Interview met Chee Yee Tang, Fotofestival Schiedam

'Je kan Fotofestival Schiedam als een slow movement beschouwen'

Redactie DIGIFO... 208 0
Afgelopen donderdag ging Fotofestival Schiedam van start. Dit festival, de zesde editie alweer, duurt nog tot en met zondag 28 oktober. Wij spraken met Chee Yee Tang, verantwoordelijk voor concept en strategy, over deze editie van het Fotofestival Schiedam.

Fotofestival Schiedam zet van 18 t/m 28 oktober 2018 de fotograaf als onderzoeker in de samenleving centraal. Met het thema Re: Search presenteert het een staalkaart aan eigenzinnige beeldmakers, die in al hun verwondering en obsessieve experimenteerdrift verschillende werelden bevragen. Daarmee toont het festival fotografie als onderzoeksmiddel, methodiek of experiment, maar vooral als zoektocht om tot wezenlijke ontdekkingen te komen. De zesde editie vindt plaats in diverse culturele instellingen in het historisch centrum van Schiedam. Ook zijn er exposities op bijzondere locaties: monumentaal en industrieel erfgoed zoals de Sint Janskerk, windmolen de Kameel, de voormalige bioscoop het Monopole en de Sodafabriek.

Hoe is het thema voor deze editie tot stand gekomen? En hoe zien we dat terug op het festival in zowel de werken als de manier waarop de werken worden gepresenteerd?

'Wij vonden het interessant om na te denken over de rol van fotografen als researchers binnen de samenleving. We zijn zo'n beeldgerichte samenleving geworden en alhoewel een foto tegenwoordig heel vluchtig kan zijn en het daarnaast lijkt of iedereen tegenwoordig kan fotograferen, is het verrichten van onderzoek door de fotograaf vaak onderbelicht. Wij willen juist benadrukken dat dit onderzoek heel relevant is voor het beeld waar je naar kijkt. Dat het maken van goed en krachtig beeld een lang en bijzonder proces kan zijn . Hoe is het tot stand gekomen? Welke keuzes maakt een fotograaf? Welke methodes zijn er om het verhaal dat je wilt vertellen het beste tot uiting te brengen? We willen ook heel nadrukkelijk laten zien dat elke fotograaf heel bewust voor zijn/haar beeldtaal kiest om een punt te maken en zijn verhaal tot uitdrukking te brengen. Soms is dat een heel persoonlijk verhaal, soms kijkt een fotograaf er juist heel wetenschappelijk naar, en dat zie je terug in een foto.'

Fotofestival Schiedam is een stadsfestival over verschillende binnen- en buitenlocaties. Hoe dragen de locaties bij aan de werken die worden gepresenteerd en het thema van het festival?

'Op dit moment is de gemeente pro actief bezig om veel monumentaal en industrieel erfgoed op een creatieve manier te hergebruiken. Fotofestival Schiedam maakt daar dankbaar gebruik van. Omdat we dan vaak te maken hebben met een locatie met een heel specifiek uiterlijk, willen we uitgaan van de karakteristieken van het erfgoed en goed nadenken hoe het werk in die ruimte het beste tot zijn recht komt, het heeft dan niet altijd zin om er een steriele white cube van te maken. Afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld werk van Ola Lanko – een kleed geweven en opgebouwd uit foto’s – als een installatie in het Monopole (een verlaten bioscoop) opgehangen. Dat was heel bijzonder omdat het prachtig en monumentaal overkwam. In plaats van het kijken naar een scherm keek je naar een foto verweven tot een object.'

Wordt de bezoeker van Fotofestival Schiedam ook betrokken bij de exposities om mee te doen of mee te denken, of blijft het puur bij aanschouwen?

'Grappig genoeg las ik recent een artikel waarbij de journalist een nieuwe hype uitprobeert die online erg populair bleek. De opdracht was om naar een museum te gaan en in plaats van kwantitatief veel te zien juist te proberen om langdurig naar één kunstwerk te kijken en dan te zien wat je ervan vindt en wat zich openbaart. Uit onderzoek is gebleken dat mensen ongeveer maar 1 minuut naar een beeld kijken voordat ze wat anders gaan bekijken. Het kan mee of tegenvallen, maar jezelf echt even stilzetten en geconcentreerd naar een beeld kijken en er echt over na denken is al best een opgave... Het is de kunst van het kijken in plaats van de kunst van het swipen. Tegenwoordig is interactiviteit zo'n buzz woord, in die zin zou je ons als een slow movement kunnen beschouwen. Wij moedigen het publiek juist aan om niet langs alle exposities te rennen. Probeer eens 10 minuten naar iets te kijken en vertel dan wat je ziet en voelt...'

Er hangen tijdens dit fotofestival werken uit 2012 die in combinatie met ander, nieuw werk (weer) actueel worden. Kun je de waarde daarvan uitleggen?

'Het is goed om werk in context van elkaar te zien. Als je alleen huidig werk laat zien mis je soms de relatie met het verleden. Ook is er soms heel sterk werk wat binnen het thema past en wat eerder te zien is geweest maar als je het dan met andere werken ziet kan je er soms met heel andere ogen naar kijken. Daarnaast willen we het publiek ook de kans geven om bepaalde werken te herbekijken, soms hebben mensen een kans gemist om het zien, of is het alleen in het buitenland te zien geweest. Soms betreft het ook werk van een fotograaf die in Nederland niet heel bekend is maar wel enorm de moeite waard is. Tot slot zijn we zo gewend om beeld alleen online of digitaal te bekijken, dat we vergeten wat voor een impact het heeft als je het in het echt ziet. Het loont echt de moeite om foto’s in het echt te zien! Het formaat, het papier, de kleur... Het is allemaal heel anders.'

Tot slot, natuurlijk zijn alle exposities en locaties de moeite waard om te bezoeken, maar als je er drie moet uitkiezen om als highlights te presenteren, welke werden dat dan en waarom?

'De expositie van Rein Jan Mulder en Cleo Wachter over de verandering van het landschap in Nederland. Daarnaast de expositie van Monica Alcazar-Duarte- New Colonists. Tijdens deze expositie beleef je verschillende facetten van de ruimtevaart. Je wordt er echt in ondergedompeld. Ook heel bijzonder is het werk van Marijn Kuijper. Een heel persoonlijk verhaal over zijn zoektocht naar zijn identiteit.'

Lees ook: Thema en eerste namen Fotofestival Schiedam

Lees ook: Fotofestival Schiedam: feestelijke opening

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie