Al 100 jaar ‘een beter leven, een betere wereld’

Achtergrond: Panasonic viert 100e verjaardag

Reinier Zoutendijk 477 0
Panasonic viert dit jaar haar honderdste verjaardag. Konosuke Matsushita bouwde het Japanse bedrijf uit tot een wereldspeler op het gebied van (consumenten)elektronica.

De afgelopen jaren stelde Panasonic een hoop ambitieuze foto- en videografen in staat om hun eigen videoproductiebedrijf op te starten. ‘Je moet een Panasonic GH3 kopen,’ jubelden mijn klasgenoten van de opleiding journalistiek tegen me. Met hun GH3 en een paar lenzen op zak veranderden studenten in reclamemakers, bruiloftsfotografen en documentairemakers. Eigenwijs als ik was bleef ik met mijn zware spiegelreflex rondlopen, maar het verhaal is tekenend voor het bedrijf. De afgelopen decennia bracht Panasonic in praktisch elke categorie vernieuwende producten uit die telkens een nieuwe schare fans opleverden. Zeker in de foto-industrie is het bedrijf succesvol. Toch is Panasonic een relatief jonge speler op de cameramarkt: pas in 1988 bracht het bedrijf haar eerste fotocamera uit.

In 1918 lanceerde Panasonic haar eerste product: een splitser voor fittingen en stopcontacten. Met het stukje metaal kon je een lamp én een strijkijzer tegelijkertijd gebruiken. Revolutionair in een tijd waar de meeste Japanse huizen slechts één stopcontact hebben. In 1927 volgde een tweede succes: een lamp op batterijen. De Japanners waren razend enthousiast en Panasonic noemde het apparaat de ‘Nationale Lamp.’ In 1935 volgde een broodrooster, in 1937 een elektrische föhn. Typisch voor die tijd waren de houten onderdelen en behuizingen van alle producten.

Petitie

Oprichter Matsushita wilde meer dan alleen maar zo veel mogelijk elektronica verkopen. Het motto van het bedrijf was ‘A Better Life, A Better World.’ Matsushita’s producten moesten bijdragen aan een duurzame samenleving en de levensstandaard van zijn klanten en personeel verhogen. Dat zorgde ervoor dat hij populair was bij zijn personeel. Tijdens de Amerikaanse bezetting van Japan na de Tweede Wereldoorlog wilden de Amerikanen grote Japanse bedrijven opbreken. Dankzij een petitie die door 15.000 van zijn personeelsleden tekenden mocht hij toch aanblijven. Tot zijn pensioen in 1973 was hij betrokken bij Panasonic.

En zo komen we weer terug in 2018 op het jubileum van de elektronicagigant. Half februari organiseerde het bedrijf op Mallorca een groot evenement waar wij bij waren. Met presentaties, een galadiner en de onthulling van nieuwe producten blikte het concern vooruit. Er werd onder meer een 50-200 f2.8-4 objectief getoond. Hoewel bijna elk huishouden wel een Panasonic-product in huis heeft, is het bedrijf nog lang niet uitgegroeid. De komende drie jaar wil Panasonic haar omzet voor consumentenproducten verdubbelen, de fotografie-afdeling van het bedrijf moet met 25 procent groeien. De komende honderd jaar zal Panasonic ongetwijfeld doorgaan met met het blij maken van een hoop fotografen met innovatieve camera’s, haarscherpe lenzen en handige videofuncties.

Website

Voor het jubileum heeft Panasonic een speciale website opgezet. Je kunt op een tijdlijn zien welke producten het bedrijf de afgelopen honderd jaar allemaal lanceerde. Ook is er een interactieve kaart waar je kunt zien hoe verschillende Panasonic-producten het leven een stukje makkelijker maken.

afbeelding van Reinier Zoutendijk

Reinier Zoutendijk | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Reinier