In de Spotlight met Max ter Burg

Redactie DIGIFOTO Pro 1369

Als klein jongetje rommelde Max ter Burg met een oude camera van zijn vader. Naarmate hij ouder werd, begon deze hobby steeds serieuzere vormen aan te nemen. Zes jaar geleden kocht hij zijn huidige camera en verdiepte hij zich in landschapsfotografie. Een gouden zet, als je het ons vraagt. Tussen de vele dagelijkse inzendingen in de gallery op onze website vielen zijn landschaps- en cityscapefotografie erg op. Tijd voor een gesprek met de Rhenenaar.

Dit artikel is geschreven door Christel de Wolff en is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 4.2022

In zijn vrije tijd cirkelt Max vaak in en om zijn woonplaats, het Utrechtse stadje Rhenen, vergezeld van zijn camera. Zijn onderwerpen zijn vaak bekende locaties, maar hij weet steevast een verrassende invalshoek te vinden. ‘Mijn favoriete jaargetijde is de lente,’ licht Max toe. ‘De zon breekt dan langzaam door, de lichtval is prachtig en de natuur komt in bloei met al haar kleurenpracht.’ De fotograaf gaat dan het liefst in de vroege ochtend of in de avond op pad. 

‘De Zeelandbrug is de langste brug van Nederland. Deze foto is gemaakt bij zonsopkomst. Ik had de stand van de zon gecheckt en er zou mist komen. Toen ik aankwam op de locatie, bleek deze mist erg dicht te zijn. Ik kon de brug vanaf deze plek niet eens zien! Toen de zon op kwam, werd de mist minder en lichtten de wolken op. De voorgrond is ruw, het water is glad en de lucht heeft weer een andere structuur. Dit geeft, wat mij betreft, een interessant beeld met dieptewerking waar je naar blijft kijken.’

Door veel te lezen,  te luisteren naar tips van andere fotografen en te oefenen, bracht Max zichzelf het fotograferen bij. Door veel te doen en kritisch te blijven op zijn eigen werk, wist hij zijn eigen stijl te ontwikkelen. ‘Ik vind het belangrijk dat een foto een duidelijk onderwerp heeft en een bepaalde sfeer uitstraalt. Mijn foto’s zijn doorgaans genomen tijdens zonsopkomst of zonsondergang en hebben een licht, kleurrijk, fris en vrolijk karakter, met de nadruk in het midden van de foto,’ legt Max uit.

‘Toen ik begon met het maken van landschapsfoto’s ben ik mij vanzelfsprekend gaan verdiepen in het nabewerken met Adobe Lightroom.’ Ook deze vaardigheid leerde hij zichzelf aan, met behulp van de vele informatie die is te vinden op het internet, zoals YouTube-video’s. ‘Ik kan steeds meer uit mijn foto’s halen. Mijn doel is om de kleuren in de foto zo te bewerken dat het beeld laat zien hoe de situatie op dat moment was voor mijn eigen ogen. In een creatieve bui wil ik nog wel eens wat extra kleurcorrecties doen, wat leidt tot een nog spannender beeld.’

‘Ik ben trots op alle foto’s, maar als ik er één zou moeten kiezen, dan is het deze foto. De compositie is precies zoals ik het in mijn hoofd had. De omstandigheden waren eigenlijk net niet goed, tot het moment dat de zon net door een gaatje in de wolken kwam, waardoor er een heel sfeervol beeld ontstond. Het is een veel gewaardeerde foto en hangt inmiddels bij meerdere mensen aan de muur.’

Inspiratie

Het werk van Max is wat ons betreft een aanvulling op de prachtige landschapsfotografie die al gemaakt is, zowel in het binnen- als buitenland. Wij bewonderen zijn creatieve invalshoeken en oog voor details. Natuurlijk heeft de fotograaf zelf ook een aantal voorbeelden en inspiratiebronnen. ‘Ik bewonder het werk van Bas Meelker om zijn weidse landschapsfoto’s met prachtig kleurgebruik en sterke composities. Daarnaast kan ik ook genieten van de kleurrijke foto’s van Albert Dros en zijn manier van nabewerken.’ Deze genoemde gevestigde fotografen reizen de hele wereld over voor de mooiste landschappen, maar dat je ook dichterbij huis steeds verrassende foto’s kunt maken is iets wat Max kan waarderen.  ‘Een goed voorbeeld van een fotograaf die zijn leefomgeving in alle jaargetijden verrassend weet vast te leggen is Thom Brouwer. In zijn geval is dat de Zeeuwse kust.’ Verder laat Max zich graag door verschillende fotografen inspireren. ‘Iedereen heeft een eigen stijl en specialisme en ik volg daarom verschillende fotografen op social media en probeer van hen te leren.’

‘Deze veel-gefotografeerde kerk kom je vaak tegen op Instagram. Twee keer heb ik op dezelfde plek gestaan, maar waren de omstandigheden niet zoals ik had gehoopt. Beide keren schoof de zon achter een dikke wolk, waardoor alle kleur verdween. Bij de derde poging is het gelukt om de kerk te fotograferen met de omstandigheden die ik voor ogen had.'

Werkwijze

‘Door ervaring heb ik geleerd dat op pad gaan zonder een plan niet werkt. Inmiddels heb ik een lijstje met locaties die ik nog graag wil fotograferen of waar ik al ben geweest, maar in verschillende jaargetijden nog eens terug wil keren. Soms ga ik van tevoren op een locatie kijken om te zien hoe de situatie is. Voordat ik op pad ga, check ik of de omstandigheden goed zijn. Aangezien de zon in de zomermaanden erg vroeg op komt, is het zonde om voor niks zo vroeg naast je bed te staan.’ Max gebruikt verschillende apps om het weer en de stand van de zon te checken. Ook de kans op bewolking, mist en de hoeveelheid wind kan hij digitaal checken. ‘De wind kan soms roet in het eten gooien, wanneer ik een foto met reflectie in water wil maken,’  licht Max toe. ‘Ik zorg dat ik ruim voordat de zon opkomt (of ondergaat) op de locatie ben om alvast rustig mijn spullen klaar te zetten en een goede compositie te vinden. Vaak gebruik ik filters, bijvoorbeeld grijsverloop-, polarisatie en/of een ND-filter om de belichting te corrigeren.’

‘Bij deze foto zijn de omstandigheden zoals ik had verwacht. Ik wist dat er wat bewolking zou zijn en was al eens op de locatie geweest. Wel had ik geluk dat er geen wind stond, zodat het water stil lag en het groen op de voorgrond niet bewoog.’

Hoewel Max nog niet is uitgekeken in eigen land, heeft hij als droom nog eens naar IJsland te gaan. ‘Een aantal jaar geleden was ik in IJsland en ik zou graag eens terugkeren, omdat ik geen genoeg kan krijgen van het veelzijdige landschap.’ Dichter bij huis staan er ook nog genoeg locaties op zijn wensenlijstje. ‘Charmante binnensteden zoals die van Utrecht en ‘s-Hertogenbosch.’ Als laatste hoopt Max eens een mooie bliksem op de foto te zetten. Deze en toekomstige foto’s zien we natuurlijk graag terug in de gallery. 

Tips van Max ter Burg

  • Ga goed voorbereid op pad,
  • Oefen dicht bij huis, dan is de teleurstelling als het een keertje niet lukt niet zo groot. Ook sta je dan versteld van hoeveel mooie plekken er dicht in de buurt zijn,
  • Wees kritisch op jezelf, analyseer je eigen foto’s, maar leg de lat niet te hoog,
  • Ga niet te snel naar huis als de zon onder is, de mooiste kleuren komen vaak daarna pas,
  • Vergeet vooral niet te genieten!

‘Dit is een makkelijke locatie! Deze foto van de Cunera toren is genomen vanaf mijn balkon. Het is super handig dat, wanneer de omstandigheden zich voordoen, ik binnen een paar minuten mijn spullen heb klaargezet voor de perfecte foto. In verband met de ligging van de stad heb je op geen enkele andere plek in Rhenen dit zicht op de kerktoren.’

In de cameratas van Max ter Burg

‘Mijn fotorugzak is de Lowepro Flipsite 300 AW II. Deze tas kan ik met de voorkant in het gras leggen en makkelijk, via de achterkant, bij mijn spullen. Wanneer ik vervolgens deze weer om doe, wordt mijn rug niet nat of vies,’ vertelt Max. 

Hij fotografeert met de Nikon D7200 en gebruikt daarbij diverse objectieven, waaronder de Nikkor 17-55mm f/2.8, Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6, Nikkor 17-55mm f/2.8, Nikkor 50mm f/1.8, SIGMA 10-20mm f/3.5 en SIGMA 150-600mm. Hij licht toe: ‘De SIGMA 10-20 f/3.5 groothoek gebruik ik veel voor weidse landschappen en architectuur wanneer ik niet voldoende afstand kan nemen. Mijn favoriete objectief is de Nikkor 17-55mm f/2.8. Omdat ik een APS-C-camera heb, is dit voor mij een lichtsterke allrounder. De SIGMA 150-600mm gebruik ik veel in de dierentuin en wanneer ik specifieke onderwerpen op een grotere afstand wil vastleggen, bijvoorbeeld in de bergen.’ 

Max gebruikt een Sirui W-2204-statief. ‘Dit statief is waterproof en dus te gebruiken nabij rivieren en zelfs de zee.’ Ook heeft de fotograaf een compacter reisstatief, de LeoFoto ranger LS-223C. Naast een Benro filterset met grijsverloopfilters in verschillende sterktes en verlopen, ND- en polarisatiefilters, bevat zijn fototas diverse accessoires zoals: een draadontspanner, extra accu, lensdoekjes, blaasbalg en make-up-kwastje om stof weg te poetsen. Ook denkt de fotograaf voldoende aan zijn eigen comfort met bijvoorbeeld handschoenen bij koud weer, een plastic tas om op te zitten bij nat weer en deet tegen de muggen. 

‘Momenteel ben ik aan het sparen voor een full frame systeemcamera met extra objectieven. Hiermee kan ik kwalitatief betere foto’s maken, met meer details. Zo’n camera is makkelijker in gebruik en heeft meer dynamisch bereik, wat mijn landschapsfoto’s ten goede gaat komen.’

‘Ook voor deze foto was ik speciaal op pad gegaan. Het had goed geregend, dus ging ik op zoek naar plassen. Ik vond een grote plas, precies onder de kerktoren. Terwijl ik op mijn buik op de grond voor de regenplas lag, kwam er een groep Duitse toeristen langs. Die snapten niet zo goed wat ik aan het doen was, maar toen ik het resultaat op het schermpje van mijn camera liet zien, werd dit snel duidelijk.’

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie