100 jaar Panasonic, tien jaar G1

Dre de Man 1090
Digifoto-redacteur Dré de Man doet verslag van het Panasonic event in Palma de Mallorca, waar Panasonic zijn 100e verjaardag viert en nieuwe producten aankondigt.

Voor de fotoindustrie is Panasonic een vrij nieuw merk. De eerste (digitale) Pansonic-camera’s dateren uit 2001. Niet iedereen weet dat Panasonic ook het grootste elektronica-concern ter wereld is én dat het al honderd jaar bestaat. Qua geschiedeis lijkt Panasonic, dat begon als Matshushita, wel wat op Philips. Het eerste product was een gloeilamp, maar al spoedig werd het productassortiment uitgebreid. Zo maakte het concern al in 1960 een kleurentv. De eerste (digitale) camera’s dateren uit 2001. De bekendste camera, tevens de tweede en eerste succesvolle spiegelloze systeemcamera, de G1, werd 10 jaar geleden geïntroduceerd. Gisteren introduceerde Panasonic de nieuwe Lumix GX9 spiegelloze camera en de Lumix TZ200 superzoom compactcamera.

100 jaar Panasonic

Panasonic viert zoals dat een Japans bedrijf betaamt, het honderdjarig bestaan feestelijk. Voor Europa gebeurt dat op Mallorca, op 13 en 14 februari. Op 13  februari vond het leeuwendeel van de feestelijkheden plaats. ’s Middags was er een plenaire presentatie, ’s avonds een galadiner met daaraan voorafgaand nog enkel presentaties. Tijdens de plenaire presentatie viel vooral de veelzijdigheid van Panasonic op. Het concern maakt heel veel andere producten zoals een hele reeks huishoudelijke producten, IOT-producten en uiteraard tv’s, audiosystemen en camera’s. Bij de tv’s viel vooral het HDR10+-systeem op, waarvoor men ook een samenwerking is aangegaan met Hollywood.

Streven

De opvallendste mededeling was niet zozeer de nieuwe camera’s, maar de strategie van Panasonic. Het concern wil de komende drie jaar de omzet in consumentenproducten verdubbelen. Aan de omzet aan fotografische producten worden minder hoge eisen gesteld, maar die zal toch met 25% moeten stijgen. In een niet-groeiende markt is dat een hele opgave, maar misschien is het voor de eindgebruiker ook minder belangrijk dat het streven gehaald wordt. Het betekent in ieder geval dat er flink geïnvesteerd wordt in de verdere ontwikkeling van camera’s en objectieven. Zo was er op de expositie een dummy te zen van een Vario-Elmarit 50-200mm f/2.8-4, een objectief dat een zeer welkome aanvulling zal zijn. ‘Coming soon’ stond erbij.

Paradijs

De CEO voor Europa, Laurent Abadie, ging tijdens de avondpresentatie vooral in op verleden en toekomst van Panasonic. De oprichter van het bedrijf - Konosuke Matsushita - bleek een visionair die binnen één generatie ervoor zorgde dat het uitgroeide van een eenmans-startup tot een miljardenonderneming. Matsushita was ook een man die hogere idealen had: hij wilde graag dat zowel consumenten als werknemers een beter leven zouden hebben. Dat verwoordde Matsushita op bijna romantische wijze: ‘Dit is hoe we armoede uit kunnen bannen, geluk in het leven van mensen kunnen brengen en deze wereld tot een paradijs kunnen maken.’ Kenmerkend was, dat hij in de crisisjaren aankondigde dat niemand ontslagen zou worden.

In presentaties daarna werd de nadruk vooral gelegd op de toekomst van het bedrijf, dat ondanks de hoge leeftijd zich helemaal gestort heeft op de allernieuwste technische en maatschappelijk ontwikkelingen.

 

afbeelding van Dre de Man

Dre de Man | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Dre