Preview: Nikon D610, kleine update van D600

jesse kraal 15249 21
Een nieuw model kunnen we de Nikon D610 zelfs met de beste wil van de wereld niet noemen. Dat is ook niet erg, want het toestel is grotendeels gelijk aan de eind vorig jaar goed ontvangen D600. Een paar kleine updates aan het sluitermechanisme maken de D610 toekomstbestendig.

De Nikon D600 werd goed ontvangen vorig jaar. De camera biedt uitstekende beeldkwaliteit, een groot dynamisch bereik en prettige ergonomie in een betaalbare verpakking. Het probleem met overmatig stof op de sensor, als gevolg van een  verkeerd geconstureerde sluiter, heeft de goede naam echter deels teniet gedaan. Tijd voor een herkansing, moet Nikon gedacht hebben, want de D610 is feitelijk niets meer dan een D600 met een nieuw sluitermechanisme. Hoewel de tijd moet uitwijzen of het probleem écht verholpen is, gaan we er vanuit dat ze in Japan het huiswerk hebben gedaan.

Meer van hetzelfde

Aan de buitenkant is het typeplaatje dan ook het enige dat een D610 onderscheidt van de D600. De D7100-achtige kunststof behuizing (met metalen frame) is behouden gebleven, net als de fullframe 24,3-megapixelsensor en het 39-punts af-systeem. Eigenlijk zijn alle zaken die de D600 aan zijn Goud Award hielpen in DIGIFOTO Pro Masterclass 2.2012 zijn hetzelfde gebleven, waarmee de D610 minstens net zo'n fijne camera zal zijn als zijn voorganger.

D610
Slechts het logo onderscheidt de Nikon D610 van de D600.

Nieuw sluitermechanisme

Kijken we naar de geringe vernieuwingen, dan zijn die bijna allemaal terug te voeren naar één nieuw onderdeel in de camera: de sluiter. Behalve dat het stofprobleem nu waarschijnlijk verholpen is, gaat de maximale fotografeersnelheid omhoog van 5,5 naar 6 beelden per seconden en is er een zogenaamde 'stille' burstmodus waarin de camera met 3 bps zijn werk stiller doet. Softwarematig is er nog wat gesleuteld aan de automatische witbalans, deze zou nu betere resultaten moeten produceren bij kunstlicht en huidtinten realistischer weergeven.

Prijs en beschikbaarheid

Vanaf 18 oktober ligt de Nikon D610 in de winkelschappen voor een adviesprijs van 1969 euro. Dat is iets minder dan de introductieprijs van de Nikon D600. We verwachten dat de D600 snel uit het assortiment zal verdwijnen. Wellicht kunnen koopjesjagers nog een 'oud' model voor een extra scherpe prijs scoren.

Nikon D610
De behuizing is grotendeels van kunststof, met een metalen frame en toppaneel.

afbeelding van jesse kraal

Jesse Kraal | Fotograaf

Jesse werkte drie jaar lang als redacteur bij DIGIFOTO Pro, naast zijn werkzaamheden als fotograaf. In de zomer van 2013 heeft hij zijn opleiding Fotografische vormgeving aan de Fotovakschool afgerond. Sinds mei 2014 is hij volledig voor de fotografie gegaan en werkt hij fulltime als zelfstandig ondernemer.

Voor meer informatie en foto's: www.jessekraal.nl

Twitter

Bekijk alle artikelen van Jesse

afbeelding van RH Boks

Het wachten is op de D4x of D5.

afbeelding van Anonymous

D5 met 15 fps burstrate :D en 80 megapixel, iso tot 408800

afbeelding van peter w

je zou kunnen zeggen 'schandelijk'
tweede hands D600 is straks niks meer waard. ze hadden deze D600 terug moeten roepen en ook van nieuwe sluiter voorzien. plus de nieuwe tweaks door middel van firmware ter beschikking stellen...
zou eigenlijk eerst de vraag moeten zijn of het probleem met die sluiter nu wel echt een groot probleem is...
nu ja, als de markt dit denkt, dan is het zo.

afbeelding van Anonymous

Je hebt de klok horen luiden maar je bent de klepel volledig zoek. Alle D600's met problemen worden gewoon zonder twijfel voorzien van een nieuwe sluiter. Ga naar NSP in beverwijk en je krijgt direct een nieuwe sluiter. Dus je hebt geen idee waar je over praat!

afbeelding van peter w

eerst eens kijken of we naar dezelfde klok luisteren.

Bedoel je te zeggen dat er een structureel probleem is, waar Nikon - in Nederland via Nikon Service Point - een goede oplossing voor heeft? Waarom zegt Nikon daar dan zelf niks over op de site? Het rommelt genoeg op de fora. En lees het artikel waar we beiden onder reageren.
Ik geloof jou graag dat NSP het direct oplost, fijn, maar ik zou dat nog veel liever van Nikon horen voordat ik zo'n camera koop. Door nu al een nieuwe versie te brengen is de schijn dat de eerdere niet deugt. Dat zal effect hebben op de markt.

Markt gaat niet over feiten maar verwachtingen. Nikon begrijpt dat en presenteert een nieuwe camera. Met nieuwe, betere verwachtingen en een hogere prijs. De waarde van reeds verkochte camera's is voor Nikon niet meer relevant.

geef maar aan waar ik mis zit.
Peter.

afbeelding van Anonymous

volgens mij is er een officieel persbericht over geweest, maar dat weet ik niet zeker. als Nikon gebruiker weet je de weg naar NSP vast te vinden. de service is daar ook goed.

wat betreft de hogere prijs, dit is een adviesprijs he, deze ligt lager dan de oorspronkelijke adviesprijs van de D600. ja hij is op dit moment duurder, zodra alle hongerige buikjes gevoed zijn met de eerste serie gevoed zijn, zal de prijs dalen. waarschijnlijk ook onder de prijs van de d600

afbeelding van Anonymous

Hij is bij mij niet vervangen, maar dat komt omdat ze eerst naar de foutmeldingen hebben gekeken waar hij constant inschoot. Let wel je hebt een nieuwe camera en je bent hem gelijk een week of 3-4 kwijt (sorry het is net druk). Wanneer je voor zo'n bedrag een camera hebt van nog geen maand oud en je moet hem insturen en zit weer een maand zonder, ik vond het geen feest. Een paar maanden later moest ik hem weer insturen voor de vlekken....maar dan heb je hem inmiddels al drie x laten reinigen en een half jaar al je foto's met heel veel vlekken.....bagger

afbeelding van Anonymous

ik weet niet waar je je d600 gekocht hebt, maar als dat bij mij zou gebeuren, kun je de winkelier erop aanspreken en hem omruilen voor een nieuwe. winkels zoals cameranu leveren daarin ook uitstekende service.

dus dat je direct naar nsp bent gereden is dan jouw zaak

afbeelding van Anonymous

Ik heb de D600 gehad, een half jaar lang vlekken en foutmeldingen, schoonmaken en binnen een week weer 8-15 vlekken. 2 x naar Nikon geweest, inruilen ho maar. Hem met 500 euro verlies en bij betalen ingeruild voor de d800. Ik heb geen goed woord over voor de d600 en heb er veel ellende en verlies van gehad.

afbeelding van ano niem

Hetzelfde probleem met de D600 gehad 3x weggeweest geen resultaat continue vuile sensor, ingeruild met verlies en ander camera gekocht baggerzooi nikon !

afbeelding van Anonymous

Gewoon een Canon kopen, die zijn vrijwel allemaal probleemloos ;-)

afbeelding van JJ

Bullshit! Canon heeft ook de nodige problemen en veel erger nog een waardeloze service. Mij D600 werd na eenmalig schoonmaken bij de tweede keer aanbieden (via de handelaar) meteen voorzien van een nieuwe sluiter en een firmwareupdate zoals deze op de D610 beschikbaar komt. Geen enkel probleem dus.

Je hebt overigens te allen tijde het recht om je geld terug te vragen als de camera niet binnen een acceptabele tijd kan worden hersteld of na een aantal keren nog steeds niet goed functioneerd. Dit heet ontbinden van de koopovereenkomst.

afbeelding van Zaazi

Waarom zou ik de sterk in prijs verlaagde D600 kopen met alle risico's van dien, terwijl je bijna voor hetzelfde geld in plaats van de D610 de D800 kunt kopen?
Volgens mij is voor flitsfanaten als strobisten de D800 te verkiezen boven de D610 (nog altijd geen hoge sluitertijden voor flitssynchronisatie). En niet te vergeten de hogere resolutie, als je die eens nodig mocht hebben.
Kortom, ik denk er nu aan om eindelijk de D800 te gaan kopen.

afbeelding van JJ

Ik denk dat Nikon met zo'n enorme D600 blunder hun naam behoorlijk aan het verzieken is!
Bovendien hebben ze ook nog een zeer slechte site die louter en alleen is gericht op de verkoop van de weggooi compacts en dergelijke! Nee, Nikon moet zeer hoog scoren met hun nieuwe kamera's anders neem Canon alle ontevreden Nikon kopers over!

afbeelding van Jans Gerrits

Hier ook een ontevreden D610 gebruiker. 3 maanden in bezit, 1500 sluiterbewegingen en 15-20 vlekken op de sensor. Dit had ik niet van Nikon verwacht. Wat me verbaast is dat ik er nu zo veel over kan vinden op de forums (Nederlands en Engels) en dat de verkoper je gewoon zo'n model verkoopt. Die moet dat toch ook geweten hebben als professional...zeer teleurgesteld en nog niet zeker wat nu te doen. :-(

afbeelding van Jim

Je noemde het al: " en dat de verkoper je gewoon zo'n model verkoopt", de meeste van de verkopers hebben zelf vaak een gulp in hun broek maar weten zelf niet waar die voor dient, laat staan dat ze wat zinnigs van fotografie afweten! En Nikon heeft voor mij slechts een B-status.

afbeelding van Anonymous

Gezien je intelligente commentaar kan je direct als verkoper beginnen.

afbeelding van HT

zie de d600 nu te koop staan voor 1000 euro. Is dit een veilige aankoop? Heeft de laatste serie van de d600 ook last van vieze sensor?

afbeelding van BJ

Ik ben een Nikon gebruiker, maar zou gezien de ontwikkelingen die D600 gewoon vergeten en nu vanwege de verschijning van de D810 een D800(E) op de kop zien te tikken...... Veel meer lol van.

afbeelding van Doeksa

Ook ik had problemen met de nikon D600. Na 3x terugsturen heb ik een nieuwe D610 gekregen omdat het stofprobleem niet op te lossen viel. Wat blijkt, de D610 heeft hetzelfde probleem. Mijn camera is nu weer terug voor reparatie. Ik ben benieuwd of ze het nu wel op kunnen lossen.

afbeelding van Zaazi

Tot mijn grote schrik bleek de sensor van mijn splinternieuwe Nikon D610 al na twee maanden en 1600 opnamen vol met stof te zitten. Wanneer ik de berichten in dit forum mag geloven is het bekende ‘oil&dust’ euvel van de D600 niet verholpen. Via de website van Nikon support werd mij aangeraden het toestel onder garantie naar het Nikon servicepunt te sturen. Aangezien ik vlakbij Beverwijk woon, ben ik er direct de volgende ochtend naar toe gereden. Natuurlijk niet te laat om de lange rij olie & stof gedupeerden voor te zijn. Bij het servicepunt is het rond 9 uur rustig. De medewerkster helpt mij allervriendelijkst. De camera, die ik via Nikon in het tweejaar garantieplan heb aangemeld, haalt zij direct uit het systeem naar boven. ‘Wilt u een kopje koffie?”, is haar vraag na de registratie. ‘Hoe lang gaat het duren?”, vraag ik verbaasd. “Een monteur kijkt er naar en weet binnen 15 minuten wat er aan de hand is.”
Met een kopje koffie neem ik achter de krant plaats. Plotseling begint een stofzuiger te brullen. Verschrikt kijk ik vanachter mijn krant op. Gelukkig, het is de schoonmaakster bij de voordeur.
Na 20 minuten is de camera terug bij de balie. “Hij is klaar”, laat de dame weten. Zelfs de monteur komt naar de balie. Ongerust heb ik nogmaals aan hem gevraagd, of de stof en olieproblemen nog niet zijn opgelost. Hij moet er om lachen. “U weet niet wat hier allemaal voorbijkomt. Laatst had ik iemand met een smerige sensor, die maar niet begreep waar al dat vuil vandaan kwam. Hij maakte honderden strandfoto’s en deed zijn camera na het fotograferen altijd keurig in de tas. Mag ik uw tas eens zien, vroeg ik? Ik draaide de tas ondersteboven en het halve strand liep eruit.”
Of die man, die trots vertelde nog altijd de blaasbalg van zijn overleden vader te gebruiken. “Ik heb eerst de sensor gereinigd en hem daarna gevraag om deze nog eens schoon te blazen”. Enthousiast stak hij de blaasbalg in de camera en blies flink rond. Resultaat de sensor kon weer opnieuw worden gereinigd. Of de mensen die met perslucht hun camera opblazen.” Perslucht koelt bij het blazen sterk af en vormt condens druppeltjes, die funest zijn voor het inwendige van de camera.
Zonder twijfel trekken camera’s stof aan, maar het zijn meestal de gebruikers die problemen veroorzaken. Met de D610 is niets mis. Mijn camera is onder garantie schoon gemaakt, waarbij Nikon Service standaard de firmware upgrade. Als tip toont hij mij de Giotto Rocket-Air, die prima werk doet binnen de camera. Samen met de D610 en Giotto keer ik huiswaarts. Nog altijd ben ik de enige klant. En zo hoort het in een servicecentrum: geen klanten.