Review: Sony RX10 Mark IV

Review: Sony RX10 Mark IV - de ultieme all-in-one

Jasper van Bladel 6985
In 2016 waren we al uiterst tevreden met de Sony RX10 Mark III, maar nu komt Sony alweer met een opvolger van deze high-end bridgecamera op de markt. De Mark IV verschilt vooral van binnen met zijn voorganger en zet in op snelheid. We hebben deze vierde versie voor je getest.

Never change a winning team, moet Sony gedacht hebben. Het concept van de RX10 Mark IV is dan ook hetzelfde gebleven. Dus: een compacte camera in dslr-stijl met een vast kwaliteitsobjectief voorzien van een enorm zoombereik.

De Mark III was voor veel fotografen al een camera die alle belangrijke aspecten binnen de fotografie verenigt, de Mark IV doet daar nog eens een schepje bovenop. Vooral een schepje snelheid, want met deze Sony kun je maar liefst 24 beelden per seconde maken. Daarnaast is het autofocussysteem herzien en heeft de RX10 Mark IV onder meer de autofocusalgoritmen uit de high-end Sony A9 geërfd.

Body

Aan de buitenzijde is het eigenlijk niet te zien dat je met de Mark IV te maken hebt, zo erg lijkt de camera op zijn voorganger. De RX10 Mark IV heeft een dslr-achtige body met hetzelfde vaste objectief als op de Mark III te vinden was. Dat klinkt als een minpunt, maar wij, en velen met ons, waren al erg tevreden over de optische prestaties van het 24-600mm f2.4-f/4 ZEISS Vario-Sonnar T * objectief en het was dus niet nodig om deze Mark IV een ander objectief aan te meten.

Het enige verschil aan de buitenzijde is de toevoeging van een focus limiter-knop aan de zijkant van het objectief, waarmee je in kunt stellen of het autofocussysteem het onderwerp van je foto binnen drie meter of juist daarbuiten moet vinden.

Sensor

De RX10 Mark IV heeft een nieuwe 20,1 megapixel Exmor RS-sensor, dezelfde als in de RX100 Mark V te vinden is. Daarnaast is er de BIONZ X-processor en een front-end LSI om tot een hoge verwerkingssnelheid te komen.

Deze nieuwe sensor is één van de belangrijke punten aan deze Mark IV, doordat er met de komst van de Exmor RS-sensor nu ook fasedetectie-autofocus in de RX10 te vinden is. De sensor bevat 315 fasedetectiepunten en de camera maakt gebruik van High-density Tracking AF-technologie die het mogelijk maakt voor de camera om je onderwerp nog beter in focus te kunnen volgen. De toevoeging van fasedetectie en de geüpdatete trackingmogelijkheden maken de RX10 Mark IV tot een camera die prima geschikt is voor het fotograferen van sport en andere snelle onderwerpen.

Daarbij komt nog dat de RX10 Mark IV nu nóg meer foto’s kan maken per seconde. De RX10 Mark III kon er veertien maken in één seconde, de nieuwe variant schaalt dat aantal op tot 24 met een buffer van 249 beelden. Dat betekent dus meer dan tien seconden achter elkaar schieten.

Praktijk

Het gebruikte objectief is dus hetzelfde als in de RX10 Mark III, maar levert nog steeds indrukwekkende prestaties. Met een bereik van 24mm tot 600mm heb je eigenlijk altijd genoeg zoom beschikbaar en is de RX10 Mark IV een goede all-in-one-oplossing voor fotografen die het liefste niet te vaak wisselen van objectief. Wil je hetzelfde effect bereiken met een camera met verwisselbare objectieven, dan heb je minstens twee en eigenlijk méér objectieven nodig. 600mm betekent dat je eenvoudig een vogel of kerktoren in de verte dichtbij kunt halen en dat kan heel handig en leuk zijn. Zo haalden wij eenvoudig de televisietoren van de Japanse stad Kyoto dichterbij, terwijl we er toch enkele kilometers van verwijderd waren. Daarbij valt op dat de foto’s die je met deze lange brandpuntsafstand maakt nog veel contrast en scherpte bevatten.

Daarentegen kun je met deze RX10 Mark IV ook een goede groothoekfoto maken en zelfs macrofotografie ligt binnen de mogelijkheden. Kortom: de RX10 Mark IV heeft een objectief waar je alle kanten mee op kunt.

Op video-gebied zijn er geen schokkende zaken veranderd, maar dat was ook helemaal niet nodig. De Mark III was hierin al volledig bij de tijd. De Mark IV filmt dus in 4K met 24p en 30p. Full HD kan ook en dan zelfs tot 120p. Ook is er een Super Slow Motion modus waarbij gekozen kan worden voor 1000fps, 500fps en 250fps opnamesnelheden. Afspelen kan dan naar keuze in 50p, 25p of 24p.

Laten we ook niet vergeten dat de diafragmaring op het objectief naar wens ook traploos te bedienen is en dat in- en uitzoomen met het objectief uiterst vloeiend verloopt. Twee belangrijke zaken voor soepele video-opnames.

Alles-in-één

Als je alle aspecten van de Sony RX10 Mark IV beschouwt is het eigenlijk ongelooflijk dat de techniek zover is dat een camera als deze bestaat. Moest je vroeger kiezen tussen specifieke eigenschappen zoals beeldkwaliteit, film-mogelijkheden of snelheid, nu kun je alles in één totaalpakket vinden.

Echt voordelig is de Sony RX10 Mark IV niet, je dient er € 2000,- voor neer te leggen, maar gezien de prestaties, het feit dat de Sony echt een totaalpakket is én de constatering dat sommige onderdelen rechtstreeks uit de veel duurdere A9 komen is de prijs volledig te verklaren.

De Sony RX10 Mark IV is eigenlijk met geen enkele andere camera te vergelijken. Het is een bridgecamera zoals er meer zijn, met een vast objectief en een enorm bereik. Hoewel dat bij sommige camera’s het enige interessante punt is, gaat Sony veel verder en maakt deze RX10 IV interessant en concurrerend op allerlei andere vlakken. Zo is er de fijne 1-inch-sensor, maakt de camera maar liefst maximaal 24 foto’s per seconde en is er de snelle autofocus met 315 autofocuspunten.

We schreven het ook al over zijn voorganger, de Mark III: je moet kunnen leven met het objectief dat niet verwisselbaar is, maar meer heeft de serieuze  amateurfotograaf eigenlijk niet nodig.

Adviesprijs: € 2000,-
Resolutie: 20,1 megapixel