Een 4K-monitor maakt daadwerkelijk verschil

Een 4K-monitor maakt daadwerkelijk verschil

Redactie DIGIFOTO Pro 1887
4K is de laatste jaren een toverwoord. Heb je een dergelijke resolutie nodig? Wat blijkt: 4K biedt, zeker voor fotografen en beeldbewerkers, een duidelijk voordeel. Lees verder om te zien waarom precies. Ook zetten we een paar goede EIZO-monitoren met 4K-resolutie op een rij.

Het is nog maar een paar jaar geleden dat full HD nog een dure uitzondering was. In die tijd – om precies te zijn bij de presentatie van de Nikon D3s-  werd een korte film gemaakt door reclamefilmer Ted Lenssen, geprojecteerd in een bioscoopzaal. Hij was gemaakt met de D3s bij bestaand minimaal licht. De film was opgenomen in 1280 x 720 pixels. Gewoon HD dus.

De film was prachtig en in niets te onderscheiden van een bioscoopproductie. Geen enkel moment hadden we – noch een van de andere toeschouwers - de indruk dat de scherpte niet toereikend was. Hoe kan dat? Daar kun je verschillende redenen voor bedenken. Eén reden was, dat de filmbeelden geen ultrakleine details toonden. Film je mensen van redelijk dichtbij, dan heb je daar geen 4k voor nodig. Maak je een film met veel stadsgezichten, dan ziet het er anders uit. Een andere reden was dat de D3s weinig compressie gebruikte en bewegingen heel mooi weergaf. De derde reden was dat de projectieapparatuur van de allerhoogste kwaliteit was en dat hij de beelden ook nog upsampelde.

Als je het voorgaande verhaal leest zou je kunnen denken dat 4k of een nog hogere resolutie maar onzin is. Maar wacht, want dat is niet zo. Beeld je eens een andere situatie in. Bijvoorbeeld een film gemaakt met een 4k-camera, maar bekeken op  ‘gewoon’ HD plasma-scherm. Ook die film ziet er prima uit. Maar wat gebeurt er wanneer we hem op hetzelfde scherm vergelijken met een film gemaakt met HD-resolutie (1920 x 1080))? Dan is het verschil opeens erg goed te zien, tenminste bij onderwerpen die een zekere detailweergave hebben én waarbij de camerabeelden mooi stabiel zijn opgenomen.

4K

Er zijn in feite twee 4k-standaarden. Oorspronkelijk werd met 4k de DCI 4k standaard bedoeld, die 4096 × 2160 pixels heeft. Dit is de standaard voor de film en tv-industrie. Om het ingewikkeld te maken: de meeste films worden echter in 3996 x 2160 pixels geprojecteerd. UHD-1, ook wel ultra-high-definition television (UHDTV), is de 4k-standaard voor tv’s en computermonitoren. Dat beeld is iets minder breed, maar even hoog: 3840 x 2160 pixels. In de praktijk gebruiken we dit formaat. 

4k-monitoren

Bij tv’s is het maar zeer de vraag of je het verschil tussen HD en 4k ziet, want de meeste mensen zitten op ongeveer drie meter afstand van een tv met een diagonaal van één meter. Vergelijk dat nu eens met een computermonitor. Hier is de situatie omgekeerd: bijna geen mens zit verder dan tachtig centimeter van de monitor en dertig tot veertig centimeter is heel gewoon. Hier geldt dus dat je vrijwel altijd voordeel hebt van een 4k-resolutie. Maar welk voordeel is dat precies? Je kunt immers bij een HD-monitor ook inzoomen tot 100%, dan krijg je toch ook alle detail te zien?

Wanneer je ook maar eventjes met een 4k-monior werkt, merk je al snel dat het anders zit. Met een 4k-monitor zie je je foto’s en films niet alleen scherper, maar ook in een andere grootte dan met een oudere of eenvoudigere monitor. Er zijn twee grote verschillen:

Wanneer je het beeld in zijn geheel ziet, zie je bij 4k vrijwel de gehele scherpte van de foto bij 24 megapixels. (Bij 16 meer, bij 36 iets minder).  Het verschil met HD is opvallend: het lijkt nog het meest op een heel grote afdruk van je foto.

Een 4K-monitor maakt dus daadwerkelijk een groot verschil uit. Voor fotografen en beeldbewerkers is het noodzakelijk om beelden goed en accuraat te kunnen beoordelen. Een 4K-monitor kan hier een grote bijdrage aan leveren. 

Eizo en 4K

Is de interesse voor een goede 4K-monitor gewekt? Kijk dan eens bij EIZO, want ze maken monitoren speciaal voor fotografen en grafische professionals. Met een EIZO-monitor ben je verzekerd van een goede beeldweergave en kun je foto’s en video’s nog beter bewerken.

EIZO heeft een groot assortiment monitoren. Deze twee 4K-monitoren zijn bij uitstek geschikt voor jou als fotograaf:

Eizo ColorEdge CG248-4k

Deze Eizo ColorEdge CG248-4K is speciaal ontwikkeld voor mensen in de grafische sector. Je beelden worden in maar liefst 185 ppi weergegeven op dit 24-inch scherm. De 4K-resolutie, de contrastverhouding van 1.000:1 en de helderheid van 350 cd/m2 zorgen voor een fantastische beeldreproductie. De monitor heeft een kijkhoek van 178 graden, zodat beelden ook van een ander standpunt goed te zien zijn. De weergave van de AdobeRGB-kleurruimte is 99 procent en ook wordt zo goed als het hele CMYK-spectrum ondersteund. Een 3D-Look Up Table zorgt voor goede resultaten als het op kleur- en toonovergangen gaat. 

De Eizo ColorEdge CG248-4K heeft een ingebouwde kalibratiesensor voor een regelmatige en accurate kalibratie. De sensor is afgestemd op de monitor en houdt rekening met omgevingsfactoren. Fijn, want zo is een extern kalibrotie-systeem niet nodig. 

De 24 inch EIZO ColorEdge CG248-4k heeft een adviesprijs van € 2449,- inclusief BTW. Eizo biedt vijf jaar ophaal- en omruilgarantie.

Kenmerken

  • 60,4 (24,0 Inch)
  • 3.840 x 2.160 (4K UHD)
  • IPS (Wide Gamut)
  • Max. kijkhoek horizontaal: 178°
  • Formaat 16:9

Eizo ColorEdge CG318-4K

Wil je nog groter dan 24 inch? Kijk dan eens naar deze Eizo ColorEdge CG318-4K met een 31 inch beelddiagonaal. Deze monitor heeft een 4K-DCI-resolutie, een fijne contrastverhouding van 1.500:1 en een helderheid van 350 cd/m2. Het IPS-scherm heeft een kijkhoek van 178 graden en je beelden zijn dus van alle kanten goed en contrastrijk te zien. Deze monitor geeft maar liefst 99 procent van de AdobeRGB-kleurruimte weer en ook is zo ongeveer het hele CMYK-spectrum te zien, waardoor beelden precies zo uit je printer rollen zoals ze er op de monitor uitzien. 

De 3D-Look Up Table zorgt voor mooie en vloeiende overgangen, zodat kleurovergangen en overgangen in grijstonen goed neergezet worden. Ook is het beeld overal op de monitor hetzelfde, daar zorgt de Digital Uniformity Equalizer voor.

Om te zorgen dat de weergave zo optimaal mogelijk blijft, heeft Eizo zelfkalibratie in deze ColorEdge CG318-K geïntegreerd. De sensor is precies op de monitor afgestemd en houdt rekening met omgevingsfactoren zoals invallend licht. 

Kenmerken

  • 78,9 (31,1 Inch)
  • 4.096 x 2.160 (4K)
  • IPS (Wide Gamut)
  • Max. kijkhoek horizontaal: 178°
  • Formaat 17:9 

De 24 inch EIZO ColorEdge CG318-4k heeft een adviesprijs van € 4899,- inclusief BTW. Eizo biedt vijf jaar ophaal- en omruilgarantie.

Info: eizo.nl

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie