'Ik maak de dingen niet mooier of groter dan ze zijn.'

In gesprek met Fujifilm-ambassadeur Joep van Aert

Redactie DIGIFOTO Pro 1923
Hij volgde de theaterschool in Rotterdam maar ontdekte al tijdens zijn studie dat fotografie hem meer lag dan acteerwerk. Dankzij een unieke kans om dj Hardwell twee jaar lang te volgen, raakte de fotografiecarrière van de nu dertigjarige Joep van Aert vervolgens in een stroomversnelling. Wij spraken met Joep, sinds enkele jaren ook X-Photographer – Fujifilm-ambassadeur – over zijn verleden en natuurlijk over het hier en nu.

We bellen met Joep terwijl hij net met twee van zijn beste maten is aangekomen in de Champagnestreek in Frankrijk. Hier laten ze de komende dagen hun werk even helemaal voor wat het is. Ze zijn afgereisd naar deze prachtige Franse streek om hun vriendschap te vieren. Daar hoort natuurlijk Champagne bij. Maar voor ons gesprek stelt Joep het proosten nog even uit. Om te beginnen keren we terug in de tijd. Naar het moment waarop Joep besluit zich fulltime te richten op fotografie. 'Ik had die keus amper gemaakt toen ik de unieke kans kreeg om dj Hardwell twee jaar lang te volgen. Daarmee kwam mijn carrière als fotograaf in een stroomversnelling. Samen met Hardwell vloog ik de hele wereld over en kreeg ik de kans te fotograferen op de grootste festivals. Ik stond ineens tussen de top van de muziek- en eventfotografen. Ik ging van 0 naar 100 in minder dan een seconde. Van af en toe een foto maken naar foto's schieten op de grootste shows ter wereld, omringd door topfotografen. Ik moest mezelf in een enorm tempo ontwikkelen. Dag en nacht lag mijn focus op fotografie.'  Via het bekende kanaal YouTube, maar ook aan de hand van boeken, breidde Joep zijn kennis uit. Alle beschikbare informatie slokte hij op. Dit alles resulteerde in 2017 onder andere in een prachtig boekwerk, 2 Years As One, waarin Joep zijn tijd met de internationaal bekende dj beschrijft. In woord, maar uiteraard ook in beeld.

Theaterschool

De liefde voor fotografie kreeg Joep van huis uit mee – zijn vader was een groot liefhebber –  maar zelf begon hij er pas echt mee tijdens zijn opleiding aan de theaterschool in Rotterdam. 'Ik vond het jammer dat er nooit foto’s werden gemaakt van de repetitieprocessen en dus begon ik dat zelf te doen. Mijn afstuderen aan de theaterschool viel vervolgens precies samen met de enorme bezuinigingen in de kunstwereld. Het was me dus vrij snel duidelijk dat ik het daarin niet moest gaan zoeken. Die wereld is bovendien erg gesloten. Dat was toen en volgens mij nu niet anders. In mijn tijd was er ook alleen maar vraag naar namen als Barry Atsma en Chantal Janzen. Op Joep van Aert zat in die wereld niemand te wachten. Ik kwam kortom binnen in totaal de verkeerde periode en dus ben ik vol gaan inzetten op fotografie.'

Het brengt hem weer terug bij zijn samenwerking met Hardwell. 'Dankzij die samenwerking kwam ik op veel bijzondere locaties en bleven mijn beelden niet onopgemerkt bij verschillende organisaties. Zij wilden mijn foto’s graag gebruiken. Zonder Robbert (Hardwell) was ik waarschijnlijk niet of niet zo snel gekomen waar ik nu ben. Ik denk dat er een hoop talentvolle fotografen rondlopen die geen goed podium vinden voor hun werk. Ik heb het geluk gehad dat ik mijn werk gelijk aan een groot publiek kon tonen. Dat heeft ervoor gezorgd dat mijn carrière een kickstart kreeg.’

Dat brengt ons gesprek bij nu. De beroepsfotograaf staat al lang niet meer altijd in een hoog aanzien. Prijzen voor fotografie staan bovendien onder enorme druk. Is er nog wel toekomst voor de fotografie? Joep: 'Ergens herken ik dit beeld wel, maar ik mag zelf absoluut niet klagen wat betreft werk. Ik heb het echt druk en dat is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. De vraag bij zowel bedrijven als merken naar beeld is groot. Dankzij de komst van de sociale media misschien wel groter dan ooit. Ondertussen is er ook een enorme overvloed aan beeld. Maar juist door die overvloed zijn bedrijven kritischer geworden. Het maakt dat ze juist op zoek zijn naar uniek, eigen en kwalitatief hoogstaand en professioneel beeldmateriaal. Ik ben dus helemaal niet zo negatief en draai het juist om. Er liggen juist veel kansen. Zo zie ik ook dat steeds meer bedrijven afstappen van het gebruik van stockbeelden en een eigen fotograaf inhuren, ook weer met datzelfde idee: het aanleggen van een beeldbank met uniek en echt eigen, gepersonaliseerd beeld.'

Niet mooier dan het is

Wie het beeld van Joep bekijkt, herkent een duidelijke lijn in zijn werk. Hij legt de dingen bij voorkeur vast zoals ze zijn. Hij maakt de dingen niet mooier of groter dan ze zijn. 'Dat is inderdaad niet mijn stijl. Ik hou het met mijn werk liever dicht bij de realiteit. Kijk naar bepaalde campagnes... Die zijn zo gelikt. Maar hoe kun je jezelf ergens mee identificeren wanneer dat heel ver afstaat van de realiteit? En is dat niet het doel van iedere campagne? Dat je mensen met jouw brand verbind! Leuk hoor dat daar iemand met een heel tof horloge om op een berg in Zuid-Afrika staat, maar hoe kan ik mij daar hier mee vereenzelvigen?'

De kracht van het werk van Joep is om het dicht bij huis en bij het brand te houden. 'Op die manier pak ik mijn fotoshoots ook inderdaad altijd aan. Ik werk bij voorkeur met “echte mensen”, mensen die ook daadwerkelijk bij een bedrijf of brand werkzaam zijn. Met professionele modellen werken heeft niet mijn voorkeur. Zo ben ik recent met een motormerk naar Biarritz afgereisd. Daar is jaarlijks een groot motor-event. Bij dit soort fotografie zie je niet zelden van die standaardbeelden. Terwijl het bij motorrijden juist draait om sfeer, de community, het gevoel van vriendschap, het avontuur. Ik gaf aan dat we juist die elementen moesten vastleggen. Een documentair-achtige aanpak. Vastleggen wat er gebeurd. Vervolgens zijn we daar met drie gasten naar toe gegaan en hebben daar rondgereden en ons ondergedompeld in dat event. Dat heb ik op documentaire-achtige wijze vastgelegd. Dat is de manier waarop ik het liefste schiet.'

Bij die aanpak past geen extern licht of studiowerk. Joep: 'Voor sommige shoots ontkom ik er niet aan te flitsen. Maar ik probeer dat inderdaad zoveel mogelijk te voorkomen. Zoals ik ook de voorkeur geef aan werken op locatie. Studio's zijn niet mijn habitat. Mensen zijn op locatie vaak veel meer op hun gemak. Wanneer ik merk dat ze dat niet zijn, ga ik samen met die persoon op zoek naar een locatie waar ze zich wel op hun gemak voelen. Het persoonlijke contact draagt voor mij heel erg bij aan het eindresultaat. Om die reden ga ik vaak eerst met iemand een stukje lopen voordat ik begin met fotograferen. Zo ontstaat er iets tussen mij en het model. Dat maakt niet alleen het fotograferen veel aangenamer, het levert ook gewoon veel betere resultaten op. En ja, dat is tijdrovend, maar het levert uniek beeld op. Mensen hebben vaak een bepaald beeld van hoe ze er uit zien. Daarnaast hebben ze een beeld van hoe ze er uit willen zien en ik heb op dat moment ook een beeld van die mensen. Dat alles moet samenkomen. Dat lukt het beste wanneer die mensen zich op hun gemak voelen.'

Licht en compacte apparatuur van Fujifilm

Door de jaren heen ontdekte Joep dat hij bij voorkeur werkt met lichte en compacte apparatuur. Dat deed hem enkele jaren geleden besluiten de overstap te maken naar Fujifilm. De eerste camera waarmee hij werkte van Fujifilm was de X-100. 'Die kreeg ik van iemand te leen en ik was er meteen door gecharmeerd! De vorm, de looks, de compactheid, het kleurenprofiel! Met dank aan die camera werd het fotograferen nog leuker. Dat ding voelde meteen heel natuurlijk aan. Echt een openbaring! Vervolgens kocht ik zelf de X-E2. Daarmee begon ik ook al snel professioneel werk te maken. Vervolgens nam Fujifilm contact met me op. Via-via hadden ze gehoord dat ik zo enthousiast was over het merk. Nadat ik mijn portfolio aan ze had toegestuurd, ging de bal rollen... Echt te gek! Ik sta enorm achter het merk en achter de kwaliteit van Fujifilm. Hoe gaaf is het dan dat je dat in de vorm van een ambassadeurschap mag uitdragen?'

'Wat ik het meest onderscheidend vind aan Fujifilm is dat ze echt bouwen aan een community', vervolgt Joep. 'Ze leggen bovendien het oor te luister bij gebruikers. En daar handelen ze ook naar in de vorm van firmware-updates. Daarmee is Fujifilm wat mij betreft onderscheidend. Na zo'n update is het net of je een nieuwe camera hebt! De autofocus is daarna ineens veel sneller, objectieven stellen sneller scherp... Nieuwe functionaliteiten, nieuwe filmsimulaties... Dat is echt te gek.'

Mist Joep nooit de fullframe? Zijn antwoord is kort: Nee! 'Ik heb voor mijn werk geen fullframe nodig. Volgens mij is dat sowieso vooral een ding van fotografen. Voor klanten maakt het echt niet uit. Die zien echt geen verschil tussen APS-C of fullframe. Weet je waar je verschil ziet, tussen APS-C en middenformaat. Ik krijg op mijn werk nooit de reactie dat het er anders uitziet. Sterker, ik krijg altijd complimenten over de kleuren en de scherpte. En ja, inderdaad, fullframe sensoren kunnen net wat meer licht opvangen. Maar ik voorspel dat het slechts een kwestie van tijd is voordat er een APS-C-sensor verschijnt met dezelfde capaciteit als een fullframe sensor.'

Minimalisme

Tot slot. We mogen de dertigjarige Joep rekenen tot de jonge garde van professioneel fotografen. Er ligt kortom nog een enorme wereld voor hem open. Tot waar reiken zijn ambities? 'Ik wil echt meer eigen werk gaan maken en kom er ook steeds meer achter wat ik echt mooi en leuk vind om te maken. Rustige, minimalistische shots. Die stijl wil ik veel meer gaan volgen. Doordat ik weet dat ik die kant nog meer op wil, krijg ik in mijn werk ook steeds meer focus. Het wordt nog minder schreeuwerig, subtieler én met een heel duidelijke focus op het onderwerp. Waar het op neer komt is dat ik meer dan ooit schiet vanuit mijn eigen natuur. Waar dat eindigt...'  

  

Over Fujifilm-ambassadeur Joep van Aert

Fotograaf Joep van Aert werd bekend door de foto’s die hij tijdens de tour van dj Hardwell maakte. Hij bracht hier een boek van uit en zat bij tv-shows als RTL Late Night. In samenwerking met een groot aantal elektronische muziekartiesten zoals Hardwell en partners als Red Bull, beschikt Joep inmiddels over een uitgebreid portfolio van enkele van de grootste evenementen en artiesten ter wereld. In zijn commerciële werk streeft hij er naar de wensen van de klant te combineren met een authentiek imago, een die boeiend en geloofwaardig is voor de doelgroep. Deze liefde voor 'het echte' is altijd aanwezig en komt voort uit zijn passie voor straatfotografie. Naast zijn commerciële werk zijn documentaire- en portretfotografie zijn favoriete genres om autonoom werk te creëren. Joep is dol op het werk van meesters als Henri Cartier Bresson en Robert Doisneau, maar zijn grootste bron van inspiratie was en is Anton Corbijn. 'Zijn werk vind ik zo enorm bijzonder. Dat sprak en spreekt mij enorm aan. Zeker in mijn beginjaren was hij mijn grote voorbeeld. Inmiddels ben ik vooral bezig met mijn eigen stijl. Daardoor begrijp ik nu overigens wel veel meer van de stijl van Corbijn. Hoe hij werkt, hoe hij zijn werk ontwikkelt, hoe hij het drukt...'

Meer fotografie van Joep van Aert vind je op zijn website

In de cameratas van Joep

Joep werkt met de Fujifilm X-T2 en met de Fujifilm X-E2. Deze gebruikt hij in combinatie met de volgende objectieven, de Fujinon XF 27mm f/2.8, de XF 56mm f1.2R, de XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OiS en de XF 23mm f/1.4R. 'De XE-2 is voor mij overigens dé camera, mijn main body! Ik ben gek op die rangefinder stijl en hij is nog compacter dan de XT-2. De AF van de XE-2 is voor mij precies goed genoeg. De XE-2 herbergt ideale prestaties in combinatie met ultieme compactheid. Dé perfecte camera.'

DIGIFOTO Pro 5.2018

Het interview met Fujifilm-ambassadeur Joep van Aert werd geschreven door Remco Stunnenberg en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 5.2018. Deze editie ligt op dit moment in de boekwinkel! Binnenkort kun je hem ook nabestellen in onze webshop

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie