Winnaars World Press Photo Content 2023

Winnaars World Press Photo Content 2023

Redactie DIGIFOTO Pro 1387

De winnaars van de World Press Photo Contest van dit jaar, gekozen uit duizenden inzendingen, belichten de klimaatcrisis, de gemeenschap, de impact van oorlog op burgers en het belang van persfotografie over de hele wereld.

De vier winnaars van de World Press Photo Contest 2023

Met de oorlog in Oekraïne voortdurend in het nieuws, gaat de Photo of the Year naar Evgeniy Maloletka voor zijn confronterende beeld van het beleg van Mariupol voor het perfect vastleggen van het menselijk lijden veroorzaakt door de invasie van Rusland in Oekraïne in één enkel beeld. 

De Story of the Year, negen beklemmende maar prachtige foto's van Mads Nissen, weigert de bevolking van Afghanistan te laten vergeten die nu onder de Taliban en bij gebrek aan internationale hulp leeft.
 
De Long-Term Project Award gaat naar Anush Babajanyan, voor haar jarenlange werk aan een verhaal dat buiten Centraal-Azië niet vaak aan bod komt, over de gevolgen van het waterbeheer na het einde van de Sovjet-Unie, nog verergerd door de klimaatcrisis, maar vooral voor de krachtige geest van mensen die zich moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit. 

De Open Format Award gaat naar Mohamed Mahdy, die samenwerkt met buurtbewoners van Al Max, in Alexandrië, Egypte, om de herinnering aan hun snel verdwijnende vissersdorp te bewaren en de hele wereld heeft uitgenodigd om deel te nemen via een interactieve website. 

De vier wereldwijde winnaars werden gekozen uit 24 regionale winnaars, die werden gekozen uit meer dan 60.000 inzendingen (foto's en multimedia) die door 3.752 deelnemers uit 127 landen werden ingediend. De inzendingen werden eerst beoordeeld door zes regionale jury's en alle winnaars werden gekozen door een wereldwijde jury bestaande uit de regionale juryvoorzitters plus de wereldwijde juryvoorzitter.

 

Photo of the Year

Mariupol Maternity Hospital Airstrike

© Evgeniy Maloletka, Associated Press

Iryna Kalinina (32), een gewonde zwangere vrouw, wordt uit een kraamkliniek gedragen die beschadigd werd tijdens een Russische luchtaanval in Marioepol, Oekraïne, op 9 maart 2022. Haar baby, genaamd Miron (naar het woord voor 'vrede') werd doodgeboren, en een half uur later stierf ook Iryna. Een OVSE-rapport concludeerde dat het ziekenhuis doelbewust door Rusland werd aangevallen, met drie doden en ongeveer 17 gewonden tot gevolg. 

Toen Russische troepen op 24 februari 2022 Oekraïne binnenvielen, richtten ze zich onmiddellijk op de strategisch belangrijke haven van Marioepol aan de Zee van Azov. Op 20 mei kreeg Rusland de volledige controle over de stad, die was verwoest door beschietingen, en tienduizenden burgers waren gevlucht of gedood. Maloletka was een van de weinige fotografen die de gebeurtenissen in Marioepol op dat moment documenteerde. De jury vond

 

Story of the Year

The Price of Peace in Afghanistan

© Mads Nissen, Politiken/Panos Pictures

Omdat de ouders van Khalil Ahmad (15) zich geen voedsel voor het gezin konden veroorloven, besloten ze zijn nier te verkopen voor 3.500 dollar. Het gebrek aan banen en de dreigende hongersnood hebben geleid tot een dramatische toename van de illegale orgaanhandel. Herat, Afghanistan, 19 januari 2022.

Na de terugtrekking van Amerikaanse en geallieerde troepen uit Afghanistan in augustus 2021, kwam de Taliban weer aan de macht. Als reactie daarop stopten andere landen met buitenlandse hulp en bevroren miljarden dollars aan overheidsreserves die in het buitenland waren gestort. Intense droogte in 2022 verergerde de economische crisis; momenteel heeft de helft van de bevolking niet genoeg te eten en meer dan een miljoen kinderen zijn volgens de VN ernstig ondervoed. Dit verhaal legt de vele moeilijkheden vast waarmee de Afghaanse bevolking in haar dagelijks leven wordt geconfronteerd. 

 

Long-Term Project Award

Battered Waters

© Anush Babajanyan, VII Photo/National Geographic Society

Vrouwen bezoeken een hete bron die is ontstaan uit de opgedroogde bedding van het Aralmeer, bij het dorp Akespe, Kazachstan, op 27 augustus 2019. Het Aralmeer, ooit het op drie na grootste meer ter wereld, heeft 90 procent van zijn inhoud verloren sinds rivierwater is omgeleid.

Vier door land ingesloten Centraal-Aziatische landen worstelen met de klimaatcrisis en het gebrek aan coördinatie over de watervoorraden die zij delen. Tadzjikistan en Kirgizië, stroomopwaarts aan de rivieren Syr Darya en Amu Darya, hebben in de winter extra energie nodig. Stroomafwaarts hebben Oezbekistan en Kazachstan in de zomer water nodig voor de landbouw. In het verleden ruilden de landen per seizoen energie uit fossiele brandstoffen voor water uit de dammen stroomopwaarts, maar sinds de val van de USSR en de opkomst van geprivatiseerde industrieën is dit systeem uit balans geraakt. Het niet-duurzame gebruik van water en de recente intense droogte verergeren de uitdagingen. 

 

Open Format Award

Here, The Doors Don't Know Me

© Mohamed Mahdy

Dit web-based project onderzoekt de effecten van de stijgende zeeën op de lokale gemeenschap in Al Max, een vissersdorp gelegen langs het Mahmoudiyah kanaal in Alexandrië, Egypte. Al generaties lang wonen en werken de bewoners aan het kanaal dat naar de Middellandse Zee leidt. In 2020 begon de Egyptische regering met het uitzetten van delen van Al Max en het verhuizen van mensen naar woningen op enkele kilometers afstand van de kanalen, waarbij niet alleen huizen werden gesloopt, maar ook de collectieve herinneringen en de lokale cultuur die in de buurt verankerd zijn, in gevaar werden gebracht. De verhalen die hier aan bod komen, getuigen van de onzekerheid van mensen overal ter wereld die streven naar erkenning te midden van wereldwijde economische en ecologische onrust.

Mensen van de Al Max gemeenschap spreken over liefdesbrieven of laatste woorden gevonden in flessen die op hun kusten aanspoelen. Voor dit project moedigde Mohamed Mahdy de bewoners aan om hun eigen brieven te schrijven en zo een archief van persoonlijke herinneringen op te bouwen voor toekomstige generaties. Bezoekers van de website worden ook aangemoedigd om hun brieven naar de bewoners van Al Max te sturen en zo een communicatiekanaal naar de wereld te openen. Met behulp van gevonden beeldmateriaal en de eigen fotografie van de kunstenaar, presenteert Mahdy's project een elegie voor een gemeenschappelijke manier van leven die op het punt staat te verdwijnen.

 

 

Woord van de jury

Brent Lewis, juryvoorzitter, New York Times-fotoredacteur en medeoprichter van Diversify Photo, zei: “Onze vier wereldwijde winnaars vertegenwoordigen de beste foto's en verhalen van de belangrijkste en meest urgente onderwerpen van 2022. Ze helpen ook de traditie voort te zetten van wat mogelijk is met fotografie, en hoe fotografie ons helpt de universaliteit van de menselijke conditie te zien.”

'Het beklemmende beeld van de belegering van Marioepol werd unaniem gekozen als winnaar van de World Press Photo of the Year. Bij de stemming op de eerste verjaardag van het begin van de oorlog in Oekraïne noemde de jury de kracht van het beeld en het verhaal erachter, evenals de gruweldaden die het laat zien. De dood van zowel de zwangere vrouw als haar kind vatte zoveel van de oorlog samen, evenals de mogelijke bedoelingen van Rusland. Zoals een jurylid het verwoordde: “Het is alsof ze proberen de toekomst van Oekraïne te doden.”

Uitvoerend directeur van World Press Photo, Joumana El Zein Khoury, zei: “Miljoenen mensen over de hele wereld zullen naar deze foto's kijken en dood, wanhoop, verlies en crisis zien. Mijn wens is dat zij ook zien wat ik zie. De hoop dat er door documentatie een kans is op gerechtigheid en een betere toekomst, door te herinneren dat we eren wat verloren is gegaan, en door de moed en toewijding van deze fotografen worden we geïnspireerd.”

“Door deze wereldwijde winnaars onder de aandacht te brengen, hopen we mensen te helpen de wereld die we allemaal delen een beetje meer te begrijpen. Ik merk dat ik nadenk over hoe de mensen op deze foto's niet zo veel verschillen van mezelf, waardoor ik me meer zorgen maak over wat er met hen gebeurt. Dat is het onmisbare voordeel van fotojournalistiek en documentaire fotografie waarvan ik hoop dat iedereen die deze verhalen bekijkt dat ook zal waarderen.”

Tentoonstelling World Press Photo in Amsterdam

Deze verhalen, samen met de andere winnaars, zullen aan miljoenen mensen worden getoond als onderdeel van onze jaarlijkse tentoonstelling in meer dan 60 steden over de hele wereld - waaronder Amsterdam (nog tot en met 30 juli), Rome, Berlijn, Barcelona, Zürich, Tel Aviv, Taipei, Singapore, Mexico City, Jakarta, Sydney en Toronto, en zullen door miljoenen anderen online worden gezien.

Info: worldpressphoto.org

 

Lees hier ook:

https://www.digifotopro.nl/het-ai-tijdperk

https://www.digifotopro.nl/architect-van-de-nederlandse-fotojournalistiek

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie