Maan Limburg | The Lost World

Maan Limburg | The Lost World

Maan Limburg | The Lost World

Redactie DIGIFOTO Pro 279

Maan Limburg (1988) staat bekend om haar opvallende portretten, maar ook om haar beelden van ongewone locaties. In haar serie The Lost World neemt ze je mee op een bijzondere reis door de verlaten gebieden van Japan. Tijdens haar verkenningen in het land ontdekte ze talrijke verlaten huizen en gebouwen, ook wel bekend als Akiya. Maar liefst 13,6 procent van alle huizen in Japan blijkt verlaten te zijn. Deze plaatsen wakkerden haar fascinatie aan en ze begon ze met grote toewijding vast te leggen. Haar werk in Japan heeft niet alleen een visueel indrukwekkende serie opgeleverd, maar ook een diepere reflectie op de menselijke impact op onze omgeving en de verhalen die achterblijven in de verlaten plekken van de wereld.

Dit artikel is geschreven door Nina Oomen en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 4.2024

Fotografie: Maan Limburg

 

Maan groeide op in Utrecht, waar ze nu nog steeds woont met haar partner. Tijdens de middelbare school keek ze graag naar kanalen als TheBox en MTV, waar ze een passie ontwikkelde voor videoclips. ‘Ik was altijd gefascineerd door de creatieve beelden die bij de muziek werden gecreëerd — soms surrealistisch en vaak over de top, zoals kenmerkend was voor de vroege jaren '00, maar ze waren vrijwel altijd boeiend,’ deelt ze. Toen Maan achttien was, deed ze wat modellenwerk waardoor ze voor het eerst echt in aanraking kwam met fotografie. Na een periode voor de camera, besloot ze uiteindelijk toch zelf achter de lens te kruipen. 

 Camera: Canon EOS 6D Diafragma: ​f/2.8 Sluitertijd: 1/320 ISO: 4000

Maan heeft geen formele opleiding in fotografie gevolgd, maar ze leerde veel door in haar beginjaren ervaren fotografen te assisteren. Ze bleef zich voortdurend verder ontwikkelen. ‘Mijn eerste camera was een Canon 450D met een standaard kitlens gevolgd door een 50mm lens. Ik gebruikte deze tot ik de technische beperkingen ervan bereikte, waarna ik overstapte op een fullframe camera. Dit was een aanzienlijke verbetering!’ Haar grootste aantrekkingskracht tot fotografie ligt in de mogelijkheid om diep te observeren. ‘Van nature ben ik erg nieuwsgierig en ik vind het geweldig om mensen, plaatsen en onderwerpen te leren kennen door er goed naar te kijken.’ Ze heeft bewust gekozen voor een freelance bestaan. ‘Dit sluit het beste aan bij mijn persoonlijkheid en het geeft me de vrijheid om regelmatig voor langere tijd op reis te gaan.’ Tegenwoordig is Maan fulltime fotograaf en kunstenaar; daarnaast heeft ze een webshop in kimono’s. 

 Camera: Canon EOS 6D Diafragma: ​f/4.0 Sluitertijd: 1/640 ISO: 400

The Lost World

‘Ik begon obsessief foto's te maken, puur voor mezelf, zonder plan om er iets mee te doen’

De serie The Lost World ontstond eigenlijk heel onverwachts. ‘Ik was al een aantal keer in Japan geweest en wilde dit keer met een busje het platteland van Tokyo tot Hokkaido verkennen. Daar stuitten we per ongeluk op een gigantisch wit gebouw waar de voordeur uit was, het bleek een hotel/theater te zijn geweest. Het hotel gedeelte was leeggehaald, maar in het theater stond alles nog: banken, lichten, geluid en er stond zelfs decor op het podium. Ik begon obsessief foto's te maken, puur voor mezelf, zonder plan om er iets mee te doen,’ vertelt Maan. ‘Er bleken heel veel van dit soort panden te zijn. Vanaf dat moment spendeerden we dus eigenlijk onze gehele maand Japan in ruïnes. Een jaar later maakten we opnieuw een reis, dit keer van Tokyo naar Hiroshima, waar we wederom veel leegstand tegenkwamen. De serie is een mengeling van verlaten panden, locaties en natuur, die de magie en tragiek van zulke plekken probeert te vangen. De beelden weerspiegelen de emoties die ik op die momenten voelde en de menselijke verhalen van deze ruïnes. Daarin zit een treurigheid, maar ook de veerkracht, de menselijke herinneringen en de zorg die mensen hadden voor zulke locaties. Zowel zoet als zuur.’ De foto's zijn gemaakt met natuurlijk daglicht en, afgezien van een filmische kleuring in Lightroom, zijn ze verder onbewerkt.

Camera: Canon EOS 6D Diafragma: ​f/4.0 Sluitertijd: 1/640 ISO: 400

‘De beelden weerspiegelen de emoties die ik op die momenten voelde’

Maan omschrijft zichzelf niet als een Urbexer, maar ze staat volledig achter de uitdrukking ‘take nothing but photos and leave nothing but footprints’. Bij het verkennen van de verlaten plekken in Japan was het voor haar dan ook essentieel om nooit ergens in te breken. ‘De enige plekken die we hebben gefotografeerd, waren de plekken die duidelijk verlaten en vervallen waren,' legt ze uit. ‘Als er buren waren, checkten we altijd of het oké was dat we naar binnen gingen.’ Fotograferen in verlaten en mogelijk vervallen gebouwen bracht wel de nodige uitdagingen met zich mee. ‘De belangrijkste regel is niet doodgaan,' zegt Maan met een knipoog. ‘Verder moet je goed nadenken en soms heel voorzichtig lopen; checken waar de balken zijn en soms ook gewoon niet verder gaan als het ergens onstevig voelt. Spannend was wel die keer dat we heel veel geluiden hoorden verderop in het pand. Ga je dan verder kijken, of keer je om?’

 Camera: Canon EOS 6D Diafragma: ​f/3.2 Sluitertijd: 1/125 ISO: 2000

‘Als er buren waren, checkten we altijd of het oké was dat we naar binnen gingen’

Maan heeft ervoor gezorgd dat er geen herkenbare mensen op de foto's staan en ze heeft geprobeerd om de serie van achtergrondinformatie te voorzien. De leegstand heeft veel onderliggende oorzaken zoals de enorme vergrijzing, urbanisatie en bureaucratie, wat het een complex probleem maakt voor de Japanners. Toch is het onderwerp voor hen zo normaal geworden dat ze er niet meer over nadenken, en Maan probeerde het gesprek weer te openen met haar recente expositie Without Us in Tokyo. ‘Het is makkelijk om dit als iets “vreemds en ver weg” te zien, terwijl die onderliggende problemen ook in Nederland voorkomen. Ik vond het belangrijk om me bewust te zijn van mijn Nederlandse blik; al onze buurlanden hebben leegstand, alleen wij hebben zulke woningtekorten. Dat we er zo van onder de indruk zijn zegt dus ook eigenlijk vooral iets over ons. Daarnaast verlang ik soms zelfs een beetje naar locaties die gewoon kunnen vervallen zonder dat er iemand aan zit of het vandaliseert. Nederland is eigenlijk best truttig en een beetje asociaal als het op lege panden aankomt.’

 Camera: Canon EOS 6D Diafragma: ​f/1.8 Sluitertijd: 1/125 ISO: 800

‘Nederland is eigenlijk best truttig en een beetje asociaal als het op lege panden aankomt’

Het duurde lang voordat Maan besloot iets met de foto's te doen, omdat ze erg persoonlijk voor haar waren en deels omdat ze vooral bekend stond om haar portretwerk, wat hier ver buiten ligt. In 2021 bracht de fotograaf haar boek The Lost World uit, dat na een jaar uitverkocht was en zelfs CNN Travel haalde. Ook verscheen dat jaar de gelijknamige expositie. Dat ze deze terug mocht brengen naar Japan en specifiek Tokyo was heel bijzonder voor haar. ‘Tijdens de opening vond er een expert talk plaats over Akiya, wat een uitstekende gespreksopener bleek voor de aanwezigen.’

 Camera: Canon EOS 6D Diafragma: ​f/2.8 Sluitertijd: 1/25 ISO: 1600

De toekomst

Maan hoopt met haar foto's de unieke en bijzondere aard van verlaten locaties over te brengen. Haar werk nodigt uit tot persoonlijke interpretatie en emotionele reactie, waarbij ze de kijker prikkelt om na te denken over de verhalen en de geschiedenis die achter de verlatenheid schuilgaan. Ze blijft haar werk uitbreiden door zich te richten op de toekomst van AI in fotografie en bijna abstracte portretfotografie, gekenmerkt door veel kleur en beweging. Daarnaast werkt ze aan een magazine over een model wat ze vorig jaar in Japan heeft gefotografeerd en binnenkort weer zal vastleggen. Haar veelzijdige projecten tonen haar voortdurende verkenning van nieuwe creatieve richtingen en het verleggen van artistieke grenzen, waardoor ze een inspirerende kracht blijft in de wereld van fotografie.

In de cameratas van Maan Limburg

  • Canon R5 
  • Canon EOS 6D
  • Canon 24-70mm f/2.8
  • Canon 50mm f/1.4
  • Canon 85mm f/1.8
  • Yongnuo 35mm f/2.0
  • Elinchrom flitsers (in de studio)

 

afbeelding van noah_181695

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie