Maan Limburg: FRESH EYES | Tussen beeld en bestemming

Maan Limburg: FRESH EYES | Tussen beeld en bestemming

Maan  Limburg

Mijn allereerste camera - een Canon 600D met kitlens -  kocht ik op mijn negentiende voor mijn eerste soloreis naar Japan. De foto’s die ik toen maakte waren bijzonder oninteressant en ik heb er eigenlijk nooit meer echt naar gekeken. Ze misten verhaal, er was geen onderwerp, geen richting en weinig technische kennis. Maar sindsdien zijn reizen en fotografie — twee grote thema’s in mijn leven — wel onlosmakelijk met elkaar verweven. En omdat ze me nauw aan het hart liggen, wat inzichten en tips voor wie met een camera de wereld intrekt.
 

Tekst en fotografie: Maan Limburg

Wacht, laten we beginnen met het moeilijkste stuk. Niet: Welke lens je mee moet nemen. Wel: Waarom maak je foto’s op reis? Wat zoek je eigenlijk — herinneringen, bewijs, schoonheid, connectie? Fotografeer je om te laten zien waar je geweest bent of wil je verhalen vastleggen? Wil je verbinden met mensen, of verdwijnen in het landschap? Een idee vooraf — hoe ruw ook — helpt je om keuzes te maken. Zowel in het moment, als later bij de selectie en bewerking.

The Manager - uit “The Lost World”. Toen ik dit schoot had ik geen concreet idee of plan - behalve een obsessie voor de schoonheid van de leegstaande plekken.

Zelf laat ik me vaak leiden door de connectie die ik al reizend vind met mensen en plekken. Misschien dat ik het daarom ook fijn vind om lang de tijd te hebben en regelmatig terug ga naar locaties. Zo kom ik bijvoorbeeld al een jaar of 20 in Japan en merk ik dat ik nog steeds elke keer weer meer van het land, de taal en de cultuur begrijp. Vorig jaar was ik tien weken op het platteland voor een artist in residence - zoveel tijd op één plek zorgde ervoor dat ik me echt kon onderdompelen in het leven daar en de omgeving heel intiem leerde kennen. Achteraf gezien is het werk dat ik daar maakte misschien wel mijn sterkste tot nu toe — niet per se door techniek of spektakel, maar door de oprechte band met de plek die erin voelbaar is.

Deze foto’s zijn onderdeel van “Mura no Kokoro” (Hart/ziel van het dorp) de serie die ik fotografeerde tijdens die artist in residence in 2024.

Praktische tips

  • Leef onder je stand in Nederland en spaar je geld voor reizen.
  • Bereid je reis voor. Leg vast contact met mensen, organisaties of locaties die je wilt fotograferen en overweeg een lokale fixer of tolk voor 'lastige' onderwerpen.
  • Een degelijke camera is essentieel, maar onderschat niet het belang van een lichte laptop en een goede harde schijf. Tools zoals Narrative Select helpen bij snelle beeldselectie, Lightroom met snelle edits.
  • Bedenk wat je wilt vastleggen en toets daar je gemaakte beeld aan.
  • Leer de taal (een beetje), glimlach veel, en download google translate - mensen zijn vaak heel vriendelijk en een beetje kunnen communiceren brengt je mijlen vooruit.
  • Reizen combineren met opdrachten? Vooraf goed plannen, werkvisum regelen, en bedenk of je dit echt wilt of dat het idee je gewoon aanspreekt. Reizen is voor mij tijd zonder werk.
  • Ga van de gebaande paden af, laat de standaard plaatjes liggen en bedenk wat een plek voor jou bijzonder maakt. Dat inzicht levert intiemer en persoonlijker beeld op.
  • Neem je tijd, bijzonder beeld ontstaat zelden in een kwartier.
  • En reis met iemand die het OK vind als je uren fotografeert op één plek. Of ga lekker in je eentje op stap, dat maakt contact leggen vaak ook makkelijker. 

Maki fotografeerde ik nu voor de derde keer - en telkens groeit de connectie en het wederzijdse vertrouwen.

Voor mij is reizen een manier om met verse ogen naar de wereld te kunnen kijken. Een periode van avontuur, verwonderen, spelen en ontdekken. En een moment om met afstand en een frisse blik naar mijn leven en werk in Nederland te kijken; iets wat vaak verdwijnt in het leven van alledag.  En soms, met wat geluk, groeit er iets tastbaars uit: een print, een expositie, een boek of een publicatie. Maar dat is niet waar ik voor reis. Dat is gelukkige bijvangst. 

(Mocht je specifieke vragen hebben, stel ze vooral, dan beantwoord ik ze in een volgend stuk!)

Behind the scene op locatie tijdens een shoot in Hong Kong - een stad vol bijzondere herinneringen.

Wil je meer zien van Maan Limburg? Houd digifotopro.nl in de gaten voor column updates of volg haar op Instagram via @maanlimburg! Heb je de vorige column gemist? Check het hier!

 

afbeelding van maan limburg

Maan  Limburg | Fotograaf

Maan Limburg ('88, Utrecht) speelt met fotografie, tekst en voegt graag extra lagen (geur, geluid) toe aan haar werk. Het idee is om haar foto's te laten leven, iets wat verrot lastig is op het scherm van een mobieltje. Maan kan je leren hoe je een verlaten hotel kan laten lijken op een filosofische levensvraag, maar ook hoe je je model het beste vast kan leggen. In bijna elk van haar beelden zit wel de tegenstelling "rauw en dromerig" - behalve als je naar haar écht commerciële werk kijkt. Met een achtergrond in de modewereld en een heel brede interesse maakt ze heel uiteenlopende series; bijvoorbeeld over de leegloop van Japan (The Lost World, boek en expositie '22) en de opkomst van AI in fotografie (My AI dreams, expositie '23). Japan is een lievelings, net als lekker eten, haar aquariums, dansen en - surprise surprise - fotografie. 

Bekijk alle artikelen van  Maan