Gabriel Isak | Fotografie als therapie
Gabriel Isak, geboren in 1990 in Jönköping, Zweden, groeide op in Huskvarna en woont nu in Stockholm. Zijn eerste kennismaking met fotografie was als tiener, toen zijn vader hem een kleine HP-camera gaf waarmee hij de wereld om hem heen begon te documenteren, zowel intern als extern. Gabriel behaalde in 2016 zijn BFA in fotografie aan de Academy of Art University in San Francisco en ontwikkelde zijn vaardigheden door te experimenteren met verschillende technieken. Tegenwoordig is fotografie zijn fulltime baan.
Dit artikel is geschreven door Nina Oomen en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 4.2024
Fotografie: Gabriel Isak
In 2006 raakte Gabriel in een depressie en gebruikte hij de camera om zijn emoties en ervaringen vast te leggen. Toen de depressie verergerde, verloor hij zijn passie voor fotografie en alles daaromheen. Pas zeven jaar later pakte hij de camera weer op en begon hij aan zijn bachelor in fotografie, als een manier om zijn innerlijke dromen als kunstenaar na te jagen. 'Toen ik weer begon te fotograferen, merkte ik dat de beelden die ik maakte sterk psychologisch en dromerig waren, voortkomend uit de jaren van mijn depressie.' Hoewel hij zich nu niet meer zo voelde, vond Gabriel het belangrijk om bewustzijn te creëren over geestelijke gezondheid en te laten zien hoe fotografie een krachtig hulpmiddel kan zijn om met deze emoties om te gaan. Toen hij besefte dat zijn beelden anderen daadwerkelijk hielpen, werd het voor hem nog belangrijker om door te gaan met zijn werk.

Werkwijze en nabewerking
Gabriel conceptualiseert zijn foto's meestal door te beginnen met onderzoek of brainstormsessies. Vervolgens bepaalt hij de rekwisieten, locatie, sfeer, kleuren, modellen en outfits. 'Elke fotoshoot is voor 90% van tevoren gepland, maar er wordt altijd rekening gehouden met extra tijd voor het geval er iets niet gaat zoals gepland op de set, vooral als je buiten werkt,' deelt hij. 'Als alles soepel verloopt, kan één beeld in vijf minuten klaar zijn, maar de laatste tijd schiet ik een combinatie van verschillende beelden en ideeën op dezelfde dag, wat een paar uur extra experimenteren op de set betekent.'
‘Het voelt meestal als een bevrijding, alsof ik een visie of een ervaring tot leven heb gebracht’
De mensen op zijn foto's zijn altijd onherkenbaar. 'Ik doe dit zodat er geen gezicht te zien is op de foto's die ik wil maken, omdat dit het verhaal en de emoties die ik wil overbrengen zou wegnemen.' Hierdoor kunnen kijkers zichzelf in de wereld van het beeld plaatsen, waardoor de foto persoonlijker en beter te relateren is voor de toeschouwer. De specifieke styling van zijn modellen, zoals de keuze van haar en garderobe, wordt bepaald door uitgebreide schetsen en onderzoek naar het onderwerp of de emoties die hij wil creëren. Hij begint met het schetsen van verschillende composities met surrealistische elementen, waardoor de beelden later tot leven komen.

Gabriel fotografeert altijd in panoramastijl om beelden van superhoge kwaliteit te creëren met veel details en diepte. Bij het selecteren van locaties voor zijn foto's, zoekt hij naar surrealistische en leegstaande landschappen die de emoties en verhalen in zijn werk aanvullen. Hij bepaalt ook welke tijd van het jaar het beste is, met oog op de kleuren en het licht die hij zoekt. De etherische en buitenaardse sfeer in zijn foto's wordt dan ook voornamelijk bereikt door de weersomstandigheden te benutten. 'Ik fotografeer meestal in de schemering of bij zonsopgang met een lager K-getal, om de intense blauwe kleuren in mijn werk te krijgen. Dit geeft me meestal een kort tijdsbestek om het werk te maken, omdat de schemering of het ochtendgloren meestal maar vijftien minuten duren. Daarom is mijn werk van tevoren goed gepland.'

In de nabewerking ontwikkelt Gabriel de beelden in Camera Raw en voegt hij ze samen tot een grootformaat beeld. Hij intensiveert de kleuren en brengt de hoge lichten naar beneden in de nabewerking, en de schaduwen naar boven, wat het beeld een schilderachtig gevoel geeft. 'Meestal is het moeilijk om de scherpte van het beeld te evenaren wanneer ik de beelden samenvoeg tot een grootformaat beeld,' deelt hij. Hij overwint deze uitdagingen door altijd met een statief te fotograferen, wat helpt om de scherpte en stabiliteit van de beelden te waarborgen.
‘Misschien brengen de foto's een ervaring naar boven die ze op dit moment meemaken of hebben meegemaak’
Het maken van de beelden heeft een diepgaande persoonlijke invloed op Gabriel, vooral wanneer hij thema's als eenzaamheid en introspectie onderzoekt. 'Het voelt meestal als een bevrijding, alsof ik een visie of een ervaring tot leven heb gebracht waar anderen zich dan mee kunnen identificeren.'

‘Mijn werken zijn geladen met een mysterieuze serene energie die je een vredig gevoel geven’
Hij hoopt dat kijkers, vooral degenen die hun eigen uitdagingen doormaken, iets waardevols meenemen uit zijn kunst. 'Misschien brengen de foto's een ervaring naar boven die ze op dit moment meemaken of hebben meegemaakt, en wordt het beeld een troostend symbool voor die fase van hun leven. Ik hoop ook dat het hen inspireert om hun emoties en innerlijke wereld te verkennen, want dat is iets wat velen van ons proberen te vermijden om onderdrukte ervaringen of emoties niet naar boven te halen.

Mijn werken zijn geladen met een mysterieuze serene energie die je een vredig gevoel geven, je laten dagdromen, of terugdenken aan herinneringen en gebeurtenissen in je eigen leven en ze weer tot leven brengen.'

Wat toekomstige projecten betreft, is Gabriel erg enthousiast. Hij heeft zijn eerste museumtentoonstelling gehad in het prestigieuze Falsterbo Photo Art Museum en zijn werk is te zien in ZERP Galerie in Rotterdam. Daarnaast werkt hij samen met Halo Edition aan een nieuw project dat hij op locatie in IJsland heeft geschoten. Het is de moeite waard om zijn aankomende werk in de gaten te houden.
In de cameratas van Gabriel Isak
- Canon EOS 5D Mark III
- Hasselblad X2D
- XCD 55v lens
- Statief met drie poten
- Geheugenkaarten
- Batterijen
- Bodysuit
