YouTube influencers onder het vergrootglas

YouTube influencers sponsoren gear

Aimée van Vuuren 186 0
‘YouTube influencers’, oftewel beïnvloeders via YouTube, staan bekend om de grote invloed die zij hebben op kijkers door producten aan te bevelen. Hoe doen ze dit zo gemakkelijk?

Marketing via YouTube

Content marketing op sociale media staat bekend om de ondoorzichtigheid. Veel influencers via YouTube vertellen dat de producten die zij hebben, bijvoorbeeld camera-gear, niet gesponsord zijn maar dit neemt niet weg dat zij geld krijgen voor de gemaakte reclame. Dit is lastig te checken en vanwege zowel privacy als privéredenen zullen zij niet toegeven of zij hun producten aan YouTube influencers hebben gegeven voor promotie.

Lees ook ons artikel over dé YouTube-kanalen om je op te abonneren als filmmaker.

Gesponsord

Influencers proberen de sponsoring te verhullen door aan te geven dat het een cadeau was van de uitgever. Het is vrij duidelijk: als je een paar honderd euro krijgt in de vorm van geld of in de waarde van een camera, ben je betaald aan het sponsoren. Veel mensen, vooral jongeren, trappen in deze leugens en willen graag de spullen ook kopen. Een deel van de winst gaat natuurlijk naar de influencer, ondanks dat zij geen cent hebben uitgegeven aan de apparatuur die zij hebben gekregen. Maar wij als kijkers zullen dat nooit doorhebben.

Ben je benieuwd naar wie er in de top 10 van rijkste YouTubers? Bekijk dan onderstaande video.

 

 

Uiteindelijk is de vraag wanneer we grenzen gaan trekken. Het is lastig om producten niet aan te schaffen wanneer er mensen met al hun enthousiasme over praten. Vooral voor onze kinderen en kleinkinderen gaat dit een veel grotere rol spelen in het dagelijks leven. 

afbeelding van Aimée van Vuuren

Aimée van Vuuren | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Aimée