens wel buitengewoon tevreden over mijn X10. Wanneer er echter een verbeterde sensor komt wil ik die natuurlijk wel hebben!

afbeelding van Bart

Ik ben voornemens om deze camera aan te schaffen, echter maak ik mij wel een beetje zorgen om dit white disc probleem. Ook ik heb deze week fuji gemaild en kreeg een mooi mailtje terug dat er een firmware update is die dit moet oplossen... Vervolgens heb een mail terug gestuurd gestuurd en gewezen op het persbericht op dpreview en ben nog in afwachting van een bericht terug. Ik ben bang dat Fuji Nederland nog niet helemaal op de hoogte is...

afbeelding van Anonymous

Al 2 mails gestuurd naar Fuji-Nederland om te vragen hoe ze het gaan doen. Zit nu al bijna 2 weken te wachten op een reactie... Dit vind ik geen beste beurt van Fuji! Het blijft een geweldige camera, maar die bolletjes storen wel op enkele foto's. Ik ben nu aan het sparen voor een Xpro-1 ter vervanging van mijn Nikon DSRL-set. Door het uitblijven van service van Fuji begin ik echter wel te twijfelen.

afbeelding van Anonymous

Van mijn collega hoorde ik dat u vragen over uw X10 heeft.
Zoals u al eerder schreef word eind mei de oude sensor door de nieuwe sensor vervangen. Wellicht kostenloos.
Als u dit ook voor uw camera wenst willen wij u tegen die tijd graag een afhaling door UPS aanbieden.

afbeelding van teus

U bent anoniem?

Jammer ik was ook erg aan het kijken naar Fuji, maar ieder merk heeft wel eens issues, Canon (light leak), Nikon (Greenish Tint). Alles wordt wel opgelost maar toch hou je er een naar gevoel aan over.

afbeelding van Eppoh Heermans

Ik ontving gisteren een mail, in reactie op eerder contact, met de mededeling dat ik binnenkort een ophaalopdracht van DHL zal ontvangen en dat mijn X10 dan wordt gecontroleerd door Fuji en de sensor wordt vervangen. Het is mij helaas og niet duidelijk hoe lang ik mijn camera kwijt zal zijn, maar het gaat toch echt gebeuren! Ik ben al tests tegen gekomen van de nieuwe sensor en die zien er zeer goed uit! Ik heb er dus alle vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen. Ik ben, ondanks het Orbs-gedoe, nog steeds buitengewoon tevreden over de X10, zozeer zelfs dat ik mijn Nikon-set (D200, Sigma 12-24, Nikkor 28-70/2.8, 80-200/2.8, 105/2.8 micro) ga inruilen voor een Xpro-1. Alleen mijn 50m/1.8m en mijn 85mm/2.0 wil ik houden en gaan gebruiken mbv een adapter.

afbeelding van Gerard Schuurbiers

Ook ik heb gemaild met Fuji. Er is niets bekend van di probleem. Toch de reactie dat niet alle camera's dat hebben. Ik zou dan kontakt moeten opnemen met de servicedesk.
Nu heb ik scherpstelproblemen met de melding op het display. Ook blijkt dat diverse foto's niet gestoken scherp zijn. Heeft iemand dezelfde problemen?

afbeelding van Loek

Ik heb net update 1.o3 geïnstalleerd. Ik hoopte dat de slechte weergave van roze en rood zou verbeteren. Maar dat is niet het geval.
Weet iemand hoe dit kan worden opgelost?

Loek

afbeelding van JPF Barneveld Binkhuijsen

Ik heb een iets ander probleem met mijn X10. Onderwerpen in de volle zon
worden behoorlijk overbelicht, handmatig corrigeren met -2 stops geeft helemaal geen effect, het is net of het niet werkt.Hij is al twee keer bij Fuji teruggeweest en moet nog getest worden. Maar intussen is mijn vertrouwen in deze op zich mooie maar dure camera behoorlijkt geschokt.

afbeelding van JPF Barneveld Binkhuijsen

Verder nog over het overbelichtingsprobleem van de X10. Fuji heeft de optische eenheid vervangen. Wat verstaat men daar onder? Vreemd omdat het volgens mij een probleem van de belichtingssensor en/of software is.