DIGIFOTO Awards

Review: 16-50mm en 50-250mm voor Nikon Z 50

Redactie DIGIFOTO Pro 4329
De Nikon Z 50 is verkrijgbaar als set met twee objectieven. Ze zijn erg compact en licht. Zijn ze net zo goed als de andere Z-objectieven, ook al zijn het geen S-objectieven.

De spiegelloze Nikon Z 50 is een compacte camera met zeer goede prestaties en een uitstekende handzaamheid. De Z-vatting is vrij nieuw, maar toch is er al een hele reeks objectieven voor beschikbaar. Bovendien kun je met de FTZ-adapter honderden objectieven met de Nikon-vatting voor reflexcamera’s gebruiken, dus dan is de keus helemaal enorm. De twee objectieven uit deze test nemen echter een bijzondere plaats in omdat ze voor het kleinere beeldformaat van de Z 50 ontworpen zijn en qua brandpuntsafstand optimaal passen bij de camera. Het zijn de eerste Nikkor Z-objectieven die niet van het S-type zijn. Ze vallen dus in een andere klasse dan de S-objectieven; goedkoper en iets eenvoudiger van opbouw. Dat maakte ons nog benieuwder naar de optische kwaliteit.

Pannekoekzoom

De Nikkor Z DX 16-50mm f/3.5- f/6.3 VR is de allerkleinste standaardzoom voor APS-C. Er is bij mijn weten maar één lensje dat nog kleiner is, maar dat is voor m43 én heeft geen echt telebereik. Deze pancake-zoom is ingeschoven maar drie centimeter dik en is ook erg licht: slechts 135 gram. Een vergelijkbaar Nikon-objectief voor de spiegelreflexen weegt bijna anderhalf keer zoveel. Het objectief is zo klein dat je het gemakkelijk in je zak kunt steken als je met de telezoom aan het werk bent. Toch bestrijkt het een heel belangrijk bereik. Het begint bij 16 mm en dat is al een flinke groothoek. 50 mm is al een portrettele voor APS-C, dus ook dat genre ligt binnen handbereik.

Het kleine formaat heeft het objectiefje in de eerste plaats te danken aan het feit dat het inschuifbaar is. De camera wordt ook automatisch in- en uitgeschakeld bij het in- en uitschuiven van het objectief. Een tweede oorzaak ligt in het feit dat het een spiegelloos ontwerp is. Het achterste glaselement zit heel dicht op de sensor. De derde reden is dat het objectief voornamelijk uit speciale glassoorten bestaat: van de negen elementen zijn er vijf van speciaal glas (vier asferisch en een ED). Het grootste element bestaat dan weer uit gewoon glas en dat houdt het lensje mooi licht. Wat ook meehelpt, is de beperkte lichtsterkte. Aan de tele-kant is die zelfs maar f/6.3, wat sommigen tot kritiek verleidt.

Dat is eigenlijk niet terecht, want het verschil met het gangbare f/5.6 is een derde stop en dat is in de praktijk niet merkbaar. Natuurlijk, als je vaak in donkere omstandigheden wil fotograferen of heel mooie vage achtergronden wil, dan is het beter om een lichtsterk objectief (erbij) te kopen, maar voor veel opnamen voldoet deze lichtsterkte prima.

Het speciale glas maakte het ook mogelijk een hoge beeldkwaliteit te bereiken ondanks de beperkte grootte en het geringe gewicht. In het lab én in de praktijk doet het objectief het dan ook werkelijk uitstekend. Al vanaf het grootste diafragma levert het scherpe en contrastrijke opnamen. Iets diafragmeren is in feite alleen nodig als je landschapsopnamen maakt waarbij alles tot in de alleruiterste hoekjes ook bij een heel grote vergroting superscherp moet zijn. Het heeft weinig last van tegenlicht en het objectief beeldt de achtergrond ook vrij mooi af – al wordt het natuurlijk nooit zo mooi als met groot en duur lichtsterk objectief met een vaste brandpuntsafstand. De vertekening wordt automatisch gecorrigeerd maar zelfs als je dat uitschakelt is die gering. Kortom: het is het soort objectief dat je heel vaak kunt gebruiken en altijd mee zou moeten nemen. Als je echt een ideale reiscamera wilt hebben, dan zou je er nog een teleobjectief bij kunnen nemen. Laat Nikon dat nu in combinatie met de Z 50 en dit objectief ook aanbieden, namelijk de Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR.


Tele-partner

De partner voor de kleine standaardzoom is de 50-250mm. Dit objectief dekt weer een heel groot deel af van het telebereik. 250mm betekent een vergroting van acht keer en dat merk je. Ten opzicht van de telestand van het kleine zoomobjectief is het nog steeds een vergroting van vijf keer en ook dat is flink. Vergelijk je het met de doorsnee smartphone dan kom je zelfs tot een vergroting van dertien keer want smartphones hebben een vrij groothoekig objectief.

Qua dimensies lijkt het iets minder spectaculair dan de 16-50 mm. Toch is een lengte van 11 cm voor een objectief met een brandpuntsafstand van 250 mm heel erg compact, zeker in combinatie met de vrij platte camera. Dat komt doordat ook dit objectief in elkaar te schuiven is. Ga je fotograferen en vooral inzoomen, dan wordt het objectief natuurlijk een flink stuk groter. Het zwaartepunt blijft echter vrijwel op hetzelfde punt liggen, het is dus heel goed hanteerbaar. Het gewicht van 405 gram is ook gering, als je het relateert aan de brandpuntsafstand. Ook bij dit objectief valt op dat het heel goed in elkaar zit. Bij het uitdraaien en zoomen voel je geen enkele speling en verder merk je dat het heel goed gebouwd is.

Op één punt is de telezoom beter dan de standaardzoom; de stabilisatie. Die is bij de 50-250mm maar liefst gelijk aan tot vijf stops – volgens de CIPA-normen, een halve stop meer dan de standaardzoom. Je kunt dus een 32 keer langere sluitertijd gebruiken. Toch moet ik daar twee kanttekeningen bij maken. Eén: 250 mm houdt toch in dat je elke trilling acht keer vergroot. Het blijft dus oppassen in de uiterste zoom-standen. Dat is bij objectieven van de concurrentie minstens zo sterk het geval maar dat verandert allemaal niets aan de natuurkundige en fotografische wetten. Twee: de stabilisatie werkt heel erg goed. Anders gezegd: een uitstekende stabilisatie maar hij is ook nodig omdat het objectief toch vrij sterk vergroot. Kijk dus uit bij weinig licht in de uiterste zoomstanden, vooral wanneer je de camera snel beweegt.

Een heel sterk punt bij het objectief is dat het bij geopend diafragma ook in de langste telestand al mooi scherp is. Het contrast is over het hele beeld heel hoog en zelfs de randen en hoeken zijn al heel goed. Dat is bij veel telezooms wel anders. In dat licht is het ook helemaal niet zo erg dat de lichtsterkte vrij beperkt is. Er valt sowieso alleen maar goeds te melden over het objectief. Vertekening is vrij gering, en de achtergrond wordt mooi weergegeven, met andere woorden, het bokeh is prima. Je kunt er trouwens in de langste telestand ook heel goed macro-foto’s mee maken, met een vergrotingsmaatstaf van maar liefst 1 : 1,7.

Conclusie

De Nikkor Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR vormt een ideale aanvulling op de Nikkor Z DX 16-50mm f/3.5- f/6.3 VR voor algemene fotografie. Samen met de Z 50 en de 16-50mm heb je een prima reissetje dat minder weegt dan een pak melk. Je kunt er heel erg veel onderwerpen mee fotograferen. Minstens zo belangrijk: beide objectieven maken opnamen van zeer hoge kwaliteit. Wie echt gevorderd is, kan er nog andere objectieven bij kopen, maar deze twee objectieven ontsluiten al een wereld aan mogelijkheden waar je wel even zoet mee kunt zijn.


We testten de twee objectieven in digifoto Starter 1.2020 en beoordeelden beide met een SUPER award! 

Specificaties Nikkor Z DX 16-50mm f/3.5- f/6.3 VR

Prijs los € 359,-, setprijs in combinatie met een Z 50 € 1.099,-,
Lichtsterkte f/3.5-f/6.3
Afmetingen 70 (diameter) x 32 mm (lengte)
Gewicht 120g
Kortste instelafstand: 20 cm (bij 24 mm, gemeten vanaf de camera)
Info nikon.nl

Specificaties Nikkor Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR

Prijs los € 399,- setprijs met Nikon Z 50 en 16-50mm € 1.339,-
Lichtsterkte: f/4.5-f/6.3
Afmetingen 74 (diameter) x 110 mm (lengte)
Gewicht 405g Kortste instelafstand bij 50 mm 0,5 m, bij 250 mm 1,0 m
Info nikon.nl

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie