Review NIKKOR Z 50mm f/1.2 S: Niet zomaar een lichtsterke 50mm

Redactie DIGIFOTO Pro 5449
DIGIFOTO Pro Ambassadeur Kevin Vervoort ging aan de slag met Nikon’s nieuwste, extreem lichtsterke 50mm; de Nikkor Z 50mm f/1.2 S. De verwachtingen op basis van de specificaties waren hoog gespannen. In de praktijk wist het objectief deze verwachtingen gelukkig te evenaren én te overtreffen.

Er is al veel over 50mm-objectieven gezegd en geschreven. Zo hoor en lees je onder andere dat het een objectief is wat je “standaard” in je fototas zou moeten hebben. Een 50mm objectief is namelijk zeer veelzijdig. Zelf gebruik ik de lichtsterke nifty-fifty voor straat-, documentaire en reportagefotografie. Een 50mm-objectief biedt op een full-frame camera veel mogelijkheden en zorgt ervoor dat ik nog creatievere foto’s kan maken. 

Eerste indruk

50mm objectieven zijn meestal vrij compact en licht, maar hoe lichtsterker het objectief, hoe meer glas - en dus ook gewicht. Toen ik de Nikkor Z 50mm f/1.2 S voor het eerst in mijn handen had wist ik niet helemaal wat ik zag. Het objectief is groot, zwaar en duidelijk anders dan een doorsnee Nikon Z-objectief. Zelf heb ik de f/1.8-versie van Nikon en toen ik deze twee objectieven naast elkaar zette, was het duidelijk dat deze f/1.2 de f/1.8 versie overtreft als het gaat om de diameter van het glas. De imposante omvang van het objectief maakte mij erg nieuwsgierig naar de resultaten, want uit eigen ervaring weet ik dat de f/1.8 al ontzettend scherp is. Kan het nog beter?

‘Toen ik de Nikkor Z 50mm f/1.2 S voor het eerst in mijn handen had wist ik niet wat ik zag’

In de praktijk

Van horen zeggen wist ik al dat het een prachtig objectief is voor portretfoto’s. Zelf was ik tevens erg benieuwd naar hoe het zou presteren in de natuur. Ik begon dit artikel met de opmerking dat een 50mm objectief zeer veelzijdig is, dus dat moest dit objectief dan ook waar gaan maken. 

Ik moet eerlijk zeggen, de Nikkor Z 50mm f/1.2 S is niet zomaar een objectief dat je makkelijk ergens mee naartoe neemt. Hij neemt de nodige ruimte in je fototas in beslag en heeft een aardig gewicht, maar het meesjouwen is in veel gevallen toch zeker de moeite waard! Ik testte de camera op een Nikon Z 6II. Omdat het objectief groot en zwaar is, heb ik er voor gekozen om een grip te gebruiken onder de body. Hierdoor is de combinatie van het objectief en de camera naar mijn idee meer in balans en heb je meer houvast, al blijft het natuurlijk een kwestie van wennen en is het gebruiken van een grip ook een persoonlijke voorkeur van de fotograaf. 

In de praktijk presteert het objectief echt fantastisch. Het focust erg snel en natuurlijk opviel was het prachtige, dromerige bokeh. Dit laatste was al meteen zichtbaar toen ik een eerste foto maakte met een open diafragma. De kwaliteit van het bokeh in een foto gemaakt met de Z-serie objectieven van Nikon was mij nog niet eerder opgevallen.

Nog een groot voordeel van de Nikkor Z 50mm f/1.2 S is dat de autofocus erg stil is. Stil kunnen fotograferen is waardevol voor allerlei soorten fotografie. In de natuur was dit voor mij een voordeel omdat ik hierdoor dichterbij de dieren kon komen en deze zonder al te veel geluid kon vastleggen, maar ook in reportage setting of bij straatfotografie wil je discreet kunnen fotograferen.

Is het Nikkor Z 50mm f/1.2 S-objectief geschikt voor natuurfotografie? Dat denk ik wel, maar het zou niet mijn eerste keuze zijn. Als je met prime objectieven werkt, moet je als fotograaf zoomen door te bewegen. Deze vrijheid heb je in de natuur niet altijd en daardoor heb je kans dat je belangrijke momenten die je had willen vastleggen gaat missen. Wat wel een pluspunt is voor het gebruik in de natuur, zijn de kleuren die werkelijk fantastisch weergegeven worden, precies zoals ik van Nikon al gewend ben. Verder bevatten de foto’s die gemaakt zijn met het objectief veel scherpte en details. 

‘Het is niet een objectief dat je makkelijk ergens mee naartoe neemt’

Vergelijking

Omdat ik zelf met de Z 50mm f/1.8 S werk, vond ik het interessant om te zien hoe de f/1.2 S zich verhoudt ten opzichte van de ander. Het is een lastige vraag om te beantwoorden, omdat het twee totaal verschillende objectieven zijn en je ook rekening moet houden met waar je het objectief voor zou willen gebruiken. Omdat ik mijzelf bezig houd met documentaire- en straatfotografie is het voor mij belangrijk dat een objectief, naast scherp, ook klein en licht is. Zo kan ik deze gemakkelijker meenemen. Maar vergelijk je het bokeh van de f/1.2 S met foto’s die zijn gemaakt met Z-objectieven met kleinere diafragma openingen, dan snap je meteen waarom sommige fotografen de voorkeur zullen geven aan de zwaardere, lichtsterkere Nikkor Z 50mm f/1.2 S. Optisch heeft de f/1.2 een premium bouwkwaliteit en ook de bediening is anders. Het objectief heeft een ingebouwd LCD-schermpje dat naar eigen voorkeur in te stellen is. Daarnaast heeft het objectief een aantal extra focus knoppen en extra instellingen. 

Conclusie

De Nikkor Z 50mm f/1.2 S is geen instapper. Het objectief is duurzaam gebouwd en zeer geschikt voor de gevorderde fotograaf die precies weet wat hij of zij ermee wil fotograferen. Gebruik je vaker lichtsterke 50mm-objectieven en ben je op zoek naar waanzinnige bokeh-mogelijkheden? Dan is deze toevoeging aan de Nikkor Z-lijn objectieven een fantastisch objectief om bij je te hebben. 

Beoordeling Nikkor Z 50mm f/1.2 S

Beeldkwaliteit 9
Bediening  9
Behuizing 10
Prijs/kwaliteit 9

Specificaties Nikkor Z 50mm f/1.2 S

  • Adviesprijs € 2.299,-
  • Brandpuntsafstand 50mm
  • Maximaal diafragma f/1.2
  • Minimaal diafragma f/16
  • Diafragmabladen 9
  • Lenselementen/groepen 15/17
  • Minimale scherpstelafstand 45mm
  • Filtermaat 82mm
  • Gewicht 1090 gram
  • Lensvatting Nikon Z (FX)
  • Afmetingen 150 x 90 mm  
  • Info Nikon.nl

‘In de praktijk presteert het objectief echt fantastisch’

Over Kevin Vervoort

Documentaire en reportage fotograaf Kevin Vervoort maakt als ambulanceverpleegkundige ingrijpende momenten van heel dichtbij mee. In 2020 werkte hij aan het front bij de eerste golf van de corona pandemie. Uiteraard liet hij zijn camera niet thuis, wat resulteerde in een zeer bijzondere documentaireserie. Hij vliegt zijn fotografie altijd aan volgens het bekende “Fly on the wall”-principe, waarbij hij vastlegt wat hij meemaakt en zo min mogelijk ingrijpt in de situatie. Kevin focust zich op het vertellen van bijzondere verhalen, of dit nu een trouwerij, een afscheid, familieshoot of bedrijfsreportage is.’

Bekijk zijn werk via:
Facebook: Kevin Vervoort fotografie
Instagram: @Kevinvervoortfotografie

afbeelding van Kevin Vervoort

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie