Een goede foto direct uit de camera, of toch nabewerken?

Amy Schutte 1564
Op social media pagina’s en fora barst de discussie zo nu en dan los. Aan de ene kant fotografen die beweren dat ze de foto ‘in één keer goed’ in de camera maken, en dus niet hóeven na te bewerken, aan de andere kant de fotografen die beweren dat nabewerken onderdeel is van het fotografisch proces, dat een foto eenvoudigweg niet af is voordat deze ontwikkeld is.

Fotojournalisten

In de journalistiek komt eens in de zoveel tijd een fotograaf onder vuur te liggen omdat hij of zij een foto bewerkt heeft. In principe is het minimale toegestaan: contrast en belichting bijwerken, wat kleurcorrectie en eventueel wat doordrukken en tegenhouden. Elementen verwijderen is het veranderen van de scène, terwijl het doel van fotojournalistiek juist was om vast te leggen wat er gebeurt. Het doel van deze vorm van fotografie is het weergeven van de waarheid, en het maken van compositionele beslissingen en belichtingsinstellingen geeft al een bepaalde blik weer. Daar zou het dan ook bij moeten blijven. Sommig nieuwsbureau’s hebben, om die reden, het gebruik van RAW bestanden zelfs verboden.

Evenementen

Ook bij het fotograferen van grote evenementen, waarbij je de foto’s na afloop te koop aanbiedt, is het vaak zaak dat de foto’s zo snel mogelijk online komen. Door het grote aantal zal het daardoor vaak niet mogelijk zijn om de foto’s afzonderlijk te bewerken. Dat betekent dat je daarmee rekening moet houden bij het fotograferen: belichtingsinstellingen moeten direct goed zijn, en belichten op hooglichten om later de te bewerken kan niet.

Geen liefhebber

Natuurlijk zijn er ook mensen die het nabewerkingsproces gewoon niet leuk vinden, of niet goed begrijpen. Door minder tijd achter de computer door te brengen, hebben ze meer tijd om eropuit te gaan om te fotograferen, zo luidt de theorie. Daar is natuurlijk ook iets voor te zeggen, en als fotografie een hobby is, moet het natuurlijk leuk blijven.

Analoog

Er zijn mensen die beweren dat er in de analoge tijd ook weinig werd gedaan aan nabewerking.Dat is natuurlijk niet waar. Allereerst moesten foto’s altijd door de doka om überhaupt ontwikkeld te worden. Maar ook kleur, contrast, belichting, doordrukken en tegenhouden en maskers werden in de doka al veel gebruikt. Toen was dus niet alles een ‘direct uit de camera’ foto.

Dynamisch bereik

Het nabewerken van foto’s, en dan vooral foto’s die in RAW formaat gemaakt zijn, geeft je meer mogelijkheden. Als je niet nabewerkt, fotografeer je waarschijnlijk in Jpeg. Jpegs bevatten minder kleuren, waardoor veel wegvalt in de donkere en de lichte delen van een foto. In de nabewerking kun je zoveel details terughalen, en daar wordt de foto beter en mooier van. De mogelijkheden die je, bij het ontwikkelen, nog hebt bij een RAW bestand zijn ontelbaar. Soms om een foto te redden, maar vaker om een goede foto nog beter te maken.

De keuze is aan jou, als fotograaf, of je wel of niet nabewerkt. De discussie zal waarschijnlijk nooit eindigen. Maar we kunnen toch wel vaststellen dat de mogelijkheden groter zijn wanneer je kiest voor een RAW bestand die je wel degelijk na gaat bewerken. Al zijn het maar minimale aanpassingen.

 

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy