Verslag: Unseen Amsterdam
Het meest benieuwd zijn we naar de beurs zelf, hoewel de gratis programmaonderdelen (Unseen Collection, Off Print en de Foam Talent tentoonstelling) ook zeker de moeite waard zijn. Maar eerst naar de Gashouder in het Westerpark te Amsterdam. Vijftig galerieën werden hier ondergebracht om onbekend werk van bekende fotografen en nieuw werk van jonge fotografen onder de aandacht van musea, verzamelaars en andere geïnteresseerden te brengen.

Beeld uit alle uithoeken
Net terug van de Photokina is het even omschakelen: in plaats van apparatuur gaat het nu puur om het beeld. Dat beeld komt uit alle uithoeken van de wereld. Zo zijn vertegenwoordigd Robert Morat Galerie uit Hamburg en Berlijn, Yossi Milo Gallery uit New York, East Wing uit Doha, Michael Hoppen en The Photographers' Gallery, beide Londen, G/P Gallery uit Tokio, m97 uit Shanghai, Les Filles du Calvaire uit Parijs, Martin Asbæk Gallery uit Kopenhagen en The Empire Project uit Istanbul.

Het architectenbureau Müller van Tol heeft de Amsterdamse Gashouder omgetoverd tot beursruimte
Bomen
In de door het architectenbureau Müller van Tol ontworpen ruimte, zijn ook een handvol Nederlandse fotografen te vinden. Als jong en succesvol talent presenteert Kim Boske haar foto's van bomen. Dat klinkt misschien niet zo spannend, maar het tegendeel is waar. Het zijn namelijk niet zomaar bomen die het beeld vullen: 'Elk beeld is een samenstelling van meerdere foto's die ik van een boom nam terwijl ik eromheen liep', vertelt Kim. De nieuwste serie bomen, waarvan we al één beeld zien hangen, is in zwart-wit gefotografeerd en laat meerdere boomsoorten ineen zien. 'Het zijn allemaal archiefbeelden die ik samen heb gebracht tot nieuwe beelden die herinneren aan wandelingen in verschillende parken in het buitenland. Het besef van tijd en ruimte in de beelden is in de nieuwe serie verdwenen, het worden non-places.'

De beelden van Kim Boske, samengesteld uit foto's van bomen die ze nabij haar jeugddorp fotografeerde
WassinkLundgren
Meer bekend is het fotografenduo WassinkLundgren dat van de galeriehouder de mogelijkheid kreeg om een hele stand in te richten. Dat doen de twee fotografen vol enthousiasme en omdat ze niet van een traditionele tentoonstelling houden, kan het zomaar zijn dat je voor je koffiepauze een hele andere stand ziet dan erna. 'We hebben muren met gaatjes, haakjes en een opslagkast met ons werk. Soms ben je met iemand in gesprek en hang je even iets nieuws op.'
Hun taak is om de hele dag met bezoekers te praten, bezoekers met serieuze koopplannen verwijzen ze door naar de galeriehouder. Aan de muren van de geïmproviseerde galerie hangen werken uit verschillende series. Veel ruimte krijgt bijvoorbeeld de serie 'This land is your land': foto's van supermarkttassen met aarde die ze hebben opgeschept van het duurste stukje bouwgrond van Nederland: de Amsterdamse Zuidas. De zak aarde op de meest linke foto is zo'n 13.000 euro waard, de foto koop je voor 1200 euro.

Het fotografenduo WassinkLundgren
Kijken, maar ook kopen
In de indrukwekkend vormgegeven ruimte is natuurlijk alle ruimte om even uit te rusten met een hapje of drankje. Dat is ook wel nodig, want er is een hoop te zien op Unseen. En te koop, want dat is natuurlijk waarom alle galeriehouders hun waar presenteerden afgelopen weekend. Het was even spannend om zo'n beurs te organiseren in crisistijd en ook nog eens in een land waar de bevolking niet bekend staat om haar gulheid. Toch werden er goede zaken gedaan, veel beter dan de organisatie had kunnen hopen.

Speciaal voor de geinteresseerden haalt het duo WassinkLundgren nog wat foto's uit de kast
Volgens de initiatiefnemers Marloes Krijnen, Pjotr de Jong en Roderick van der Lee die samen met het Blockbusterfonds (BankGiroLoterij, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSBFonds en de VandeEnde Foundation) Unseen organiseerde, zijn er belangrijke verkopen gemeld. Zo verkocht Aando Fine Art uit Berlijn een werk van de Koreaanse fotograaf Bae Bien-U ter waarde van 60.000 euro en m97 uit Shanghai tien werken van Huang Xiaoling, hun nieuwste aanwinst. Galerie Diana Stigter, die een solopresentatie van Elspeth Diederix bracht, verkocht alle werken op de beurs. Bovendien melden verschillende galeries dat er voor hun kunstenaars serieuze belangstelling was van een groot aantal internationale musea.

Met gesloten beurs
Kwam iedereen om nieuw beeld voor aan de muur te scoren? Nee, sommigen kwamen ook gewoon om rond te kijken. Twee nog onbekende fotografen bijvoorbeeld die komen kijken wat hun collega's hangen. Of zij hier ooit ook hopen te hangen? 'Misschien wel, maar momenteel zijn we met andere dingen bezig'. Ook bezoeker Ruud komt gewoon om rond te kijken, hoewel hij eerlijk toegeeft dat hij getrouwd is met een fotografe. 'Toen we hier rondliepen kwam wel even het idee op om iets te kopen, maar ik denk niet dat dat er dit jaar van komt. We hebben de catalogus gekocht en gaan thuis nog eens rustig terugkijken.'

Twee fotografen bezoeken Unseen