Stap binnen in de wereld van de stock fotografie

Amy Schutte 701
De laatste tijd is er veel aandacht voor stock fotografie. Niet in de laatste plaats omdat stockfoto’s van beroepen belachelijk werden gemaakt op social media. In de meeste gevallen niet onterecht. Kijk maar eens op #BadStockPhotosOfMyJob, het is stiekem best om te gieren.

Dus stock fotografie heeft een kleine deuk opgelopen in z’n reputatie. Dat is wellicht niet helemaal terecht, want met stockfotografie kun je natuurlijk wel wat verdienen. Hoe pak je dat aan?

Wat is stockfotografie?

Stock fotografie is het verkopen van foto's via internet. Je biedt je foto's aan bij een stockbureau, ook wel stocksite genoemd. Deze plaatst je foto's in een online database, die wordt geraadpleegd door klanten op zoek naar een foto. Wordt jouw foto verkocht, dan krijg jij een deel van de opbrengst.Een stockfoto is eigenlijk een 'foto op voorraad', dus gereed om te worden verkocht. Dat bepaalt meteen het belangrijkste kenmerk van een stockfoto. Een stockfoto moet verkoopwaarde hebben. Blader maar eens door tijdschriften, daarvoor wordt erg veel gebruik gemaakt van stockfoto’s.

Rijk worden

Stockfotografie wordt ook wel microstock genoemd. Dat heeft niets te maken met het formaat van de foto, maar veel meer met de vergoeding die er voor betaald wordt. Die is relatief laag. Afhankelijk van de soort verkoop per stockbureau varieert die per verkochte foto van 25 dollarcent tot aan enkele dollars. In sommige gevallen kan de vergoeding per foto ook enkele tientallen dollars of zelfs nog meer bedragen. De meeste foto's worden echter voor het lage tarief verkocht.


De prijs van de foto hangt af van een aantal factoren.

  • De resolutie van de foto. Meestal wordt je foto op een stocksite in meerdere resoluties aangeboden. Een klant kan dan kiezen welke ze willen hebben. Over het algemeen verkopen ‘kleinere’ foto’s meer. Je krijgt hier minder voor betaald, maar als de foto in grote aantallen verkoopt is het nog steeds een leuk zakcentje.
  • De exclusiviteit van de foto. Vaak krijg je een hoger percentage van de opbrengst als jouw foto maar bij één site verkrijgbaar is.
  • De licentie. Mag een klant jouw foto eenmalig gebruiken of kunnen ze ‘m meerdere keren inzetten.
  • Het type klant, natuurlijk ook afhankelijk van de stocksite. Sommigen bieden abonnementen aan, waarmee de klant een vast bedrag per maand betaald en een maximaal aantal foto’s mag downloaden. Maar er zijn ook sites die eenmalige aankopen aanbieden, of beide.

Hoe begin je?

Bij de meeste stocksites kun je je gratis aanmelden. De grotere stocksites hebben wel een selectieprocedure. Dat wil zeggen dat ze de foto’s eerst keuren op scherpte, contrast, belichting, verkoopwaarde, etc. Zijn je foto’s door de keuring heen gekomen? Dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat potentiële kopers je foto’s kunnen vinden. Geef je foto een goede titel en een omschrijving. Vermeld wat er te zien is in de foto en waar de foto genomen is. Verder voeg je altijd keywords (zoekwoorden) toe aan een foto. Aan de hand hiervan zoeken de meeste kopers, dus kies ze zorgvuldig. Te weinig sleutelwoorden kan ertoe leiden dat je foto niet gevonden (en daarmee gekocht) wordt. Te veel, of slechte,  sleutelwoorden kan eventueel tot afkeuring van de foto door de stocksite betekenen.

Regels

Elke stocksites heeft zo zijn eigen regels en procedures. Je kunt ze vinden op de sites. Ook hebben de meeste sites eigen standaard licenties. Denk ook aan vrijwaringsformulieren. Deze moet je invullen en uploaden op het moment dat je mensen herkenbaar in beeld brengt, of bijvoorbeeld logo’s, of andere dingen waar copyright op ligt. Zorg dus dat alles in orde is, voor je je foto’s uploadt.

Sites

Zoals gezegd, elke stocksite is net anders. Bekijk welke het meest geschikt is voor jou, of spreid je kansen.

iStockphoto

Shutterstock

Adobe Stock (& Fotolia)

Can Stock Photo

De Nationale Beeldbank (alleen gericht op Nederlandse foto’s)

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy