Throwback met een nieuwe lik verf

De MS Optics Vario Prasma 50mm f/1.5. Nu ook in rood & blauw.

Siem van Woerkom 693
Een objectief met een aparte geschiedenis. Eerder dit jaar uitgebracht voor Leica, en nu ook te vinden in felrood en blauw!

MS Optics komt met bonte kleuren

De MS Optics Vario Prasma 50mm 1.5 voor M mount. Een merk dat al niet super bekend is in het westen van de wereld en een objectief die veel mensen ook nog niet zullen kennen. In feite is het een moderne interpretatie van de legendarische Kino-Plasmat. De lens kwam eerder dit jaar uit in de standaard zilver kleur, en nu zijn er twee (bonte) coatings bijgekomen. 

Mr Miyazaki (van MS Optics) heeft enkele van zijn unieke verbeteringen aan de klassieke formule van de oude kino-plasmat toegevoegd. De lens heeft een verstelbare sferische aberratiering, die is opgenomen in de loop van de lens. Wat doet dit precies? Het zorgt ervoor dat je de chromatische en sferische aberratie in je beeld kan verbeteren of (expres) kan verergeren. Waarom zou je dit doen? Sommige mensen willen juist voor cine beelden een bepaalde dromerige sfeer laten ontstaan. Een sfeer die je alleen zult krijgen wanneer de objectieven vanaf het begin af aan al niet 'goed' zijn. Dit is geen effect dat bij video in Premiere of ander programma toe te voegen is.  

Ook de demping van de focus is verbeterd en de diafragmaring is gescheiden van de rest van het objectief om ervoor te zorgen dat het scherpstellen het diafragma niet beïnvloedt. Vintage cinema liefhebbers zijn altijd al gek geweest op de ouderwetse Kino-Plasmat en deze zal ook zeker niet verkeerd staan in de camera tas van een portretfotograaf die op zoek is naar iets anders.

Oorsprong

Wat waren deze 'Plasmats' dan precies? De Hugo Meyer Kino-Plasmats werden in de jaren 1920 ontwikkeld door Dr. Paul Rudolph en waren op dat moment de snelste lenzen die op f/1.5 beschikbaar waren. Dr. Paul Rudolph begon later in zijn leven voor Carl Zeiss te werken en tijdens zijn periode daar ontwierp hij iets dat de Tessar en Planar werd genoemd. Namen die vrijwel iedereen tegenwoordig uiteraard kent

Ten tijde van de introductie in het midden van de jaren 1920 was het de snelste cameralens die op dat moment beschikbaar was met een maximaal diafragma van f/1,5. Net als de Planar is de Kino-Plasmat een ontwerp met 6 elementen in 4 groepen, maar de optische lay-out is dramatisch anders. En simpelweg dramatisch in optisch opzicht. Maar dit wil niet zeggen dat het daarom gelijk 'slecht' was. 

De Kino-Plasmat is altijd een zeer gewaardeerde en felbegeerde lens geweest, vooral in cinematografie. Kopieën in goede staat kunnen enorm hoge prijzen opleveren. Er is nu dus gelukkig een veel goedkopere (rond de 1300eu) optie in de vorm van deze Vario-plasma lens. 

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem