Verslag: Masterclass Anton Corbijn
'Ik ga eerst wat vertellen over koetjes en kalfjes. Als je daar niet van gediend bent, moet je maar gaan en over twintig minuten terugkomen, dan bespreek ik mijn foto's', begon Anton Corbijn zijn Masterclass. De toon was meteen gezet, natuurlijk was iedereen benieuwd naar het verhaal over zijn begin jaren als fotograaf. 'Niemand wilde mijn foto's plaatsen. En als ze al geplaatst werden, werden ze klein afgedrukt. Dat is nu gelukkig veranderd', grapt Corbijn. Het is gek om te bedenken dat deze man ooit hard moest knokken om zijn werk gepubliceerd te krijgen. 'Voor de foto's die ik wilde maken, moest ik heel veel moeite doen. Ik kreeg geen goede plaatsen bij het podium, dus ik ben langzaamaan backstage gegaan. Ik klopte op deuren en vroeg of ik portretten van de artiesten mocht maken.' Ondanks zijn gebrek aan technische kennis, koos hij ervoor om helemaal voor de fotografie te gaan. Het was volgens hem dé manier om zijn onkunde te omzeilen en er zijn kracht van te maken. 'In de volksmond noemt men dat stijl.' Toen hij zijn werk als fotograaf serieuzer begon te nemen, ging hij ook naar werk van andere fotografen kijken. Fotografen als Elliott Landy, Jim Marshall, David Gahr, maar ook Ed van der Elsken en Koen Wessing vormden inspiratie voor hem.
Foto © Nikon
Imperfectie
Iedereen die Anton Corbijn kent, weet dat hij analoog fotografeert. 'Digitaal lijkt meer op een baan, terwijl ik juist op zoek ben naar het avontuur dat analoge fotografie voor mij is.' Voor hem is imperfectie juist perfectie. 'Als ik fotografeer, ben ik imperfect bezig, omdat ik het resultaat van de foto niet meteen kan zien. Uiteindelijk moet mijn foto wel perfect zijn.' Hij vindt menselijke fouten in foto's juist belangrijk, dat is met de komst van digitale fotografie eigenlijk niet meer mogelijk. Je kunt de foto steeds opnieuw maken en zorgen dat die perfect wordt en dat is ook precies hetgeen wat Corbijn tegenhoudt om over te stappen op digitaal.
Tijdens de Masterclass besprak de fotograaf veel foto's. Hij wist over iedere foto wel een boeiend verhaal te vertellen. Dit maakte het persoonlijk. Voor zijn foto's gebruikte hij bijna altijd natuurlijk licht en hotel- en slaapkamers waren geregeld het toneel voor zijn shoots. 'Dit is Kylie Minogue bij mij thuis. Daar ga ik verder niet op in', zei hij lachend terwijl hij naar de foto keek. 'Ik praat niet zo graag over hoe de foto gemaakt is. Het beïnvloedt heel erg hoe je ernaar kijkt.' Niet veel later gooide hij erachteraan: 'Oh, iemand wil roken, dus ik denk dat ik het hier maar even bij moet laten. Gaan jullie ook maar roken, we nemen even een pauze.'
Foto © Nikon
Deprimerend
Het tweede deel van de Masterclass bestond uit een interview met Corbijn door Sacha de Boer. De eerste vraag was meteen raak: 'Hoe is het om Anton Corbijn te zijn?' Een vraag die niet gemakkelijk te beantwoorden is, maar de fotograaf deed een poging. 'Ik weet niet anders. Ik ben heel dankbaar voor de dingen die ik heb mogen meemaken en doen. Ik had nooit het idee om fotograaf te worden, ik wilde gewoon dichterbij de muziek komen. Ik ben uiteindelijk heel serieus over fotografie geworden. Ik ben er helemaal voor gegaan en was er altijd intensief mee bezig.' Dat Corbijn zijn werk serieus nam, was te zien tijdens de overzichtstentoonstelling in Het Gemeentemuseum Den Haag. Daarin waren de hoogtepunten uit al zijn series te zien en dat waren er heel wat. Hoe was het voor hem om de foto's te selecteren? 'Ik wilde de muziekwereld vieren met deze tentoonstelling. Het was wel deprimerend om de beelden uit te zoeken. Ik zag mijn hele leven voor me afspelen. Ik bekeek foto's uit mijn beginjaren en dacht: heb ik al die tijd besteed aan die klerezooi? Het was wel bijzonder om foto's te vinden die nog nooit het daglicht hadden gezien. Bij mij is alles wat ik doe een reis, er zit veel van mijzelf in de foto's. Dat komt dan allemaal boven als je een selectie aan het maken bent. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan, maar nu wil ik vooruit kijken.' Sacha vroeg zich meteen af welke kant hij op wilde gaan. Corbijn antwoordde: 'Die kant', en hij wees recht voor zich uit. Gelukkig gaf hij ook een serieus antwoord: 'Ik wil me meer richten op film en minder op fotografie.' Zijn nieuwste film 'Life' over het leven van James Dean is nu te zien in de bioscoop. De film gaat over de unieke vriendschap van de Hollywoodlegende en fotograaf Dennis Stock. Tijdens het interview nam Corbijn geregeld even een moment om reclame te maken voor deze film. 'Ik moet jullie toch naar de bioscoop krijgen.'
Foto © Nikon
'Doe het niet!'
Met bijna vierhonderd mensen in de zaal zou het gek zijn als niemand een vraag zou hebben voor de fotograaf. Enkelen kregen de mogelijkheid om hun brandende vraag te stellen. 'Heb je een tip voor beginnende fotografen?' Een eerlijker antwoord kon Corbijn niet geven: 'Doe het niet! Er zijn teveel fotografen, er is teveel beeld en te weinig budget. Het is moeilijk om naam te maken. Maar als je het toch wilt doen, dan zul je zeker slagen, omdat je doorzet en gelooft in jezelf.' En hoe brengt Corbijn zijn passie over op mensen? 'Ik vind het fantastisch als mijn werk jonge mensen aanspreekt. Maar de dingen die ik maak, zijn eigenlijk altijd voor mezelf. Ik maak geen foto's om mensen te inspireren, maar het is natuurlijk wel fijn als dat gebeurt', legde de fotograaf uit. De laatste vraag moest een speciale zijn en dat was hij ook. 'Stel dat je camera wordt afgepakt en dat je over moet stappen op digitaal. Verandert dat je leven?' Er was veel geroezemoes te horen in de zaal en iedereen was benieuwd naar het antwoord van de fotograaf. 'Dan pakt iemand hem wel weer terug!' Er klonk een applaus en gelach. Een mooie afsluiter van een interessante, inspirerende en mooie avond.
Bekijk in onderstaand filmpje onze sfeerimpressie van de avond!
Mooi verslag van een
Mooi verslag van een bijzondere avond!