In gesprek met Jeffrey Hoorns | Macrofotografie | Wildlife

In gesprek met Jeffrey Hoorns | Macrofotografie | Wildlife

In gesprek met Jeffrey Hoorns | Macrofotografie | Wildlife

Redactie DIGIFOTO Pro 371

Jeffrey Hoorns (1985) werd geboren in Beverwijk en woont nu in Assendelft. Na zijn basisschool en een diploma op MAVO-niveau, volgde hij een opleiding in de IT. Dankzij de introductie van cameratelefoons werd zijn interesse in fotografie gewekt. Zijn liefde werd verder aangewakkerd door de opleiding grafisch vormgeven die hij in 2018 succesvol heeft afgerond. Typografie en mooie schetsen zijn zaken die goed bij hem passen, maar het is de natuur die hem vooral inspireert. Als wildlife- en macrofotograaf geniet hij van wandelingen met zijn vrouw en dochter door de bossen en duinen van Kennemerland, en als hij tijd over heeft, klust hij graag met hout. In dit artikel lees je hoe Jeffrey zich heeft ontwikkeld binnen de fotografie en geeft hij enkele tips & tricks.

Dit artikel is geschreven door Eva Meily en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 4.2024

Fotografie: Jeffrey Hoorns

Jeffrey's entree in de wereld van wildlife- en macrofotografie was voor hem echt een openbaring: 'Ik ontdekte macrofotografie door een goede vriend,' herinnert hij zich. 'Hij was in het bezit van de Sigma 105mm Macro HSM-lens, en die mocht ik eens  proberen.’ De foto die hij toen maakte verbaasde hem enorm, het opende nieuwe perspectieven. ‘Ik wilde ook zo'n macrolens en de hele dag op zoek naar ogenschijnlijk gewone zaken die met vergroting ineens héél bijzonder werden. Aandacht voor detail is er altijd al geweest, dat is denk ik ook één van de redenen dat ik deze vorm van fotografie zo ontzettend leuk vind,' merkt Jeffrey op. Wanneer het bodemleven minder overvloedig is, richt Jeffrey zijn lens op wildlife. 'In de herfst en winter is er op zich genoeg bodemleven om voldoende foto’s van te maken, maar de motivatie in deze periode is altijd wat minder,' legt hij uit. 'Voor de afwisseling is het dan leuk om eens wat anders te doen dan insecten of andere ongewervelden te fotograferen.'

Springspin (schorsmarpissa)
Camera Nikon z5, mm105 | Suitertijd 1/200s | Diafragma f/13 | ISO 250

'Ik wilde ook zo'n macrolens en de hele dag op zoek naar ogenschijnlijk gewone zaken die met vergroting ineens héél bijzonder weren'

Werkwijze

Een typische dag voor Jeffrey als wildlife- en macrofotograaf begint vroeg. 'Zo krijg je de beste resultaten en bespaar je jezelf een hoop frustratie,' legt hij uit. 'Hoe kouder het buiten is, hoe minder insecten en dergelijke bewegen. Daar hebben ze echt de zon of in elk geval een hogere omgevingswarmte voor nodig.' Voorbereiding is essentieel, dus zorgt hij ervoor dat hij de avond ervoor alles klaar heeft liggen. Wanneer hij op pad gaat om wildlife te fotograferen, geldt hetzelfde principe van vroeg beginnen. 'Zeker voor zonsopkomst de deur uit zodat je mooi op tijd klaar bent als de dag aanbreekt,' zegt Jeffrey. 'Dieren die van nature schuw zijn zullen nog niet opgeschrikt zijn door andere mensen. En natuurlijk is het licht rond de zonsopkomst geweldig mooi.' 

Bruine sprinkhaan 
| Camera Nikon Z611, 105mm | Sluitertijd 1/200s | Diafragma f/9 | ISO 500 (50 foto's gestacked)

Het selecteren van de locaties voor zijn foto's is vaak afhankelijk van de beschikbare tijd en gelegenheid. Soms gaat hij op de fiets op zoek naar verrassende plekken in de natuur. 'Juist dat verrassingselement maakt fotograferen ook een mooie oefening voor de geest,' merkt hij op. 'Leren omgaan met wat er op je pad komt en daar iets van maken.' Wanneer Jeffrey zijn camera richt op een onderwerp, gaat hij meestal actief op zoek naar interessante dieren en details. 'Ik struin tussen de bloemen en stelen van planten, kijk onder bladeren of woel wat aarde om,' legt hij uit. Met geduld en oplettendheid is het vaak slechts een kwestie van tijd voordat er iets interessants opduikt. Voor het fotograferen van grotere dieren zoals herten en vossen, beveelt Jeffrey de Amsterdamse Waterleidingduinen aan als een fantastische locatie. 

Hommel (vosje)
| Camera Nikon Z611, 105mm | Sluitertijd 1/200s | Diafragma f/9 | ISO 500 (73 foto's gestacked)

'Zelfs de kleinste bries kan de haartjes op het lichaam van een insect doen bewegen, wat resulteert in onscherpe foto's die extra tijd in de nabewerking vergen' 

Jeffrey benadrukt het belang van een rustige benadering en het accepteren van de onvoorspelbaarheid van de omstandigheden. Voor hem is fotografie een soort van mentale yoga, waarbij hij zich laat leiden door het ritme van de natuur en zijn eigen ademhaling. In termen van apparatuur adviseert Jeffrey beginners om te investeren in een degelijke flitser, zoals een speedlite, die essentieel is voor het vastleggen van scherpe en gedetailleerde macrofoto's. Hij gebruikt de flitser in combinatie met een diafragma van F/8 en een sluitertijd van 1/200e van een seconde om voldoende licht in zijn foto's te brengen zonder dat ze overbelicht raken. Hij voegt eraan toe dat het gebruik van een diffuser op de flitser essentieel is om harde schaduwen te voorkomen en een zacht, gelijkmatig licht over het onderwerp te verspreiden. 

Hooiwagen 
| Camera Nikon Z611, 105mm | Sluitertijd 1/200s | Diafragma f/13 | ISO 640 (21 foto's gestacked)

Er zijn uiteraard ook uitdagingen die je regelmatig tegenkomt bij het fotograferen van wildlife en macro-onderwerpen. 'Vooral de wind is vaak een spelbreker,' zegt Jeffrey. ‘Zelfs de kleinste bries kan de haartjes op het lichaam van een insect doen bewegen, wat resulteert in onscherpe foto's die extra tijd in de nabewerking vergen.’ Bovendien benoemt hij de zorgwekkende trend van afnemende insectenpopulaties als een serieuze uitdaging voor macrofotografen en natuurliefhebbers in het algemeen. Het teruglopen van insectenpopulaties is niet alleen een verlies voor de biodiversiteit, maar ook een indicator van verstoringen in ons ecosysteem die mogelijk verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

 

Bewerkingsproces 

Bij het bewerken van stacks, waarbij meerdere foto's worden samengevoegd om een scherptediepte-effect te creëren, volgt Jeffrey een zorgvuldig proces. Hij begint met het importeren van de foto's in Adobe Lightroom, waar hij de beelden bewaart, sorteert en beoordeelt. 'Bij het importeren van stacks kies ik er vaak voor om automatisch op basis van afdruktijd foto’s samen te voegen. Zo krijg je groepen met foto’s van hetzelfde onderwerp.' Na het importeren bekijkt Jeffrey in Lightroom of een set foto's geschikt is om te worden samengevoegd tot een stack. Vervolgens gebruikt hij Affinity Photo 2 om de focus merge uit te voeren, waarbij de software de foto's combineert tot één afbeelding met een naadloze scherptediepte. Jeffrey benadrukt het belang van dit proces. 'Gecombineerd heb je zo een foto met een zachte bokeh op de achtergrond maar toch een volledig scherp onderwerp.' 

'Gecombineerd heb je zo een foto met een zachte bokeh op de achtergrond maar toch een volledig scherp onderwerp'

In Affinity Photo 2 corrigeert Jeffrey eventuele bewegingsonscherpte in de bronfoto's, zoals verschoven voelsprietjes of haartjes. Hij maakt hierbij gebruik van maskers om specifieke details terug te brengen in de uiteindelijke foto. Na het voltooien van de focus merge, slaat Jeffrey de foto op als een .TIFF bestand en importeert hij deze terug in Lightroom voor verdere aanpassingen, zoals belichting of lokale verbeteringen. Dit zorgvuldige bewerkingsproces stelt Jeffrey in staat om het beste uit zijn foto's te halen en ervoor te zorgen dat elk detail tot zijn recht komt.

Springspin (Schorsmarpissa)
 | Camera Nikon Z5, 105mm | Sluitertijd 1/200s | Diafragma f/13 | ISO 250

Toekomst


In 2023 stelde Jeffrey zich ten doel om deel te nemen aan een fotowedstrijd en minstens in de top 100 te eindigen van de 12.000 deelnemers. Dit doel heeft hij behaald, met een 32e plaats, waarbij hij zelfs de derde van alle Nederlandse deelnemers werd. ‘Mijn streven voor 2024 is dan ook om opnieuw deel te nemen aan deze wedstrijd en in de top 10 van álle deelnemers te eindigen. Daarnaast koester ik de ambitie om nog mooiere close-ups te maken van insecten, waarbij het vastleggen van dauwdruppels op de ogen van libellen en juffers bovenaan mijn lijst staat. Ik zie deze uitdagingen als kansen om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen en mijn creativiteit te vergroten. Elke fotosessie buiten biedt mij de mogelijkheid om mijn technieken te verbeteren en mijn fotografische visie te verfijnen.' 

'En zowaar, zij zat er nogsteeds'

Als je vragen hebt met betrekking tot stacken en macrofotografie kan je Jeffrey altijd benaderen via zijn instagram @jernsphotography.

In de cameratas van Jeffrey Hoorns:

  • Nikon Z6 II
  • SIGMA 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM | Contemporary
  • Olympus OM-D E-M1 Mark II
  • m.Zuiko 60mm macrolens
  • Speedlite flitser
  • Voorzetlens (indien nodig)
  • Diffuser voor speedlite

 

Intiem moment

Wat Jeffrey in macrofotografie het meest bij is gebleven, is een springspin die bij hem thuis gratis inwoonde, zoals hij het noemt. 'Deze verhuis ik meestal naar buiten omdat daar meer voedsel voor ze te vinden is.' Hij beschrijft hoe hij de spin naar een dahlia in de achtertuin bracht, in de hoop om daar enkele mooie foto's te maken. Maar wat volgde was een onverwachte interactie die zijn hart raakte. 'Redelijk rustig liep ze van mijn hand en kroop ze in de bloem. Een aantal foto’s later en met een voldaan gevoel liet ik haar daar achter.' De volgende dag ontdekte Jeffrey dat de spin nog op exact dezelfde plek zat. 'Met enige verbazing dat ze verder niet bewogen had, ben ik gewoon aan het werk gegaan.' Toch bracht zijn nieuwsgierigheid hem later die dag terug naar de tuin. 'En zowaar, zij zat er nog steeds.' Wat volgde was een ontroerende ontmoeting waarbij de spin op zijn vinger kroop en vervolgens op verkenning ging in verschillende delen van de tuin. 'We zijn uiteindelijk geëindigd bij een goudsbloem en daar heb ik haar gelaten.' Deze unieke ervaring van interactie met een wezen van de natuur heeft Jeffrey's liefde voor macrofotografie alleen maar verdiept en verrijkt.

 

afbeelding van noah_181695

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie