Richard Nicholsons afscheid van de donkere kamer
De cijfers liegen er niet om. Tussen 2006 en 2009 kromp het aantal Londense donkere kamers van 204 naar acht stuks. De werkplaats van de fotograaf heeft dan ook weinig meer te maken met afgesloten ruimtes, chemicaliën en rode lampen; een computer met de juiste software voldoet. Velen zien de mogelijkheden van digitale fotografie, maar die donkere kamers hadden toch ook hun charme. Gelukkig kunnen we door het project van Richard Nicholson nog even de sfeer proeven van de traditionele werkruimtes.
Foto © Richard Nicholson - Mark Foxwell
Buitenspel
Toen Richard in 2006 zijn project begon schoot hij zelf nog analoog. Zijn vrienden probeerden hem te overtuigen van het gemak van een digitale camera, maar hoewel hij wist dat ze gelijk hadden ging het hem te veel aan het hart om alles op te geven wat hij in de donkere kamer had geleerd. Hij besloot zich nog eenmaal te begeven in wat hij de magische sfeer van de doka noemt. ‘Het project ontstond uit melancholie. Ik omarm de traagheid en willekeur van film en werd verdrietig van de duizelingwekkende snelheid waarmee technologie zich ontwikkelde en de analoge fotografie buitenspel zette’, vertrouwt Richard ons toe.
Foto © Richard Nicholson - Kevin Markwick, Bayeux