Zorg ervoor dat je een succesvollere fotograaf wordt met meer klanten

Skills die je als fotograaf nodig hebt om meer klanten te krijgen

Eefke Burg 1126
Als fotograaf richt je het liefst op je technische vakgebied en het maken van mooie foto's. Sommige vakgebieden zijn echter onontbeerlijk als je een bekende fotograaf wil worden. Lees hoe je er voor kan zorgen dat je een succesvollere fotograaf wordt en meer klanten krijgt.

Lees ook: kan je beter fulltime of parttime fotograferen?

Iedereen met wat kennis van de fotografie industrie weet het: er zijn zeer getalenteerde fotografen die geen werk kunnen vinden en gemiddelde fotografen die de éne na de andere klus binnen lijken te halen. Veel van dit succes kan worden toegewezen aan de veelzijdigheid aan skills die je als fotograaf nodig lijkt te hebben om succesvol te zijn. Dit artikel is een goede volgende stap als je gelooft dat je qua fotografie je voldoende ontwikkeld bent, maar alsnog heel veel lege plekken in je agenda hebt die je graag gevuld wil zien.

Sales als één van de belangrijkste skills voor de fotograaf

Voor veel fotografen zeker niet het meest favoriete onderwerp: sales. Toch is het belangrijk als je succesvol wil worden als fotograaf. Voor vele fotografen is het een vies woord. Als je eraan denkt zie je ook een hele meute van mannen van middelbare leeftijd voor je die keukens aan het aanprijzen zijn. Het is belangrijk om het niet zo te zien en ook te kijken naar andere methodes om je werk aan de man te brengen. Als je gepassioneerd bent praat je het allerliefste over je passie en wat is er mensen aan te steken met dit enthousiasme?

Lees ook: het runnen van een succesvolle fotografie business

Sales kan, als je je bijvoorbeeld richt op bruidsfotografie, alleen al zijn dat je een gesprek aangaat met een wedding planner, om te bekijken of er mogelijkheden zijn tot samenwerking. Bedenk je waar de klant zich bevindt: is dit op een beurs voor natuurfotografen, waar je jouw fotocursus kan aanprijzen? Zijn ze bezig met mode en dus aanwezig op een modebeurs? Bedenk je wie je wil aantrekken en waarom en zorg er vervolgens voor dat je met deze personen in gesprek komt.

Branding

Wie ben je als fotograaf? Dit kan een lastige vraag zijn om te beantwoorden. Toch is juist dat waar klanten op zoek naar zijn als ze je opzoeken. Het kan verstandig om samen met een image-expert te kijken naar de branding van je bedrijf. Branding is niet alleen het soort foto's wat je aflevert, maar is een stuk breder. Welke service kunnen klanten verwachten? Hoe snel wordt er op een contactverzoek gereageerd? Welke persoonlijke waarden staan er centraal in het bedrijf?

Lees ook: Hoeveel geld vraag je voor je foto's?

Zoek als fotograaf je niche

Als fotograaf target je een bepaalde niche. Soms is deze echter te breed. Fotografeer je bijvoorbeeld zowel bruiloften, begrafenissen als theaterevenementen? Het kan lastig zijn voor de klant om te formulieren waar het fotografiebedrijf voor staat. Tegelijkertijd zal er ook geen grote markt zijn voor fotografen die enkel en alleen animekarakters fotograferen. Zorg ervoor dat je niche specifiek is, maar ook weer niet té specifiek.

Heb je nog tips over het runnen van je fotografiebedrijf die je graag met ons wil delen? Zet ze in de comments hieronder.

afbeelding van Eefke Burg

Eefke Burg | Redacteur

Als all-round content creator is Eefke gespecialiseerd in het maken van video-content en weet als geen ander een visueel verhaal te creëren. Zij is gepassioneerd en ondernemend. In haar eigen werk valt zij op door de grens op te zoeken tussen fantasie en realiteit. 

Bekijk alle artikelen van Eefke