Een lichtsterk 24-70mm objectief?

Redactie DIGIFOTO Pro 996

Regelmatig krijgen wij op de redactie vragen van lezers over technische aspecten van fotografie. Soms werkt een camera niet zoals verwacht, soms vraagt iemand zich af hoe een specialistische bewerking moet worden uitgevoerd. Hoewel wij over vrijwel alle onderwerpen schrijven en hebben geschreven, kunnen we op sommige vragen niet meteen een kant-en-klaar antwoord geven. Voor dit soort vragen hebben we de rubriek ‘Vraag het dokter Dré’ in het leven geroepen. Onze fotografiedokter Dré de Man heeft vrijwel overal een antwoord op. 

 

Vraag het dokter Dré 

Zit jij met een (technische) vraag over fotografie? Beschrijf waar je tegenaan loopt en deel eventuele foto's waarop duidelijk is wat er aan de hand is. Stuur een mail naar dokterdre@clipboardmedia.nl en wij gaan er mee aan de slag. Is het een vraag waar veel lezers tegenaan lopen of waarover veel te vertellen is? Dan heb je een grote kans dat we jouw ingestuurde vraag behandelen in het magazine.

vraag het dr Dre

Heb jij vragen aan onze fotografiedokter : Vraag het Dre ! 

Lezersvraag

Lezer Henk Boone schreef:

‘Binnenkort ga ik met pensioen, en ben me nu aan het verdiepen in avondfotografie. Als ik op vakantie ben, gaat er geen avond voorbij of ik ga er op uit om foto’s te maken. Ik doe dit op mijn eigen gevoel, maar ik weet dat dit beter kan, en daarom heb ik mijn in ieder geval op gegeven voor een workshop avondfotografie. Het objectief die ik momenteel gebruik op mijn Nikon D800e is de AF-S Nikon 24-70mm 1:2.8 G ED.

Nu ben ik wel op zoek naar een nog lichtsterker objectief met de kwaliteit van de 24-70mm. Heb zelf geen enkel idee, en ben naar een paar winkels geweest. Iedereen kwam met een ander objectief, dit deed mij duizelen en zie ik nu door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dat u mij verder wil en kan helpen’

De AF-S Nikon 24-70mm 1:2.8 G is een mooi objectief met een zeer goed contrast bij volle opening, maar als je een vergelijkbaar objectief zoekt dat lichtsterker is, dan wordt de keus érg moeilijk. Canon heeft voor de R-vatting wel een 28-70mm f/2 maar dat objectief is én heel groot én zwaar en duur en het allerbelangrijkste: het past niet op de Nikon D800E, er bestaan ook geen adapters voor.

Maar zelfs als het objectief wel op de camera paste, was het geen goede vervanging, want het objectief mist 4mm aan de groothoekkant. Simpel gezegd is er geen vervanging, ook niet voor andere vattingen. Sigma heeft weliswaar de 24-35mm F2 DG HSM Art maar die omspant minder dan een derde van het bereik.

Er is natuurlijk een reden waarom geen enkele fabrikant een 24-70mm f/2 aanbiedt. Zelfs al zou er in de toekomst een 24-70mm f/2 ontwikkeld worden (bijvoorbeeld als prestigeobject), dan is het de vraag of je die zou willen. Die zou dan minimaal € 4.000,- kosten en duidelijk meer dan twee kilo wegen en ook verder tamelijk onhandig zijn. En dan nog zou het alleen voor de nieuwe Nikon Z-vatting mogelijk zijn, om zowel technische als economische redenen.

Zo’n hypothetische 24-70mm f/2 en de reacties van de winkeliers illustreren heel goed het probleem met objectieven: een objectief is altijd een compromis. Sommige compromissen zijn voor een dermate kleine groep aantrekkelijk dat ze in de praktijk vaak niet te koop zijn. 

AF-S Nikon 24-70mm 1:2.8 G, het objectief waarmee Henk Boone nu fotografeert.

Prime objectief

Maar de grote vraag is natuurlijk: moet het wel een zoom zijn? Zo’n lichtsterke standardzoom lijkt ideaal, maar in feite los je daarmee alleen één probleem op: je hoeft geen objectieven te wisselen. Maar wat is er zo vreselijk aan het wisselen van objectieven? Leer jezelf dat snel en handig te doen, door het gewoon vaak te oefenen en dan is er niets aan de hand. Vaak gebruik je zo’n zoom toch op de beide uiterste brandpuntsafstanden en dan zijn vaste brandpunten beter. En lichtsterker!

Voor weinig geld koop je al een 85mm f/1.8 in de Nikon F-vatting. Een 50mm f/1.8 kost helemaal weinig. Dat zou je dan weer kunnen combineren met de genoemde Sigma en je hebt voor circa € 1600 euro een 24-85mm f/1.8-2 bijna-zoom.

Je kunt de Sigma ook weglaten en de twee objectieven combineren met een lichtsterke 35mm, een 28 en een 24mm – of uiteraard met een 14-24mm f/2.8. Ben je al in het bezit van een 70-200mm f/2.8 dan kun je eventueel die 85mm ook weglaten.

Heb je geen tijd om objectieven te wisselen of gebruik je veel tussenliggende brandpuntsafstanden, dan zul je op de een of andere manier verder moeten met de of een 24-70mm f/2.8. Je zou dat objectief dan simpelweg kunnen uitbreiden met één of meer lichtsterke vaste brandpunten voor de situaties waarin je wel objectieven kunt wisselen. 

 

Stabilisatie

Een andere interessante oplossing is de aankoop van de opvolger van de AF-S Nikkor 24-70mm 1:2.8 G ED, de versie met VR/stabilisatie (de AF-S Nikkor 24-70mm 1:2.8E ED VR). Daarmee kun je al snel een vier of acht keer langere sluitertijd gebruiken, mogelijk nog langer. (Als je tenminste uit de hand fotografeert, maar dat neem ik aan want anders zou de lichtsterkte niet zo’n grote rol spelen.) 

Ten slotte zou je ook kunnen denken aan een camera uit de Z-serie: die camera’s hebben een ingebouwde VR (IBIS). De winst is daarbij iets kleiner dan met een objectief met VR, maar je kunt minimaal een vier keer langere sluitertijd gebruiken. Dat komt overeen met een objectief dat minimaal twee diafragma’s lichtsterker is. In beide gevallen heb je dan alsnog je 24-70mm f/1.4 of misschien wel f/0!

Lees ook:

Heb jij vragen aan onze Dr Dre 

Beste Standaard Zoom objectief volgens TIPA 

Invloed van diffractie op scherptediepte 

 

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie