Wees gewaarschuwd

Adobe kan je binnenkort vertellen of een foto bewerkt is

Siem van Woerkom 790
Slecht nieuws voor iedereen die er van houdt om selfies mooier te maken dan de realiteit. Adobe kan je binnenkort vertellen of een foto bewerkt is.

Adobe AI Project

In Adobe Photoshop is het mogelijk om iemands gezicht makkelijk aan te passen door middel van de liquify tool. Waar je daar vroeger nog aardig wat werk moest doen om het geloofwaardig en mooi te laten lijken is dat sinds een jaar of twee aardig veranderd met de komst van de face recognition tool. Hierdoor is het simpelweg nog maar een kwestie van wat sliders verschuiven en je hebt zo een model dat een strakkere kaaklijn heeft, grotere ogen en een kleineren neus (de drie dingen die het meest worden bewerkt bij modellen shoots). 

Adobe heeft nu een manier ontwikkeld om te zien of gezichtskenmerken in een foto zijn gewijzigd. Wat de techniek bijzonder maakt is dat het ook mogelijk is om de aangepaste delen in een foto terug te draaien. Zo kunnen mensen foto's zien voordat ze bewerkt waren. Iets wat in de toekomst eventueel ook interessant is voor politie en andere onderzoeks organisaties. 

Hoe het allemaal werkt? Zoals vrijwel alle AI technieken waarover we schrijven in onze artikelen is het gebaseerd op een Deep Learning algoritme. De computer krijgt duizenden foto's van gezichten voorgeschoteld en leert hoe de individuele pixels zijn opgebouwd zodat het een idee krijgt van wanneer er dingen in het beeld zijn aangepast die niet normaal voor komen in een foto. 

Opmerkelijke resultaten

De onderzoekers waren geschokt om te zien dat het de computer lukte om de geshopte foto's eruit te vissen met een succesratio van 99%. Om dat te vergelijk met een expert in het herkennen van foto's die bewerkt zijn, deze herkende er slechts 53% goed. Het is dus uitzonderlijk om te zien hoe snel en gestroomlijnd deze Deep Learning algoritmes worden.  

In een toekomst waarin we steeds minder kunnen herkennen wat echt of nep is zal het fijn zijn om een aantal methodes te behouden waarmee we kunnen zien wat we kunnen geloven. Of het genoeg is zal de tijd ons zeggen. 

Alle bevindingen zijn in op de Adobe Blog te lezen: Adobe Research and UC Berkeley: Detecting Facial Manipulations in Adobe Photoshop

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem