Internationale ontmoetingen en ontdekkingen met de hoofdletter A van ART Lobke Broos opent nieuwe culturele onderneming in Rotterdam: ROOF-A

Jascha Vink 511 0
‘Kunst voegt waarde toe. Er zijn werelden te winnen door het koppelen van kunstenaars, verzamelaars, mecenassen, bedrijven en musea.’

ROOF-A: Een fonkelfris cultureel initiatief maakt zich op voor het openen van de deuren en aanjagen van een culturele boost voor het Scheepvaartkwartier in Rotterdam en daarmee de hele stad. Met de hoofdletter A van Art wordt ROOF-A een internationale ontmoetingsplek: een onderdak, kruispunt en vertrekpunt voor kunstenaars en fotografen, verzamelaars, publiek en iedereen die verder maar nieuwsgierig is naar een wereld vol verbeelding. Met drie solotentoonstellingen, van Gijs Assmann, Tania Franco Klein (ROSEGALLERY) en Marjan Teeuwen (Bruce Silverstein Gallery), plus een preview van grote shows met Kalliopi Lemos (Gazelli Art House), Marc Mulders en Diana Scherer, opent ROOF-A op vrijdag 5 november 2021 het multidisciplinaire programma. Visueel aantrekkelijk, divers en uitdagend. 

ROOF-A biedt ruimte aan museale tentoonstellingen en culturele ontmoetingen, maar ook aan ondernemingslust en het stimuleren van levendige netwerken tussen en met kunstenaars, musea, galeries, bedrijven en particulieren. ‘Het verbindingsteken zit in onze signatuur. Er zijn nog werelden te winnen door het koppelen van culturele, publieke en private netwerken,’ zegt Lobke Broos.

Lobke Broos is het gezicht van ROOF-A en bedenker van het concept. Met een ontwapenende glimlach, haar ogen sprankelend van avontuur, zegt ze: ‘ROOF-A opent deuren, biedt inspiratie en nodigt uit tot het doen van ontdekkingen. De locatie aan Westplein 9 in Rotterdam is zélf al een ontdekking, nabij de Veerhaven in een groene omgeving met zicht op de schepen. In de wijk is verder weinig kunst te vinden. ROOF-A voegt waarde toe. Het pand is een juweeltje uit de jaren ’50, de vroegere sociëteit van scheepvaartmaatschappij Nedlloyd, met een open, gastvrije sfeer. Die is leidend bij de vernieuwing van het pand. ROOF-A wordt een dynamische culturele onderneming. Ik denk graag aan een vogel die zweeft op de thermiek: dat past bij mijn manier van werken; meebewegend in tijd en ruimte, uitziend naar nieuwemogelijkheden.’

Een gastvrije, open geest

ROOF-A Gallery en ROOF-A Development

Met ROOF-A balt Lobke Broos, eerder werkzaam bij het Nederlands Fotomuseum en Stedelijk Museum Schiedam, twintig jaar ervaring in de publieke kunstsector samen, op basis van inhoud en kwaliteit. Het concept van ROOF-A heeft twee vleugels: ROOF-A Gallery en ROOF-A Development. Het wordt een podium voor de kunst, met avontuurlijke tentoonstellingen, maar ook een vertrekpunt voor culturele krachtenbundeling. ROOF-A Development zet in op artistieke projecten, organiseert culturele programma’s voor bedrijven in ROOF-A Gallery en geeft strategisch advies aan culturele instellingen op het gebied van development en relatiemanagement.

Lobke Broos ziet dat er op diverse fronten behoefte is aan het concept van ROOF-A. ‘We komen tegemoet aan de actuele vraag naar verbinding. Hoe kunnen kunstenaars, bedrijven, galeries, mecenassen en musea hun maatschappelijke inbedding versterken? Dat is de belangrijkste drijfveer: het verbinden van mensen en cultuur, door het bieden van een inspirerende ontmoetingsplek en het openen van deuren. Na de lockdown ziet iedereen uit naar culturele aansluiting, los van alle digitale connecties. Daarom is deze tijd vruchtbaar voor nieuwe initiatieven.’

Kunstenaars verbeelden de wereld Hun werk is een gift, maar ook een vak

ROOF-A plaatst met een groots gebaar de kunst in het Scheepvaartkwartier. Op het dak van de nieuwe culturele onderneming komt een sculptuur van Joep van Lieshout, die met zijn Atelier van Lieshout in het Rotterdamse havengebied M4H pioniert. Lobke Broos: ‘Het beeld wordt een herkenningsteken van ROOF-A en connectie van kunst dwars door de wijken van Rotterdam.’

Met drie solotentoonstellingen en drie previews opent ROOF-A Gallery het internationale programma met bekende en startende kunstenaars. Gijs Assmann, Tania Franco Klein en Marjan Teeuwen zijn de eerste drie solisten; van Kalliopi Lemos, Marc Mulders en Diana Scherer laat ROOF-A een voorproefje zien. Samen geven ze contour aan het beleid van ROOF-A, op het kruispunt van fotografie, beeldende kunst, mode en design. ‘Onze signatuur bestaat uit crossovers,’ zegt Lobke Broos. ROOF-A wordt een ruimte waarvan je blij wordt omdat die je verrijkt. Kunstenaars verbeelden de wereld: met een kwinkslag of kritische blik, met vergezichten of inzoomend op ons leven.’ De uit Mexico afkomstige Tania Franco Klein (1990) krijgt met haar filmische foto- installaties ruim baan voor haar Nederlandse debuut en eerste omvangrijke solo in Europa. Broos ontmoette haar in Santa Monica, Californië, dankzij filmmaker en fotografieverzamelaar Jan de Bont. Met de kunstenaar en haar Amerikaanse galerie ROSEGALLERY maakte ze afspraken over internationale uitwisseling. ‘Zo krijgen ook Nederlandse kunstenaars een podium in de VS.’

In alles streeft ROOF-A naar het flexibiliseren van grenzen: door samenwerking met galeries; het geven van opdrachten aan kunstenaars samen met particulieren of bedrijven en de eigen museale verkoopexposities. Alle tentoonstellingen duren drie maanden, om recht te doen aan de kwaliteit en het netwerk ten volle te kunnen activeren. Als culturele onderneming heeft ROOF- A zowel een maatschappelijke als een zakelijke verantwoordelijkheid. Enerzijds wordt het een kunstruimte vol avontuur. Anderzijds geldt: fair practice is essentieel. ‘Kunst is meer dan een gift; het is een vak. Dat heeft ook een zakelijke kant.’

ROOF-A Gallery en ROOF-A Development vullen elkaar daarin aan met een innovatieve mix van partner- en memberships, coachen, investeren en presenteren. Begin 2022 start het Programma Jong Talent: een jaarlijkse samenwerking met een bedrijf of particulier. De AkzoNobel Art Foundation is de eerste partner in dit programma.

Elkaars missie en visie versterken
met het avontuurlijke, maatschappelijke DNA van de kunst

Bij haar afscheid begin 2021 van het Nederlands Fotomuseum en de vooraankondiging van ROOF-A, stuurde oud-burgemeester Bram Peper Lobke Broos een mailtje, dat ze bewaart als teken van voorspoed. ‘Ik bewonder jouw overstap naar de particuliere sector door ondernemer te worden in deze barre tijden. Daarmee geef je aan dat het DNA van deze stad zich stevig in jou heeft genesteld.’

Voor het realiseren van ROOF-A werkt Lobke Broos samen met Henk Roskamp, mede-initiatiefnemer en ambassadeur voor de culturele onderneming. Hij is eigenaar van Westplein 9 en zocht een culturele bestemming; zij zocht een pand dat bij haar concept past. Nu werken ze toe naar de opening. Achter de schermen is ROOF-A al in full swing en binnen drie tot vijf jaar, stelt Broos, is het een gezonde zelfstandige onderneming.

Ze vertrouwt op haar ervaring en de behoefte aan een inspirerende ontmoetingsplek met hoogwaardige multidisciplinaire programmering en kennis van cultureel development. ‘Het verbinden van kunstenaars, publiek, verzamelaars, galeries, musea en bedrijven gaat altijd om een combinatie van creativiteit, kennis, kracht en kwaliteit. We versterken elkaars missie en visie met de artistieke en maatschappelijke waarde van de kunst.’