Alle emoties zouden bij naaktfotografie toegestaan moeten zijn?
Blogger Dan Ginn ging onlangs op zoek naar het waarom achter dat we naaktfotografie opsplitsen in twee categorieën: artistieke naaktfotografie en erotica. Speelt opwinding niet in allebei de vormen een rol? Hij pleit voor een open houding en het accepteren van alle emoties die komen kijken bij naaktfotografie.
Foto's: Khusen Rustamov
'In deze gevoelige tijden heb ik het gevoel dat opwinding een fout woord is geworden,' geeft blogger Dan Ginn aan bij Phobloghrapher. Met veel aandacht voor de Me Too beweging de afgelopen tijd, is het begrijpelijk waarom. Esthetische naaktfotografie wordt verward met erotica en allebei de vormen van fotografie krijgen een stigma opgeplakt. 'Doordat een aantal mannen wangedrag vertonen, huiveren mensen die oprecht op zoek zijn om met naaktfotografie om het gevoel van opwinding te onderzoeken en te bespreken.'
Lees ook: De 7 mooiste naaktfoto’s
Twee vormen naaktfotografie
Blogger Dan Ginn geeft aan: ' Laten we beginnen met het scheiden van de twee categorieën en kijken naar de verschillen. Erotica is van alles, van provocerende, seksueel geladen fotografie tot entertainment voor volwassenen. Fine art naakt neigt meer naar een zachte verbinding en waardering van de menselijke vorm. Uit mijn ervaring is er een duidelijke hiërarchie tussen de twee. Erotiek / glamour / opwinding wordt gezien als naaktfotografie van lage waarde, die minder wordt gerespecteerd. Beeldende kunst neemt een hogere plaats in, gezien als iets waar een intellectueel van kan genieten. Is dat eerlijk? Hoe en waarom wordt het op deze manier bekeken?'
Lees ook: 'Schoonheid inspireert me' – Naaktfotograaf Alina Lebedeva
Alle emoties zouden bij naaktfotografie toegestaan moeten zijn
De blogger geeft aan dat je van alles kan voelen bij kunst: ontroering, angst, woede, waarom zou niet ook opwinding mogen bij het bekijken van naaktfotografie? 'Betekent dit nu dat ik op mijn laptop aan het kwijlen ben? Zeker niet. Het gevoel van opwinding is eerder een golvende emotie dan een vaste emotie. Het beweegt met alle andere gevoelens die de foto me geeft. En dit is voor mij de reden dat dit pure kunst is. Het neemt de kijker mee op reis; het maakt hen verbinden met hun gedachten en gevoelens. Het doel is om uit te dagen en het publiek comfortabel te maken met het oncomfortabele.'
Wat vind jij hierover? Deel je mening in de opmerkingen hieronder. Lees zijn volledige blog hier.