X Photographer Maarten van der Voorde, The man with the Fuji

'Gevoel, dat is waar fotografie in mijn ogen om draait'

Remco Stunnenberg 358 0
Documentaire en reportagefotograaf Maarten van der Voorde mag zich sinds 2017 X Photographer noemen, met andere woorden, Fujifilm ambassadeur. Wij spraken met Maarten over zijn passie voor het vak, zijn manier van werken en natuurlijk over Fujifilm. 'Soms ontkom je er niet aan om voor een beeld te kiezen dat net niet helemaal perfect is maar wel alles zegt.'

Hoe ben jij begonnen als fotograaf?

'Ik begon op mijn negende met fotografie met een kleine Kodak camera. Later werkte ik ook nog met een Agfa. Als kind voelde ik mij de koning te rijk dat ik daar mee mocht spelen. Ik nam het zo serieus dat ik uiteindelijk op mijn zestiende mocht kiezen tussen een brommer en een camera. Ik wilde ook heel graag een brommer, maar het werd een echte fotocamera, een Canon FTB met een 50mm f/1.8 objectief. Die camera heb ik nog. Vervolgens bedacht ik samen met een fotomaatje allerlei dingen om te gaan fotograferen. Altijd al heel sterk gericht op reportage-achtige dingen. Ik wil graag een verhaal vertellen. Toen al. Zo maakten we bijvoorbeeld allerlei reportages op de markt. Vervolgens organiseerden we dia-avonden voor al onze vriendjes en familie. Vanaf mijn vijfentwintigste werd het echt serieus en vanaf mijn dertigste doe ik opdrachten.'

Heb jij een foto-opleiding gevolgd of ben je een echte Autodidact?

'Dat laatste. Ik heb het mij allemaal zelf eigen gemaakt. Ik ben niet ‘aangepast’ door wat voor opleiding dan ook. Dat is gevaarlijk om te zeggen, maar ik hou er niet van wanneer mensen gaan zeggen dat iets zus of zo moet. Je ziet dat ook vaak binnen fotoclubs. Als je niet oppast, word je helemaal kapot gemaakt binnen zo'n club. Ik heb altijd mijn eigen ding gedaan, mijn eigen lijn getrokken en dat doe ik tot op de dag van vandaag. Ik hoor regelmatig dat iemand een foto zag en wist dat dat een beeld van mij moest zijn. Dat is precies waar ik wil zijn. Ik wil het hebben over gevoel. Ik heb een heel belangrijke foto in mijn portfolio. Die staat scheef, is nèt niet scherp en ook wat belichting betreft is die niet helemaal top. Maar wanneer ik mensen vraag wat dat beeld met ze doet, zie ik niet zelden de tranen bij ze in de ogen staan. Met andere woorden: het gevoel is veel belangrijker dan wat dan ook. Dat is waar fotografie in mijn ogen om draait.'

Het betreffende beeld geeft Maarten nooit uit handen. Snel wordt duidelijk waarom niet.

'Dat beeld komt uit een serie die ik maakte in opdracht van een echtpaar waarvan de man terminaal ziek was. Ik heb hen drie maanden lang heel intensief gevolgd in de laatste fase van zijn leven. Hij was vader van een zoontje van zeven en had een hersentumor. Dat was een heel bijzondere en zeer aangrijpende opdracht. Ik heb ze tot na de uitvaart gevolgd. Ik was drie maanden lang hun schaduw. Ik was echt overal bij. Zo was ik er getuige van dat zij hem onder de douche zet en hij daar op een stoel zit te genieten van de liefde en de zorg die zijn vrouw hem geeft. Dat beeld heb ik mogen maken. Vlak voordat hij stierf, zit ze naast hem aan het bed en houdt zij zijn hand vast. Op een gegeven moment buigt ze naar voren en haalt haar hand door haar haar. Op dat moment maak ik een beeld. Hét beeld. Niet helemaal scherp, niet helemaal goed belicht en een tikkie scheef. Maar wat een emotie. Dat raakt!

En begrijp me niet verkeerd, ik ben ook van de mooie scherpe beelden maar soms ontkom je er niet aan om voor een beeld te kiezen dat net niet helemaal perfect is maar wel alles zegt. Een foto die wat emotie betreft helemaal top is. Wie alles naar zijn hand wil zetten, moet dat in andere soorten van fotografie zoeken. De type opdrachten die ik doe, vragen vaak om improvisatie. Van begin tot einde. Ik gebruik ook bijna nooit een flitser en zeker niet tijdens reportages. Sterker nog, ik ben de afgelopen jaren een liefhebber geworden van slechte lichtomstandigheden. Het kan me niet rot genoeg zijn. Ik ga die uitdaging graag aan.'

Hoe ben je X Photographer, oftewel Fujifilm ambassadeur geworden?

'Tot vier jaar geleden fotografeerde ik met Nikon. Dat heb ik 25 jaar lang met heel veel plezier en onder alle soorten omstandigheden gedaan. Bij toeval kreeg ik een jaar of vier geleden een Fujifilm X-100 in mijn handen. Een lekkere, compacte camera. Ik kreeg al snel zo veel lol met die camera dat ik me verder ging verdiepen in Fujifilm. Vervolgens kocht ik de grote broer van de X-100, de X-Pro1 zodat ik ook van objectieven kon gaan wisselen met dit systeem. Toen Fujifilm vervolgens met de X-T2 op de markt kwam, ben ik definitief met Nikon gestopt. Het lichte gewicht, het feit dat je direct op je sensor kan kijken en dus ook direct gevoel hebt bij je belichting, trok en trekt mij enorm aan. De kwaliteit maar vooral ook de manier waarop je met deze apparatuur kunt werken is geweldig. Hierdoor veranderde mijn kijk op, maar ook mijn stijl van fotograferen.

Een goede vriend en natuurfotograaf met wie ik veel optrek, noemde mij onderweg vaak ‘The man with the Fuji’. Dat bracht mij op het idee om een facebook pagina te starten onder die titel. Een pagina die helemaal in het teken staat van mijn avonturen met Fuji. Dat werd eerst opgepakt door Kamera Express. Zij hadden verschillende ambassadeurs, maar een Fujifilm ambassadeur ontbrak nog. Of ik daar iets voor voelde? Superleuk! Vanuit die rol werd ik vorig jaar benaderd door Fujifilm. De rest is geschiedenis. Mijn enthousiasme en mijn werk trok hen erg aan. Sinds een jaar ben ik nu X Photographer. Dat vind ik echt een grote eer. Ik ben maar een van de zeven ambassadeurs voor Fujifilm in Nederland. Dat ik dat in vier jaar tijd heb bereikt, maakt me super trots. En inderdaad, eigenlijk al vanaf mijn zesde, maar ik werk pas vier jaar met Fuji.'

Wat brengt het met zich mee, het zijn van een X Photographer?

'Ik vind het eens en vooral een eer. Het feit dat een merk als Fujifilm jouw kiest... Het feit ook dat je een merk als Fujifilm mag vertegenwoordigen. Dat is echt fantastisch. Dat je dit merk mag uitdragen en dat je met mensen mag praten over Fujifilm en ze mag enthousiasmeren... Dat alles bij elkaar is geweldig. Daar ben ik echt trots op. Al zie ik het absoluut niet als een statussymbool.'

Je werkt ook met de X-E3. Met alle respect maar dat is niet direct de camera die je verwacht in de tas van een pro?

Maarten lacht. 'De X-E3 zie ik als een ideale every day camera. Hij is klein en licht. Hij is soms iets té klein. Maar dat is vooral omdat ik de X-Pro2 gewend ben en die is gewoon een hele slag groter. Maar de X-E3 mag dan voelen als een compact-camera, hij heeft dezelfde sensor als de X-Pro2 en de X-T2. Kwalitatief is het echt een beest. Ik maak er prachtige beelden mee. Ik heb hem zelfs een paar keer in combinatie met het 100/400 teleobjectief ingezet. Dat is een ogenschijnlijk belachelijke combinatie. Mensen zien je niet meer voor vol aan als ze dat zien. Maar de scherpte en de belichting van die combinatie is subliem. Dat kleine cameraatje doet gewoon dezelfde dingen als de X-Pro 2 en de X-T2. Hij kan gewoon alles. En laten we wel zijn, het ziet er misschien soms gek uit maar het gaat er niet om hoe het eruit ziet maar hoe het er uit komt. In combinatie met een 18/55mm objectief betaal je 1300 euro voor de X-E3. Dan heb je echt een heel mooie set. De X-E3 is een echte mannetjesputter, een camera die heel veel kan. Als gezegd, het is mijn every day camera. Wat neem je mee vandaag? Mijn tas, mijn autosleutels, mijn rijbewijs, mijn portemonnee en de X-E3. En klaar ben je. Daarmee kan je de hele dag op pad.'

Meer over Maarten van der Voorde

Mijn camera is mijn paspoort tot gebeurtenissen, mijn ‘tijdmachine’. Bijzondere of alledaagse momenten, dierbare herinneringen maar ook de harde realiteit breng ik in beeld. Niet om te shockeren, maar om de kijker bewust(er) te maken en misschien een verandering teweeg te brengen. Van natuur tot techniek, van actie tot portret, in opdracht of vrij werk, van bruiloft tot uitvaart, ver weg of heel dichtbij, maar altijd met veel passie en plezier! Als freelance fotograaf neem ik niet zomaar elke opdracht aan. Een oriënterend gesprek vooraf bepaalt of ik de opdracht wel of niet zal aannemen. Ik moet erachter staan en het verhaal niet alleen kunnen, maar ook willen vertellen. Daarbij speelt het ‘contact’ met mijn onderwerp voor mij een grote rol.'

Het beeldmateriaal uitgelicht

Alle beelden bij dit artikel maakte Maarten met de Fujifilm X-E3. De beelden van de Bavianen maakte hij in de dierentuin in Amersfoort. Al die beelden maakte hij met de X-E3 in combinatie met het XF 100-400mm f/4.5-5.6 R LM OIS WR objectief van Fujifilm.Voor het beeldmateriaal van de glasblazers maakte Maarten gebruik van het XF 18-55mm f/2.8-4.0 R LM OIS objectief. Bij deze beelden kwam de burstrate van 8 frames per seconde van de X-E3 goed van pas.

 

 

 

 

 

 

 

afbeelding van Remco Stunnenberg

Remco Stunnenberg | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Remco