Daniel Kordan: van fysicus tot landschapsfotograaf
Daniel Kordan verruilde zijn carrière in de kwantumfysica voor een leven als reizend landschapsfotograaf. Zijn dromerige beelden van ijsbergen, jungles en verlaten bergketens vinden miljoenen kijkers via Instagram. In dit interview vertelt hij over zijn werkwijze, avonturen in het veld en hoe wetenschap en kunst in zijn werk samenkomen
Tekst Niek Huizing Fotografie Daniel Kordan
Dit artikel is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 3.2025
Daniel Kordan (1989) werd geboren in Moskou en groeide op in een dorpje op ongeveer 120 kilometer afstand van de Russische hoofdstad, omringd door dichte bossen en kristalheldere meertjes. 'Deze formatieve jaren, door het bos rennend en de mist uit het water zien opstijgen, hebben mij een enorm respect voor de natuur bijgebracht.'
De weg naar fotografie van Daniel kordan
Hij studeerde kwantumfysica in Duitsland en woonde op veel verschillende plekken in de wereld. Tegenwoordig woont hij op Bali, een keuze die zowel praktisch als creatief van aard is. 'Bali is relatief dicht bij alles. Ik kan met een korte vlucht de Indonesische jungle, vulkanen en kustlijn fotograferen. En met niet al te veel tijd ben ik ook zo in Europa. Bali biedt balans.' Het tropische ritme wakkerde zijn creativiteit aan, hij vindt er de rust om workshops voor te bereiden, foto's te bewerken en contact te onderhouden met zijn klanten.
Daniel heeft geen klassieke fotografieopleiding gehad. Wel volgde hij van zijn zesde tot zijn twaalfde lessen in schilderen, tekenen en kleurtheorie op een kunstschool. 'Die lessen gaven me een sterke basis in compositie en visuele storytelling,' vertelt hij. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij naast tijdgenoten als Albert Dros ook klassieke schilders als Monet, Renoir en Aivazovsky als inspiratie noemt. De rest leerde hij zichzelf aan. 'Ik las alles wat ik kon vinden, keek YouTube-video's en zat op elk fotografieforum. Als ik reisde, bood ik me aan als assistent.'
Zijn eerste ervaring met fotografie was met een oude Zenit-camera, geleend van een buurjongen toen hij twaalf was. 'Het voelde als magie hoe ik een tak kon isoleren van de rest van de wereld.' Zijn eerste eigen camera was een Nikon D50, gekocht van het geld dat hij verdiende met werk in een winkeltje en als foto-assistent. Meteen na aankoop vertrok hij naar de uitlopers van de Kaukasus voor een week kamperen en zonsopkomsten fotograferen. 'De foto's van die reis hangen nog steeds boven mijn bureau.' In zijn vroege twintiger jaren begon de transitie naar professioneel fotograaf. Hij verkocht prints en kreeg kleine opdrachten. 'Toen ik betaald werd voor een landschapsfestival in Moskou en die inkomsten meer dan de helft van mijn maandlasten dekten, begon ik me af te vragen: zou dit meer kunnen zijn dan een hobby?' Dankzij zijn achtergrond in de wetenschap pakte hij de overstap gestructureerd aan: met een businessplan, verkoopanalyses en berekeningen van het aantal workshops dat nodig was om rond te komen. Toen zijn eerste reis naar Toscane binnen een maand vol zat, wist hij: 'Dit kan werken.'
‘Naast tijdgenoten als Albert Dros zijn klassieke schilders als Monet, Renoir en Aivazovsky een inspiratie’
Werk in het veld
Daniel zit vol verhalen over de avonturen achter zijn foto's. Ethiopië was een van de eerste plekken waar hij echt buiten zijn comfortzone werkte. Hij documenteerde er onder meer de Hamar en Suri-stammen, sliep in of naast dorpen en legde oude rituelen vast. 'Het bijwonen van zulke tradities leerde me over empathie, respect en de verantwoordelijkheid die je als visueel verhalenverteller hebt.' Veel van zijn favoriete plekken zijn moeilijk bereikbaar. De oostelijke fjorden van Groenland zijn daar een voorbeeld van. 'Zelfs in augustus kunnen ijsmassa's je hele route blokkeren,' vertelt hij. En bovenaan zijn bucketlist? De Chileense fjorden en South Georgia Island; eveneens lastig te bereiken, maar des te aantrekkelijker.
Zijn werkwijze is een mix van wetenschappelijke precisie en artistieke intuïtie. Daniel plant zijn expedities tot in detail: hij gebruikt spreadsheets om brandstofverbruik in te schatten, bestudeert weerpatronen en houdt back-up systemen bij de hand voor stroom en dataverlies.
'Ik zie elke scène als een experiment,' legt hij uit. 'Als ik een polarisatiefilter gebruik onder een bepaalde hoek, krijg ik dan diepere luchtcontrasten? Wat gebeurt er als ik drie belichtingen bracket om zowel voorgrond als lucht goed vast te leggen?' Ook qua apparatuur laat hij niets aan het toeval over. Een gimbal-systeem aan boord van zijn zeilboot stelt hem in staat om zelfs op ruwe zee scherpe beelden te maken. 'De 'magic hour' in de poolgebieden kan uren duren, maar als je de koers verkeerd inschat, mis je net dat perfecte licht.' Voor Daniel is fotografie meer dan alleen compositie; het is timing, techniek en doorzettingsvermogen. Hij werkt met Nikon Z8-camera's, een arsenaal aan lichtsterke lenzen, ND-filters, drones en solide statieven. 'Alles draait om voorbereiding: je krijgt zelden een tweede kans op zulke locaties.'
'Alles heeft zijn plek en is voorbereid op extreme omstandigheden.'
Natuurbehoud en lesgeven
'Sustainability is geen buzzword voor mij, maar een leidend ethisch principe,' zegt Daniel. Hij bereidt zijn reizen zorgvuldig voor in samenwerking met lokale NGO's, laat geen afval achter en reist duurzaam. 'Ik huur lokale gidsen in, koop op dorpsmarkten en verblijf in accommodaties van de gemeenschap zelf.' Fotografie heeft volgens hem een rol in bewustwording. 'Als een landschapsfoto viraal gaat, kan dat de kwetsbaarheid van een gebied benadrukken.' Daarom voegt hij altijd context toe, of het nu om klimaatdata of persoonlijke verhalen gaat. Zo wil hij bijdragen aan natuurbehoud. Naast zijn eigen werk geeft Daniel ook met veel passie les. Hij organiseert fotografiereizen in samenwerking met onder meer Iceland Tours. Het moment waarop een student de techniek onder de knie krijgt, vindt hij onbetaalbaar. 'Een jongeman die ooit schuw was achter de camera, won uiteindelijk prijzen met foto's van Sumba-bomen en organiseert nu zelf tentoonstellingen.'
‘Sustainability is geen buzzword voor mij, het is een leidend ethisch principe.’
Een online ervaring
In 2013 zag Daniel Instagram nog als een visueel dagboek. Maar toen zijn carrière op gang kwam, nam hij het serieuzer: dagelijkse posts met verhalen, Q&A-sessies en veel interactie met volgers. Zijn community groeide organisch en vormt nu een belangrijk onderdeel van zijn werk. 'Instagram heeft deuren geopend naar samenwerkingen met onder andere Nikon. Maar bovenal is het mijn plek voor contact met een wereldwijde community van fotografen die mij elke dag inspireren.'
Vooruitblik
Voor 2025 en 2026 staan er spannende projecten op de planning: het vervolg van zijn 'Two Poles'-serie, een multimedia-expositie over klimaatverandering en een overstap naar timelapse-cinematografie. Ook werkt hij aan een documentaire over de Indonesische eilanden en hun biodiversiteit. 'Deze projecten houden me scherp, nieuwsgierig en vol energie om het verhaal van onze planeet te blijven vertellen.'
In de cameratas van Daniel
Wanneer Daniel op pad gaat voor een fotosessie, van bergdageraad tot arctische schemering, is zijn uitrusting altijd zorgvuldig samengesteld. Uiteraard verschilt zijn tasinhoud per expeditie, maar, in grote lijnen, is dit zijn standaartuitrusting:
Camera:
Nikon Z8, zijn huidige werkpaard dankzij het dynamisch bereik en betrouwbare autofocus.
Lenzen:
• Nikkor 14–24 mm f/2.8: voor indrukwekkende landschappen en brede composities
• Nikkor 24–70 mm f/2.8:
allround zoom voor zowel landschappen als portretten in het veld
• Nikkor 70–200 mm f/2.8:
ideaal om elementen in de verte te isoleren of dieren te fotograferen op veilige afstand
• 600 mm f/4 TC: speciaal
voor wildlife fotografie
Statief:
Gitzo carbon fiber met Arca-Swiss kop – stabiel en licht, zelfs bij harde wind
Accessoires:
• ND-filters (6- en 10-stops
• Grijsverloopfilters (0.6 en 0.9)
• Polarisatiefilter
• DJI Mavic 3 Pro Cine drone
in Pelicase
• Afstandsbediening,
reservebatterijen, CF express-
kaarten en SSD-back-ups
Zijn cameratassen – een Summit Creative-rugzak en een compacte Lowepro – zijn ingericht op polar expedities en snellere verplaatsingen. 'Alles heeft zijn plek en is voorbereid op extreme omstandigheden.'
Wil je meer zien van Daniel bekijk dan zijn website via danielkordan.com of volg hem op Instagram @danielkordan
(Daniel Kordan)
