Waarom branding belangrijk is voor jouw fotografiebedrijf

Waarom branding belangrijk is voor je fotografiebedrijf

Eefke Burg 250 0
Het is fantastisch om fotograaf te zijn. Je komt op de mooiste plekken, kan je de hele dag bezighouden met je favoriete bezigheid en schoonheid van alles om je heen vastleggen. Maar als je het daadwerkelijk voor de kost doet, dan kan je in plaats van 'fotograaf', beter 'fotograaf/ondernemer' op je LinkedIn-pagina zetten. En als je jouw eigen onderneming hebt, dan komen hier veel dingen bij kijken, zoals een KVK-nummer, een verzekering, apparatuur, marketing en misschien wel het vaakst vergeten aspect: branding.

Lees ook: Wanneer gaat het bewerken van foto's te ver?

Branding is voor een fotograaf misschien wel één van de belangrijkste zaken waarop je bedrijf zich kan onderscheiden. Er zijn bijvoorbeeld heel veel mensen die wel 'een fotograaf' kennen die foto's voor ze wil maken. Nu professionele apparatuur steeds betaalbaar wordt, waarin onderscheid jij je van de duizend anderen? Daar speelt branding een rol.

Wat is branding precies?

Je kan branding beschouwen als het DNA van je bedrijf en het zit dan ook in al je foto's. Het drukt je persoonlijkheid en wie je bent uit en laat perfect zien waarvoor jij staat als bedrijf. Met branding trek je de juiste klanten aan en blijven de verkeerde juist van je weg. 

Een verkeerd voorbeeld van branding

Bezoek de website van een gemiddelde fotograaf en dan kan je niet precies zeggen wat zijn specialisme is. 'Wil je newbornfoto's of ben je juist op zoek naar een fotograaf voor zakelijke evenementen? Je kan voor alles bij mij terecht.', Hoe fijn dit ook klinkt (immers, meer klanten is beter toch?) werkt dit in de praktijk toch niet helemaal zo. Want wat is er nu precies anders aan jou dan aan de gemiddelde fotograaf en waarom zouden ze voor jou gaan en niet voor een ander?

Op een website van zo'n fotograaf zijn foto's te vinden die technisch gezien dik in orde zijn, maar die ook weinig kenmerkend zijn. Branding gaat dan ook om het maken van keuzes. Wat je ook vindt van de fotografie van fotograaf Anne Geddes, duidelijk is het zeker: je weet precies dat het een newbornfotograaf is die foto's in een bepaalde stijl maakt.

Bekijk bovenstaande foto. Wat zegt deze je over de fotograaf? Waarom zal deze foto niet zo snel opvallen tussen andere foto's? 

Vergelijk onderstaande foto van Анастасия Гепп met die daaronder die ze ook heeft gemaakt. Wat zijn de verschillen? Welke is meer onderscheidend?  

Lees ook: Newbornfotografie: 'Het allerbelangrijkste is geduld hebben'

Branding bepalen

Kies één of hooguit twee specialismes. Hoe onderscheiden je foto's zich van anderen? Welk diafragma gebruik je veel en hoe kenmerkt het kleurgebruik zich? Welke brandpuntsafstanden passen bij het werk en voor welke uitsnede kies je? Zijn de foto's erg licht, of juist wat donkerder?

Hoe duidelijker jouw stijl zich kenmerkt, hoe meer je je onderscheid op het gebied van branding

Als je jouw werk bekijkt dan moet dit meteen een bepaald gevoel oproepen. Je onderscheidt je echt op het gebied van branding, als men je foto's er kan uitpikken tussen honderd anderen. Klanten weten hierdoor precies wat ze van je kunnen verwachten én waarom ze jou moeten kiezen in plaats van iemand anders.

Heb je zelf ook nog een tip die je met ons wil delen op het gebied van branding? Deel hem hieronder.

afbeelding van Eefke Burg

Eefke Burg | Redacteur

Als all-round content creator is Eefke gespecialiseerd in het maken van video-content en weet als geen ander een visueel verhaal te creëren. Zij is gepassioneerd en ondernemend. In haar eigen werk valt zij op door de grens op te zoeken tussen fantasie en realiteit. 

Bekijk alle artikelen van Eefke