Behind the shots met Ezra Böhm | Deel 1: de Tres Hombres
In DIGIFOTO Pro 1.2025 vertelde ik het verhaal achter mijn serie over het zeilschip Tres Hombres – onderdeel van mijn project Forgotten Heroes. Hier neem ik je mee in mijn technische aanpak: van voorbereiding tot belichting, apparatuur en inspiratie.
Tekst en fotografie: Ezra Böhm, ambassadeur DIGIFOTO Pro
Waarom dit project
Voordat we daadwerkelijk het schip betreden, zijn er nog enkele belangrijke stappen die ik als fotograaf maak, die cruciaal zijn in het proces van mijn werk. Voor ieder afzonderlijk project begin ik met de vraag: waarom maak ik dit project en wat wil ik ermee vertellen? De antwoorden op deze vragen vormen namelijk de manier waarop je het onderwerp zal gaan benaderen en hoe je wilt dat andere mensen het zullen zien. Het antwoord op deze vraag bij het project Forgotten Heroes is: ik maak dit project omdat ik wil laten zien hoe mooi de Nederlandse cultuur nog altijd is. Ik doe dit met het doel dat men de waarde ervan inziet en zijn best zal doen het te behouden.

Martin Garrltlein | Camera Canon EOS R | Objectief Canon RF 28-70mm F2L USM | Diafragma f/6.3 | Sluitertijd 1/100
Om men te laten zien hoe mooi deze ambachten zijn, zal ik hen van hun mooiste kant laten zien. Ik zet mijn model en zijn wereld op een voetstuk en laat aan de mensen zien: kijk hiernaar, dit is belangrijk! Om dit te bereiken ensceneer ik mijn scènes om de complete controle over het eindresultaat te behouden. Alles moet op de juiste plek staan, gevormd door het perfecte licht en precies op het juiste moment afgedrukt. Ik ben van mening dat perfectie in 99 procent van de gevallen alleen te bereiken is door middel van het in scène zetten van je beeld en dat er in documentairefotografie altijd enige vorm van imperfectie zal zitten. Voor mij gaat de essentie van kunst samen met een streven naar een pure volmaaktheid. Een volmaaktheid die niet bestaat in het wereldlijke. Het bestaat niet in de natuur, de mensen of in de ziel. Alles op aarde zal altijd enige vorm van imperfectie kennen. Om tot perfectie te komen moet het wereldlijke overtroffen worden. Dat is voor mij het doel van kunst. Het is het enige dat een pure volmaaktheid kan bereiken. – Ezra Böhm
De voorbereiding
Dan nu even terugkomend op de voorbereiding van mijn shoot. Duidelijk is dat ik mijn ambachtslieden als helden wil vastleggen en mijn scènes ensceneer en romantiseer. Desalniettemin vind ik het belangrijk om de ambachten te fotograferen zoals het er vandaag de dag nog altijd aan toe gaat. Het ensceneren van de scènes is niet bedoeld om een toneelstukje te spelen, enkel om de werkelijkheid op zijn mooist vast te leggen. Daarom onderzoek ik altijd eerst grondig het ambacht en ga ik een keer langs bij de locatie en de werkers. Ik wil het proces begrijpen, de handelingen zien, maar ook hun verhaal aanhoren voordat ik ga schieten. Wat is de geschiedenis van het ambacht, eeuwenoude cultuur of hun huidige struggles? Met deze informatie ga ik thuis een plan maken. Ik werk de elementen uit die ik interessant vind: handelingen die spectaculair zijn of simpelweg visueel aantrekkelijk, mooie verhalen die ik kan verwerken in het beeld, en locaties/hoeken van het ambacht die ik niet mag missen.
Ik zoek inspiratie op die mij kan helpen in het vormgeven van mijn ideeën. Voor de Tres Hombres heb ik bijvoorbeeld alle films van Pirates of the Caribbean gekeken. Een perfecte bron voor het romantiseren van het zeilend ambacht. Maar ook schilderkunst en fotografen zijn een inspiratie voor mijn werk. Tijdens de locatiescout bij het ambacht let ik ook alvast goed op het licht. Waar zijn de ramen, hoe valt het licht de scènes binnen en op welk moment van de dag is dit het best? Hiervoor gebruik ik een app waarmee de banen van de zon te zien zijn – deze app heet SunPath.

