They are taking over

Deze robot maakt betere studio shots dan de meeste fotografen

Siem van Woerkom 1466

Een Amerikaans stel dat geen zin meer had om eigen productfoto's te maken voor hun online winkel nam een robot in dienst.

Nieuwe tijden

Square Inc. heeft iets nieuws gemaakt voor online verkopers die foto's moeten hebben van hun producten: een ware fotografie robot.  

Vóór de opkomst van online winkelen zou het fotograferen van levenloze objecten geen logische groeimogelijkheid zijn voor een wereldwijd betaalbedrijf met een marktwaarde van zo'n $33 miljard. Maar Square denkt dat er zo veel winkeleigenaren zijn met een slecht oog voor fotografie dat het meer dan $20.000 aan een robot heeft uitgegeven om het project te kickstarten.

(beeld: Jeenah Moon/Bloomberg)

Prijzen en mogelijkheden

Square is van plan maandag aan te kondigen dat het orders aan zal nemen van iedereen in de VS voor mechanisch gemaakte foto's. De kosten bedragen zo'n $10 plus verzendkosten voor klanten om een product van minder dan 10 kilo naar de Brooklyn-studio te sturen en binnen twee weken drie digitale foto's vanuit verschillende invalshoeken te ontvangen. (Medewerkers selecteren de beste voor klanten.) Square biedt ook een 360-graden fotoservice voor ongeveer $30 per stuk.

Hoewel Square zegt dat de service goedkoper is dan veel professionele fotografen, concurreert het ook met de telefoon in de portemonnee van mensen. David Rusenko, de algemene manager van e-commerce bij Square, zei dat hij winkeliers vertelt dat betoverende foto's van cruciaal belang zijn voor de verkoop op internet, wanneer shoppers dingen niet kunnen oppakken of passen. "Als je iets online koopt, heb je alleen productfoto's," zei hij.

(beeld: Jeenah Moon/Bloomberg)

De Square Photo Studio bestaat uit een witte tafel, veel felle lichten op statieven en een robotarm met een hoogwaardige camera aan het einde. De arm zwaait met precisie in verschillende hoeken en neemt foto's met de hulp van een mechanische vinger bij de ontspanknop.

Ondanks de technische nieuwheid blijven mensen essentieel voor het proces. John O'Brien-Carelli, de productmanager voor het project, zei dat zijn team de items moet uitpakken, elk op tafel moet zetten, de robot moet activeren met een computer in de buurt en toezicht moet houden op de rest van het proces. Het aanpassen van de instellingen van de robot aan elk product is een van de meest tijdrovende aspecten, zei hij. En daarna moeten ze natuurlijk alles weer inpakken en terugsturen.. Jammer dat daar nog geen robots voor zijn..

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem