Cameramarkt 2009 in cijfers

Julian Huijbregts
In 2009 worden wereldwijd 130 miljoen digitale camera’s verkocht. 9 procent daarvan is een spiegelreflex. 70 procent van alle camera’s gaat naar Noord-Amerika en Europa. West-Europeanen geven het meeste uit aan hun toestel.

De cijfers zijn afkomstig van het Duitse Photoindustrie-Verband, dat zich baseert op cijfers van marktonderzoeker GfK. Amerikanen en Europeanen kopen de meeste camera’s. Noord-Amerika en Europa zijn beiden goed voor 35 procent, ofwel 45,5 miljoen camera’s. Japan en China volgen met elk 8 procent, de resterende 14 procent is verspreid over de rest van de wereld.

West-Europeanen kopen de meest geavanceerde camera’s en besteden dan ook het meeste geld aan hun toestel. Oost-Europeanen kopen minder camera’s en liever een goedkoop model. De verkoop bij de fotovakhandel loopt terug, internetverkopen nemen toe. In 2008 werden 140 miljoen camera’s aan de man gebracht, 7 procent meer als in 2009.

Wereldwijd zijn meer dan 2,7 miljard ‘opnameapparaten’ in gebruik, camcorders en cameratelefoons zijn hierbij inbegrepen. Europa is goed voor 690 miljoen opnameapparaten.