Camera Canon EOS R | Objectief Canon RF 28-70mm F2L USM | Diafragma f/8.0 | Sluitertijd 1/320 | ISO 200
Moodboard en opbouw op set
Nu ik mijn moodboard klaar heb, weet ik precies wat voor soort beelden ik ga maken en met welke lichtset-ups ik dat ga doen. Nu is het zo dat op set het bijna altijd gebeurt dat hiervan wordt afgeweken. Bijvoorbeeld wanneer er een andere mooie kans zich voordoet, een scène toch niet werkt zoals ik had gedacht, of het qua planning anders loopt. Maar het belangrijkste is dat jij ideeën en je plan hebt staan – je kunt daar altijd op terugvallen. Het is zeer inefficiënt om ter plekke nog te bedenken wat je gaat fotograferen. De voorbereiding is key!
Voor de serie om de Tres Hombres was Pirates of the Caribbean dus een van de inspiratiebronnen. Een wereldberoemde filmreeks die de handelsvaart en roofvaart als geen ander heeft weten te romantiseren. Voor mij is het wel van groot belang dat ik als beeldmaker het echte verhaal van de Tres Hombres vertel, en dus deze inspiratie enkel gebruik om het authentieke karakter van het schip, hun werkwijze en hun verhaal vast te leggen.

Camera Canon EOS R | Objectief Canon RF 28-70mm F2L USM | Diafragma f/2.8 | Sluitertijd 1/100 | ISO 200
De authenticiteit van het schip was voor mij meteen duidelijk in een paar elementen die de boventoon zouden moeten spelen in de foto’s: het houtgesneden roer met de omringende ornamenten, de schreeuwende vrouw onderaan de boegspriet, het imposante silhouet van het schip, het beklimmen van de spectaculaire hoge masten en de houten vaten vol rum aan boord. Dit samen met de verweerde koppen aan boord zal de Tres Hombres vanzelf een filmachtige sfeer geven.
Meegenomen apparatuur op het schip:
- Canon EOS R
- Canon EOS R5
- RF 15-35 F2.8
- RF 28-70 F2
- RF 70-200 F2.8
- Godox AD600 Pro
- Godox AD200 Pro
- 2x Godox TT350
- Godox TT600
- Broncolor Octabox 75cm + grid
- Octabox 120cm
- Twee reflectorkappen met verschillende grids
- 3 C-stands
- Laptopkoffer + standaard voor tethered shooting
- Verschillende diktes oranje kleurengels
- Zandzakken
Portret van de kapitein
De kapitein aan wie de Tres Hombres zijn naam heeft te danken, is Klaas Gaastra. Sinds 1993 is hij kapitein geweest op de Bark Europa, waarmee hij naar de meest afgelegen plekken van de wereld voer – een wereldberoemde zeeman die niet voor niets de Michiel de Ruyter van de 21ste eeuw wordt genoemd. Voor mijn reis op de Tres Hombres begint, krijg ik de kans om hem persoonlijk te portretteren in het statige zeemanshuis aan de haven van Hoorn. Zijn authentieke uiterlijk vraagt om een Rembrandteske benadering van het beeld. Een donkere basis waarin de accenten nauwkeurig worden gezet met het juiste licht. De eerste uitdaging is het beeld compositioneel zo opbouwen dat de verhoudingen tussen de scène, het model en het schilderij op de achtergrond goed zijn. Ik belicht de omgeving met mijn camera op het licht dat van buiten naar binnen komt. De rest van de scène is dan uiteraard heel donker, maar dit ga ik stap voor stap oplichten.

Klaas Gaastra | Camera Canon EOS R | Objectief Canon RF 28-70mm F2L USM | Diafragma f/6.3 | Sluitertijd 1/50 | ISO 400
Ik begin met het subtiel oplichten van de gehele scène, door een grote octabox van 120 recht achter mij, zachtjes de scène in te flitsen. Op deze manier kan ik de donkerste schaduwen van de scène net wat oplichten. Vervolgens probeer ik het licht vanuit het raam (rechts) na te bootsen met een kleine softbox van 75cm die op het hoofd van Klaas gericht staat. Het licht van het raam raakt namelijk niet het gezicht, maar op deze manier wek je deze illusie wel. Aangezien flitslicht relatief wit licht is, voeg ik op de flitser een 1/2 CTO (Color Tint Orange) toe, zodat het licht van de flitser matcht met het licht van buiten. Ik plaats op de 75cm octabox een honingraat die ervoor zorgt dat het licht minder ver naar buiten uitwaaiert en dus een kleiner gebied belicht – perfect voor het Rembrandteske effect!
Nu dit staat, ga ik aan de slag met de achtergrond. Ik heb het idee om het schilderij van de Bark Europa te belichten met een kaars die ik zie staan. Deze kaars wordt gebruikt om de zon in het zonnestelsel te laten zien, waardoor het licht wordt gebundeld door een soort ijzeren kommetje. Desalniettemin geeft de kaars veel te weinig licht om daadwerkelijk het schilderij op te lichten, maar dit boots ik na door een reflectorkap met een grid vanuit de juiste hoek te richten op het schilderij. Ik voeg nog een +1 CTO toe over de flitser om het warme kaarslicht na te bootsen. Tot dit moment heeft Klaas alleen nog maar moeten wachten – en dat kan echt wel even duren. Ik probeer altijd heel helder te zijn dat het opbouwen en puzzelen tot een juiste set-up gewoon veel tijd kost. Het fotograferen zelf duurde in dit geval heel kort. De houding is duidelijk en simpel. Een juiste, trotse blik. Ik vraag hem om zijn kin iets op te heffen – en dat is het beeld.

Ruurd Offringa | Camera Canon EOS R | Objectief Canon RF 28-70mm F2L USM | Diafragma f/2.0 | Sluitertijd 1/200 | ISO 50
Andere scènes aan boord
Dit principe, waarin ik vanuit een donkere basis met kleine lichtaccenten het beeld opbouw, heb ik ook gebruikt bij het beeld waarin de kaart wordt gelezen met een passer. Ik heb twee dezelfde reflectorkappen met een grid en 1 CTO gebruikt in de scène. Beide komen ze van rechts in beeld om invallend zonlicht na te bootsen. De ene staat gericht op de hand en de kaart en de ander op de tekening van het schip dat op de achtergrond te zien is. De derde flitser komt wederom vanaf achter de camera om de donkere schaduwen wat op te helderen.
Dit soort shots zijn erg lastig wat betreft compositie, plaatsing van elementen en het licht, dat in een kleine ruimte minuscuul afgesteld moet worden. Tijdens het shooten ben ik constant de voorwerpen met millimeters aan het verschuiven, mijn standpunt aan het aanpassen en extra kartonnetjes aan de reflectorkap aan het plakken om het uitwaaieren van het licht te reduceren. Fotografie is een constante puzzel – het oplossen van problemen tot je een beeld hebt dat in jouw ogen niet meer beter kan.

Guven Daragon | Camera Canon EOS R | Objectief Canon RF 28-70mm F2L USM | Diafragma f/2.0 | Sluitertijd 1/2500 | ISO 100
Fotograferen tijdens de reis
Aangezien de shoot op het schip geen één of enkele dagen duurt, maar minimaal twee weken, waarin ik vooral ook mee moet helpen met het zeilen en alle andere werkzaamheden op het schip, loopt mijn planning wat anders dan normaal. De zonsop- en -ondergangen zijn de momenten waarin ik wil fotograferen. Wanneer ik denk dat deze mooi wordt, besluit ik alle apparatuur uit de cargohold te halen en de set op te bouwen. Afhankelijk van waar de zon opkomt en welke mensen op het dek zijn, kies ik een bepaald beeld dat ik bedacht heb. Op het kalme water breekt een schitterende zonsopgang aan achter het schip en ik besluit de kapitein achter het roer te fotograferen. Aangezien ik de zon in beeld wil hebben en hij dus van achter (schuin links) het beeld in komt, zal de zon het gezicht van de kapitein nooit raken. Daarom besluit ik ook hier om een softbox te plaatsen vanuit links buiten beeld, dus wederom vanuit de kant waar de zon vandaan komt.
Ook hier plaats ik een +1 CTO (Color Tint Orange) op de flitser zodat het licht van de flitser matcht met de zon. Ik heb wat moeite met de plekken van elementen die het beeld moeten opbouwen. De stuurman dient voor het roer te staan en daarvoor staat weer het kompas. Het is even zoeken naar een natuurlijke houding waarin het stuur, het kompas en de kapitein alle drie goed te zien zijn. Ik als fotograaf moet hierin duidelijk zijn over wat ik het model laat doen. De fotograaf is degene die ziet wat er moet gebeuren om de foto beter te maken.

Andreas Lackner | Camera Canon EOS R | Objectief Canon RF 28-70mm F2L USM | Diafragma f/5.6 | Sluitertijd 1/100 | ISO 500
De juiste compositie en pose zijn gevonden: 'Ga nu maar je gang en beweeg maar zoals je normaal zou doen als je achter het roer staat,' vraag ik. Het poseren is vaak onnatuurlijk voor veel mensen. Omdat het sturen voor hem een natuurlijke handeling is waarin hij zich prettig voelt, kan het helpen om hem gewoon zijn ding te laten doen. Ik geef nog wat aanwijzingen om te kijken wat het beste werkt: 'Geef maar wat commando’s aan de mensen op het dek! Kijk nu eens in de camera, kijk nu eens naar de zeilen bovenin.' Hebbes!
Wie is Ezra Böhm?
Ezra Böhm is een kunst- en reclamefotograaf met een passie voor visuele storytelling. Opgegroeid in Utrecht en opgeleid aan de Fotovakschool in Amsterdam, heeft hij zich ontwikkeld tot een veelzijdig fotograaf die zowel eigen werk creëert als opdrachten uitvoert binnen de culturele sector. Naast zijn fotografie deelt hij zijn kennis door middel van workshops en cursussen over fotografie, flitstechnieken en beeldbewerking. Daarnaast organiseert hij groepscursussen bij enkele ambachten uit zijn boek Forgotten Heroes. Benieuwd naar zijn werk en workshops? Neem een kijkje op ezrabohm.com en volg hem op Instagram via @ezrabohm_official.

Heb jij het artikel in DIGIFOTO Pro 1.2025 nog niet gelezen? Haal hem nu in de winkel of bestel de online editie hier.