'Sony, schroef de productie van dit objectief op'

Sony 400mm f/2.8 G master in handen van professioneel Nederlands sportfotograaf Michael Kooren

Redactie DIGIFOTO Pro 1101
Michael Kooren, professioneel Nederlands sportfotograaf voor onder andere persbureau Reuters, kreeg recent van Sony de mogelijkheid het 400mm f/2.8 Sony G master objectief aan de tand te voelen. Hij ging er 2 X 45 minuten mee aan de slag tijdens het vriendschappelijke voetbal duel van IJsselmeervogels met de Graafschap. Hoe beviel hem dit objectief?

Michael: 'Voor mij was dit dé kans om te kijken of dit objectief, in combinatie met de A9, het parade paardje van Sony, de professionele sportfoto markt, beheerst door Canon en Nikon, kan openbreken. Aangezien ik een nieuwe A9 tot mijn beschikking kreeg, moest ik alle voorkeursinstellingen weer handmatig instellen. Het is één van de minpunten van de verder uitmuntende Sony A9; het ontbreken van een functie om reeds gemaakte instellingen op een SD kaartje te kopiëren en over te zetten op een andere A9. Het is te hopen dat Sony bij een volgende camera dit “probleem” aangepakt heeft.

Ik begon de wedstrijd met de instellingen AF-C, een standaard instelling bij sportevenementen. Verder zette ik de AF functies op een Custom functie knop (C2) zodat ik snel kon wisselen tussen de verschillende AF mogelijkheden, mocht dat wenselijk zijn. Ik begon met het onderste symbooltje: de AF vergrendeling: flexibel punt M en de AF tracking snelheid op 1. Dat is de instelling waarbij de camera jouw onderwerp zoekt, vastlegt en overal volgt. Ik heb een tiental minuten in deze stand gefotografeerd, maar ben van mening dat die instelling voor voetbal niet optimaal is.

Deze instelling werkt goed wanneer een speler op je afrent en er plots een andere speler tussendoor rent. In dat geval houdt de camera en het objectief de speler ‘vast’ en zelfs als er een speler voorlangs rent, blijft de eerste speler in Focus. Maar zodra het druk en hectisch wordt op het veld, én voor het doel, gaat het, volgens mij, niet werken. De camera gaat dan bepalen welke speler scherp wordt, en dat wil ik uiteraard zelf bepalen.

Ik heb ook geprobeerd of er verschil is tussen de AF respons snelheid, die je kunt instellen van 1 (langzaam) tot en met 5 (heel snel). Maar dat hielp niet echt.

Ik kan me voorstellen, en heb de voorbeelden ervan gezien, dat ééndimensionale sporten (motorraces, schaatsen, atletiek, kitesurfen, skaten, etc) zich uitstekend lenen voor deze instelling, maar zodra er mensen tussen jouw onderwerp heen en weer springen, moet je de camera steeds opnieuw ‘vertellen’ wie jij uit die groep mensen scherp wilt hebben. Dat duurt dan weer een fractie van een seconde, en dan is de actie vaak al weer voorbij. Er wordt tegenwoordig gewoon niet meer zoveel gedribbeld (gepingeld) als vroeger. Het is aannemen, kijken, en overspelen.

Ik heb deze instelling na een tiental minuten dan ook veranderd in het éen-na-onderste symbooltje: Uitgebreid flexibel punt, Af respons tijd 1, zodat ik een speler kan ‘oppakken en volgen tijdens zijn run met de bal over het veld. Dat werkt bijna perfect.

Een ander instelling die ik geprobeerd heb, is de respons tijd op 5 zetten. Ik ontdekte dat het ‘identificeren’ van de speler (het activeren van het scherpte punt) een fractie vertraging heeft. Je moet je voorstellen: je ziet dat er iets gaat gebeuren een kopbal, een bal op de borst aannemen, en je richt je lens op die speler. Dan duurt het weer even voordat er een lock-on is. En in die mili seconde is de bal al op een andere positie. Dat is niet wat ik wil. Daarom heb ik de responstijd hoger gezet. Na enig puzzelen, denk ik dat ik uitgevonden heb waar dat aan ligt. Onder het Camera symbool 1 op tab 4, kun je de voorkeur instelling bij AF-C instellen op AF. (naast gebalanceerde nadruk en geen scherpstelling.) Volgens mij scheelt dat weer rekenwerk voor de camera. Daarnaast zet je ook (in tab 5) Pre-AF op uit. Ik vind dat de fotograaf moet bepalen wanneer er scherp gesteld moet worden, niet de camera. Zeker bij voetbal fotografie. In alle standaard situaties gewoon weer op aan zetten, dan functioneert het prima.

De laatste combinatie gaf mij de beste resultaten. Ik had ineens weer ballen op hoofden, op de punt van de schoen, tackles met bal. Precies wat ik wilde.

Nu kun je nog variëren tussen scherpste instelling; uitgebreid Flexibel punt en Flexibel punt. Maar dat ligt aan de ervaring die je hebt bij het fotograferen van voetbal of Hockey of Rugby of aanverwante chaotische sporten. Je zal toch op een of andere manier je onderwerp in het scherpstelvakje moeten zien te krijgen wil de camera doen wat jij wilt. Tenzij je alles aan de camera wilt overlaten, dan gebruik je het een na onderste symbooltje:

Dus: voor het volgen van een speler die dribbelt met de bal : AF volgsnelheid op 1 of 2, uitgebreid flexibel punt. Voor actie fotografie (kopballen, goals, tackles) AF volgsnelheid op 5, uitgebreid flexibel punt of Flexibel punt.

De eerste helft heb ik bewust gefotografeerd met een mechanische sluiter (10 beelden per seconde) en dat werkte prima, maar je hebt last van blackout tijdens het fotograferen. Daar ben je als DSLR fotograaf wel aan gewend, maar uiteraard was ik ook benieuwd naar de fenomenale 20fps waar Sony terecht trots op is. Om dat te kunnen gebruiken, moet de camera op de elektronische sluiterstand gezet worden en het draai wieltje links boven op de A9 op Hi.

Het is bijna onvoorstelbaar, maar de camera maakt waar wat er beloofd wordt. 20 beelden per seconde zonder Black out. Gewoon twintig beelden scherp! Een ander fantastisch punt bij de aanschaf van deze lens, zijn de bijgeleverde 1.4x en 2 x converters.

Ik heb zowel de 1.4 x en 2 x converter van Canon gehad, maar die kunnen naar mijn mening niet tippen aan de kwaliteit van deze twee Sony converters. Ongekend scherp en geen concessie aan de AF snelheid.

Nu heb ik altijd gewerkt met de zwaardere Canon objecteievn, de 300mm, 400mm en 600 mm waardoor er absoluut een monopod gebruikt moest worden om de objectieven stabiel te houden. Zulk gedrag krijg je er bij mij niet zo maar uit dus werk ik graag met een monopod onder een 400mm objectief. Dat scheelt een hersencel die moet denken of het beeld horizontaal staat, en of de benen erop staan. Maar eerlijk gezegd is dat met dit onvoorstelbaar lichte objectief niet nodig. Je hoeft er niet eens voor naar de sportschool.

Je zou haast denken dat Sony op het glas bezuinigd heeft, maar gezien de superieure kwaliteit van dit objectief, moeten ze iets anders bedacht hebben. Magnesium behuizing en een carbon zonnekap scheelt natuurlijk wel gewicht.

Met deze 400 mm f/2.8 G master lens in combinatie met de A9 en de A7 III, kan het niet anders dan dat de Professionals die vorig jaar nog riepen dat ze pas geïnteresseerd zouden worden in Sony als er een 400mm objectief op de markt zou komen, enthousiast gaan worden. Ik zeg dan ook; Kom op Sony, schroef de productie van dit objectief op en jullie toekomst ziet er professioneel uit!'

Beelden: © Michael Kooren

Lees ook: Hands on met de Sony 400mm f/2.8 OSS

 

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie