Jouk Oosterhof: fotograferen op locatie via Funda

Jouk Oosterhof: fotograferen op locatie via Funda

Redactie DIGIFOTO Pro

Als fotograaf voor onder andere Volkskrant Magazine maakte Jouk Oosterhof gedurende haar carrière talloze portretten. Niet in de studio, maar op bijzondere locaties die ze op Funda vindt. Dit voorjaar verschijnt haar boek Beste eigenaar van dit huis…. ‘Ik wil beelden maken die niet zo gangbaar zijn.’ 

Beste eigenaar van dit huis, 

Onlangs zag ik op Funda foto’s van dit huis staan en ik ben er erg van gecharmeerd. Ik heb grote interesse voor unieke of soms ook oudere interieurs. Uw huis is heel bijzonder. Perfect als locatie voor mijn werk. Wellicht een vreemd verzoek, maar hierbij zou ik u willen vragen of ik een keer een dag mag fotograferen op locatie. 

Met vriendelijke groeten, 

Jouk Oosterhof 

Tekst Marijn Ruhaak fotografie Jouk Oosterhof 

Dit artikel is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 4.2025

Als fotograaf voor onder andere Volkskrant Magazine maakte Jouk Oosterhof gedurende haar carrière talloze portretten. Niet in de studio, maar op bijzondere locaties die ze op Funda vindt. Dit voorjaar verschijnt haar boek Beste eigenaar van dit huis…. ‘Ik wil beelden maken die niet zo gangbaar zijn.’

Jouk is een van de Nederlanders die urenlang op Funda kan struinen. Ze is niet op zoek naar een nieuw onderkomen voor haar gezin, ze scrolt door de woningverkoopwebsite om nieuwe locaties voor haar fotoshoots te vinden. ‘Uren en uren spendeer ik aan het zoeken naar huizen’, vertelt ze. ‘Als ik een mooi interieur zie, stuur ik de eigenaar een bericht of ik een keer mag fotograferen op zijn locatie.’ Nu zul je denken: daar zijn toch speciale websites voor fotografen voor? Of scouts die voor jou op zoek gaan naar locaties voor fotoshoots? ‘Klopt’, zegt Jouk, ‘maar die zijn,voor redactioneel werk, prijzig en uiteindelijk leveren ze nooit de bijzondere locaties op die ik zelf vind.’ 

fotograferen op locatie

De eerste keer fotograferen op locatie

Het begon allemaal dertien jaar geleden toen Jouk een oude vrouw in het Amsterdamse Watergraafsmeer spotte. ‘Een opvallende verschijning’, beschrijft Jouk in haar boek. ‘Haar kleding, zelfgemaakt en rijk aan retro prints, botst met het hedendaagse Amsterdam. Alsof ze uit een andere tijd komt.’ Jouk achtervolgt de vrouw en belt aan. Als ze haar woning binnenstapt is ze gefascineerd door wat ze ziet: de woning is een collage van behangen, stoffen, motieven en structuren met een kleurenpalet van donkerpaars, blauw, goud en aubergine. Een paar maanden later is dit huis het decor van een shoot. 

Het is het startpunt van een voortdurende zoektocht naar bijzondere interieurs waar, net als in de woning van de oude vrouw, de tijd heeft stilgestaan. ‘Ik stond op een punt in mijn carrière waarop ik het plezier in mijn werk langzaam kwijtraakte. Ik had behoefte aan een nieuwe richting. Na de shoot in het huis van de oude vrouw kreeg ik er weer zin in.’ Inmiddels hebben heel wat huizeneigenaren een brief van Jouk ontvangen. Als de verkopende eigenaar toestemming geeft, is het nooit zeker hoe lang het huis nog in zijn handen is. Ze weet niet of het huis nog beschikbaar is wanneer zij een nieuwe locatie voor een opdracht nodig heeft. 

Toch weerhoudt dat Jouk niet van haar tijdrovende zoektocht. 'Als ik geluk heb, heb ik zo’n twee huizen achter de hand.  Maar als ik écht onder de indruk ben, neem ik niet het risico dat het huis verkocht is als ik het nodig heb. Dan grijp ik mijn kans en bedenk ik een vrij werk.’

‘Als ik geluk heb, heb ik zo’n twee huizen achter de hand’

fotograferen op locatie

Lineke Rijxman voor Mug met de gouden tand, Hair&Make-up: Mascha Meyer / House of Orange

Fotograferen op locatie

Wart Kamps voor PS/Parool

Mooi lelijk

Jouk is niet zomaar onder de indruk van wat zij op Funda voorbij ziet komen. Stijlvolle, moderne en bijzondere interieurs die zo uit VT-wonen lijken te komen, klikt ze weg. Mooie huizen, maar niet het soort schoonheid waar Jouk naar op zoek is. ‘Ik ga voor lelijk’, lacht ze. ‘Althans, lelijk volgens de geldende norm zoals je die online en in de magazines ziet. Ik ga aan op huizen waarin is geleefd, waarin je de tand des tijds ziet. Hoogpolige tapijten, een behang vol patronen en vale en grauwe kleuren. Van mij mag het best een beetje afgeleefd zijn.’ 

Inmiddels vormen de unieke locaties een rode draad in het werk van Jouk. Het grote voordeel van haar werkwijze is dat zij zich niet hoeft te beperken tot een studiowand met een handjevol backdrops.  ‘In een huis heb je talloze plekken. Vaak mag ik er de hele dag zijn waardoor ik alle tijd heb om nieuwe dingen te ontdekken. Als een gele muur tegenvalt, draai ik me om en probeer ik iets anders. Die mogelijkheid heb je niet in een studio. Daar moet je alles vooraf bedenken. Je kunt je dan niet laten verrassen door combinaties van kleuren of prints die je in een stoffenwinkel nooit zou uitkiezen maar wel heel goed blijken te werken.’

‘Als een gele muur tegenvalt, draai ik me om en probeer ik iets anders’

fotograferen op locatie

Voor Neo2 magazine, Styling: Analik, Hair&Make-up: Patricia van Heumen

Fotograferen op locatie

Timo Sassen voor Fucking Young!, Styling: Analik, Grooming: Patricia van Heumen

Klein verzet 

Zelf beschrijft Jouk haar stijl als ‘anders dan het gangbare’. Het is haar manier van klein verzet tegen de heersende norm. ‘Ik probeer steeds het tegenovergestelde te doen van waar ik mee geconditioneerd ben. Bijvoorbeeld: ik gebruik een stoel niet om op te zitten, ik zet een tuinstoel niet in de tuin en ik geef een tuinhek niet de kleur zoals het volgens velen hoort. Ik draai de dingen om. Zo fotografeerde ik Lauren in een paarse legging en lila hoodie in een oubollige slaapkamer met een gehaakt schilderij aan de muur. Vaak kies ik voor combinaties die nergens op slaan. Niet omdat ik dat mooi vind, maar omdat het me verrast.’ Dat niet iedereen haar beelden begrijpt, maakt Jouk niet uit. ‘Soms vinden mensen mijn foto’s maf, dat maakt me niet uit. Misschien is dat mijn kleine vorm van rebellie.’

Haar opstandigheid kreeg ze van huis uit mee: ‘Mijn moeder had een enorm feministische houding, ik weet niet beter’, verklaart ze. Toch is Jouk niet iemand die op de barricades klimt. Ze pakt het subtieler aan, met haar camera. ‘Ik ben er niet zo goed in om het podium te pakken’, vertelt ze. Het is niet voor niets dat het bijna 25 jaar duurde voordat Jouk de beelden die zij maakte exposeert en bundelt in het boek Beste eigenaar van dit huis…. ‘Voor het eerst heb ik het gevoel iets toe te voegen aan de fotoboeken wereld.’ 

Vanaf januari 2026 exposeert Jouk in de Verkadefabriek Den Bosch een selectie van haar werk. Het fotoboek Beste eigenaar van dit huis… is te koop via haar website.

verkadefabriek.nl  
ideabooks.nl 

Fotograferen op locatie

Jouk Oosterhof (1973) 

Na haar afstuderen aan de KABK in Den Haag begon Jouk Oosterhof (Dordrecht, 1973) te werken voor fotograaf John Midgley in Amsterdam en New York. Ze maakte werk voor magazines en commerciële en culturele opdrachtgevers. In 2006 startte ze met maken van meer eigen werk, waarin ze heel eigen werelden laat zien die surrealistisch aandoen. Werelden die in eerste instantie lijken op de realiteit, maar waar net iets meer mogelijk is en de hersenen een beetje oprekken. Haar werk werd gepubliceerd in o.a. Volkskrant Magazine en werd bekroond met diverse prijzen. Meer zien van Jouk Oosterhof? Bekijk dan hier haar website https://www.joukoosterhof.nl/ of neem een kijkje op haar Instagram @joukoosterhof

Fotograferen op locatie

Wil jij ook een ander artikel lezen uit DIGIFOTO Pro 4? Lees dan hier het bijzondere verhaal van succesvol natuurfotograaf Marsel van Oosten: Van reclameman tot natuurfotograaf in Afrika.

 

afbeelding van Remco de Reus

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie