Een succesvolle fotografie business begint bij je klant

Het runnen van een succesvolle fotografie business

Eefke Burg 296 0
Sommige fotografen zijn dagen bezig met het verbeteren van hun content voor algoritmes. En vergis je niet: dit is een belangrijk element in je bedrijfsstrategie. Als je echter merkt dat je heel veel tijd bezig bent met het verbeteren met algoritmes en dat hier alsnog geen klant uit voorkomt, is er wellicht wat anders aan de hand.

Verbeter jouw fotografie business: Klantrelaties opbouwen

Een fotografie business is niet anders dan elke andere business. Hoewel SEO-technieken en het inspelen op algoritmes een prominente rol spelen bij het verkrijgen van zichtbaarheid voor je fotografie op Google en social media platforms, blijft de belangrijkste manier om aan je inkomen te komen een gedenkwaardige en duurzame relatie op te bouwen met je klanten. Het is niet dat je nu je algoritmes volledig moet laten varen, maar wel dat de twee elementen met elkaar in balans moeten zijn. Hoe bouw je een betere band op met je publiek?

Lees ook:  'We zijn allemaal kwetsbaar al zouden we willen dat het niet zo was.' - Lieke Anna

Maak content die belangrijk is voor jouw klanten

Veel bedrijven richten zich op hun kanalen en social media vooral op het aanprijzen van zichzelf. Het belangrijkste is echter om consistente inhoud te creëren die relevant is voor je publiek. Waarom is consistentie belangrijk? Dit leidt tot vertrouwen en daardoor vertrouwen mensen je ook om je fotografie business in te huren wanneer ze hulp nodig hebben. Wat is goede content die relevant is voor je publiek?

  • Herkenbaar: deel artikelen die ze een beter beeld geven van wie jij als fotograaf bent en hen een toegangspunt geven je wereld binnen te gaan.
  • Informerend: maak posts die problemen oplossen die je publiek tegenkomt, waar je jouw fotografie-expertise kan laten zien.
  • Inspirerend: post artikelen die ze inspireren en tot actie aanzetten.

Ga interactie aan met je (potentiële) klanten

Een relatie werkt twee kanten op. Het heeft dan ook niet veel nut om alleen maar te zenden. Reageer op potentiële klanten. Niet alleen maar door te liken, maar door een persoonlijke reactie achter te laten die daadwerkelijk ingaat op hetgeen ze hebben gedeeld. Nog beter: deel de inhoud die ze hebben gemaakt. Delen is een groot compliment wat iemand niet snel zal vergeten.

Lees ook: Vijf manieren om passief geld te verdienen met je fotografie

Vind klanten voor jouw fotografie business: bekijk waar je klanten zich bevinden en ga er heen!

Dit is voor vele fotografen een lastige. Want je voelt je al snel ergens te veel, of te commercieel. Toch is dit één van de methodes om het snelst aan klanten te kunnen komen. Waar gaan je potentiële klanten heen? Zijn dit conferenties, meetups, exposities of netwerkevenementen? Daar waar zij zich bevinden, daar ga jij ook heen.

afbeelding van Eefke Burg

Eefke Burg | Redacteur

Als all-round content creator is Eefke gespecialiseerd in het maken van video-content en weet als geen ander een visueel verhaal te creëren. Zij is gepassioneerd en ondernemend. In haar eigen werk valt zij op door de grens op te zoeken tussen fantasie en realiteit. 

Bekijk alle artikelen van Eefke